جهاد تروریست ها؛ این بار در کنار چشم آبی ها!

گروه جهان الف،   4001216052 ۱۷۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخی منابع رسانه‌ای از تلاش‌های بین‌المللی برای انتقال ترویست‌های مسلح منطقه‌ای به اوکراین برای جنگ در کنار دولت این کشور خبر می‌دهند.

 جهاد تروریست ها؛ این بار در کنار چشم آبی ها!

به گزارش الف، منابع رسانه‌ای از آماده‌سازی تعدادی از گروه‌های مسلح در شمال سوریه برای انتقال عناصر مبارز و تجهیزات آنها به اوکراین برای جنگ ضد نیروهای روسی خبر می‌دهند. گرچه اطلاعات و مستندات دقیقی در این رابطه وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد منافع چند بعدی بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای می‌تواند عامل تسهیل در روند انتقال عناصر مسلح تروریست به جبهه اوکراین باشد.

آمریکا و دیگر رقبای بین‌المللی روسیه که از همان ابتدا مشخص بود اهمیتی برای تحولات داخلی اوکراین قائل نیستند و حمایت آنها از این کشور تنها در جهت  گرفتار کردن روسیه در جنگ منطقه‌ای است، جهت مشغول کردن مسکو در جنگ فرسایشی تلاش می کنند تا شاید بتوانند سناریوی افغانستان را  بار دیگر برای مقامات کرملین تکرار کنند. این موضوع می تواند نمود سیاست چرخش آمریکا به سمت آسیای شرقی برای مقابله با چین و روسیه باشد که یکی از محورهای سیاست‌گزاری دموکرات‌ها در سالهای پایانی دوران باراک اوباما رئیس جمهور اسبق این کشور بوده و در دولت جو بایدن نیز بار دیگر احیا شده است. 

ترکیه  یکی دیگر از برندگان انتقال احتمالی عناصر مسلح از سوریه و دیگر کشورهای منطقه به اوکراین به عنوان عرصه جدید جهاد! برای گروه‌های افراطی است. آنکارا تلاش دارد با این توجیه هزاران عنصر مبارزی که طی سالهای متمادی به بهانه جنگ در سوریه به مرزهای خود کشانده و تعداد قابل توجهی از آنها در ترکیه حضور دارند را از عرصه امنیتی خود دور کند. 

گروه‌های تروریستی منطقه نیز که  شرایط جنگی در سوریه را در بن‌بست می‌بینند، بدشان نمی‌آید در ازای مبالغ مالی بیشتر، جنگ در اروپا در کنار مردم چشم‌رنگی این کشور را تجربه کنند! برخی از این تروریست‌ها پیش از این در ازای پرداخت مبالغ هنگفت مالی به دنبال بازگشت به اروپا بودند، اما در سایه اوضاع جدید، شرایط برای آنها مهیا شده است تا بدون قاچاق و صرف هزینه زیاد بتوانند به راحتی به اروپا بازگردند.

در همین راستا  روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد که مراکز متعددی برای گروه‌های مسلح در حومه شمالی و غربی حلب ایجاد شده که مقدمات انتقال عناصر مسلح و تجهیزات آنها به اوکراین را  فراهم می‌کنند. البته این منابع گزارش می‌دهند در ادلب که تحت سلطه هیئت تحریرالشام قرار دارد، مخالفت‌های جدی برای انتقال عناصر تحت لوای این گروه برای انتقال به اوکراین شگل گرفته است. به این ترتیب دردسر درگیری های فرسایشی موجود بین گروه‌های مسلح موازی نیز از سر هیئت تحریر الشام که مورد حمایت رسمی آنکارا قرار دارد، مرتفع می‌شود تا شاید زمینه برای افزایش قدرت آن در ادلب و ادامه سیاست جنگ‌طلبی در سوریه فراهم گردد.

بر اساس این گزارش، پیشنهادات مالی متفاوتی به تروریست‌های داوطلب ارائه شده که شامل حقوق ماهیانه ۱۵۰۰ دلاری برای مبارزان عادی و حقوق 3 هزار دلاری  برای فرماندهان و کارشناسان بمب‌گذاری و تک تیراندازی و افراد آموزش دیده برای استفاده از سامانه‌های ضد هوایی است. این مبلغ در مقایسه با  مبالغی که عناصر مسلح  در داخل سوریه دریافت می‌کنند و معمولاً از ۱۰۰ دلار فراتر نمی‌رود، رقم قابل توجهی است. این در حالی است که فقدان منابع مالی گروه های مسلح پرداخت همین مبالغ اندک را نیز با مشکل مواجه کرده بود، اما معلوم نیست تأمین منابع مالی جدید پیشنهاد شده به تروریست‌ها برای جنگ در کنار دولت اوکراین بر عهده چه کسی است؟ 

از سوی دیگر تیم‌های تبلیغاتی تروریست‌های افراطی منطقه نیز در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی فعال شده و فتاوای برخی شخصیت های افراطی جهت تشویق به مبارزه و جهاد! در اوکراین را منتشر می‌کنند. یکی از این شخصیت‌ها سلیمان العلوان است که در حال حاضر در عربستان در بازداشت است. وی در فتوای خود مبارزه در کنار یک دولت کافر ضد یک دولت کافر دیگر را مباح بر شمرده است!

در مجموع به نظر می رسد این پروسه که توسط  دولت ترکیه به اجرا گذاشته شده، مورد حمایت آمریکا نیز قرار دارد. رجب طیب اردوغان پیش از این نیز اظهاراتی در محکومیت سوریه مطرح کرده بود که نشان دهنده موضع‌گیری این کشور در مخالفت با جنگ اوکراین است.  در همین راستا گفته شده که پهپادهای ترکیه نیز نقش فعالی در روند مبارزات دولت اوکراین در برابر روسیه ایفا می‌کند.

به این ترتیب به نظر می رسد جبهه‌ای که در مقابل روسیه در اوکراین شگل گرفته، نه به منظور پایان جنگ در کوتاه مدت، بلکه با هدف وارد کردن روسیه به جنگ فرسایشی در مرزهای خود عمل می‌کند. این توطئه احتمال اجرای سناریوی سوریه سازی اوکراین را که برخی تئوریست‌های مسایل سیاسی نسبت به آن هشدار داده‌اند را تقویت می کند.