واکنش وزیر ارشاد به انتقادات برخی روحانیون از جشنواره فجر/ توضیحات باهنر درباره دیدار با روحانی و لاریجانی/ انتقاد خاندوزی از تغییرات لایحه بودجه

گروه سیاسی الف،   4001130054 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

واکنش وزیر ارشاد به انتقادات برخی روحانیون از جشنواره فجر/ توضیحات باهنر درباره دیدار با روحانی و لاریجانی/ انتقاد خاندوزی از تغییرات لایحه بودجه

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۲ هزار و ۵۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۶۲ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۹۲۵ هزار و ۴۸۵ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۴ هزار و ۷۹۸ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۲ میلیون و ۳۷ هزار و ۱۵۴ نفر دُز اول، ۵۵ میلیون و ۴۲ هزار و ۳۹۰ نفر دُز دوم و ۲۲ میلیون و ۶۸ هزار و ۱۱۴ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳۹ میلیون و ۱۴۷ هزار و ۶۵۸ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۲۶۴ هزار و ۵۴۷ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

واکنش رئیسی به افزایش آمار ابتلا و فوتی کرونا

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: هر چند وضعیت کنترل بیماری کرونا در کشور نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است، اما همین میزان از ابتلا و فوتی‌ها نیز بسیار زیاد است و باید برای مقابله با آن اقدام عاجل انجام شود.

رئیس‌جمهور مردم را به رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی و پرهیز از تشکیل اجتماعات فراخواند و به مسئولان امر تاکید کرد: به هیچ وجه اجازه ندهید بالا رفتن آمار مبتلایان و به خصوص قربانیان کرونا، چه برای دست‌اندرکاران و چه برای مردم عادی شود. فوت حتی یک نفر هم به خاطر کرونا زیاد است و نباید اتفاق بیفتد. هرگز نباید توجیهاتی نظیر اینکه در گذشته رقم درگذشتگان به ۷۰۰ نفر هم رسیده بود، سبب عادی‌انگاری شرایط همه‌گیری شود.

دکتر رئیسی در ادامه صحبت‌های خود، موضوع رعایت شیوه‌نامه‌ها در حوزه اصناف و حمل‌ونقل را مورد توجه قرار داد و ضمن تاکید بر ضرورت نظارت دقیق وسخت‌گیرانه بر اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی در این بخش، تصریح کرد: وزارت راه و سایر دستگاه‌های مرتبط همچون شهرداری‌ها، اجرای آئین‌نامه‌های بهداشتی را در پروازها، مترو و دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی به دقت و با جدیت دنبال کنند.

در این جلسه مقرر شد مهدهای کودک برای یک هفته دیگر تعطیل بوده و دورکاری مادران شاغلی که دارای فرزند خردسال هستند نیز یک هفته دیگر تمدید شود.

***

واکنش وزیر ارشاد به انتقادات برخی روحانیون از جشنواره فجر

به گزارش ایران، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در واکنش به طرح برخی انتقادات نسبت به جشنواره‌های فجر تأکید کرد که خطای یک فرد را نباید به جامعه هنری تسری داد.

اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: من به چند سیاست قطعی و راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد سلامی می‌خواهم اشاره کنم. نکته اول اینکه جمع هنرمندان موسیقی ایرانی از اصیل‌ترین هنرمندان کشورمان هستند که با احترام به فرهنگ ایرانی و آیین‌های دینی نامشان گره خورده است و هیچ‌کس حق ندارد به جریان فرهنگی هنری ما با غیر این نگاه و منظر توجه داشته باشد. اگر یک جایی یک نفر خطایی انجام می‌دهد این را نباید به جامعه هنری ما تسری داد.

او افزود: اینها سرمایه‌های ما هستند و کسی حق ندارد با ادبیات غیرفرهنگی با این عزیزان صحبت کند. اینها در پیشانی فرهنگ ما حضور دارند و ما خادم آنها هستیم. نکته دوم تلاش دست‌اندرکاران جشنواره‌های هنری کشور است که در بدترین شرایط و مشکلات کارهای بسیار مهمی را در برگزاری جشنواره انجام دادند و انصاف نیست یک نقطه ضعف را به همه بخش‌های این رویدادها و دستاوردها تسری بدهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نکته سوم هم اینکه دغدغه‌های جامعه‌ ایمانی ما برای ما بسیار اهمیت دارد و اگر فردی کاری کند که به این باورها توهین شود این هم محکوم است و هم ما اولین مدعی آن خواهیم بود. شاید بگویند در این موضوع مسئولیت مستقیمی متوجه شما نبوده است اما اگر فردی خطایی مرتکب شود که توهین به سلوک ایمانی ما باشد، نه تنها خودمان مدعی پیگیری آن هستیم بلکه اگر به این واسطه دل جامعه ایمانی ما آزرده شده است من عذرخواهی می‌کنم.

همچنین روزنامه ایران نوشت: «در گذشته رسانه را بازتاب دهنده واقعیت معرفی می کردند اما امروز دانش ارتباطات، رسانه را سازنده واقعیت می داند. در این میان نظام اولویت دهی به مسائل کشور در آنچه که توسط رسانه‌ها برساخته می شود و ضریب پیدا می کند باید مدنظر قرار گیرد.

اکنون مایه تعجب و شگفتی است که اظهار نظر یک فیلمنامه‌نویس در نشست خبری فیلمی در جشنواره فیلم فجر که در زمان خودش دیده نشده به یکباره در سخنان برخی خطیبان در صدر مسائل قرار می گیرد. اظهار نظری که خیلی زود توسط گوینده آن توضیح داده شد و گوینده بابت بدفهمی حاصل از آن عذرخواهی کرد...

غیریت سازی هنرمندان با نظام و انقلاب، نقشه دشمنان است و در مواجهه با اهالی فرهنگ و هنر باید از دوقطبی سازی‌های کاذب اجتناب کرد تا پازل دشمن تکمیل نشود.»

***

انتقاد خاندوزی از تغییرات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در همشهری نوشت: «مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ حاوی نکات مثبتی در ابعاد اقتصادی است که باید از نمایندگان محترم مجلس از این بابت تشکر کرد، اما به لحاظ راهبردی برخی از سیاست‌های اقتصادی، لایحه دولت را دچار تغییر ساخته است:

اولا تغییر فروض درآمدهای نفتی در لایحه (هم افزایش قیمت و هم افزایش حجم صادرات نفت) و افزایش درآمدهای نفتی مربوط به تبصره ۱۴ همگی به‌معنای وابسته‌تر شدن بودجه به نفت نسبت به لایحه دولت است. باید از بازگشت به دوران اعتیاد بودجه به نفت پرهیز کرد. باید از تجربه شکنندگی، درس آموخت.

ثانیا افزایش ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی روی لایحه‌ای که خودش بیشترین میزان درآمد احتمالی را لحاظ کرده بود، یعنی ۲۰ همت درآمد غیرقابل اتکا.

ثالثا الزام به فروش ۱۳۰ هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی برای تامین منابع صندوق‌های بازنشستگی و امثال آن به لحاظ اقتصادی ادامه روند غلط «خصوصی‌سازی‌ براساس رد دیون» تلقی می‌شود و آثار منفی آن بر عملکرد بنگاه‌های واگذار شده و همچنین بازار سرمایه غیرقابل انکار است. دولت و مجلس باید مشکل صندوق‌های بازنشستگی را به‌طور اساسی چاره نمایند.

رابعا افزایش حدود هزار هزار میلیارد تومان بر تسهیلات تکلیفی بانک‌های دولتی که غالباً خود دچار مشکل ترازنامه هستند یا به‌ معنای عدم‌تحقق تکالیف بودجه از روز نخست تلقی می‌شود یا بر دامنه مشکلات شبکه بانکی خواهد افزود. بنده به‌عنوان کسی که مدافع نظریه «هدایت اعتبار» هستم و از ایفای نقش بانک‌ها در راستای اهداف توسعه اقتصاد ملی حمایت می‌کنم این شیوه از تسهیلات تکلیفی را مفید به حال اقتصاد ایران نمی‌دانم...

امیدوارم همفکری میانه تیم اقتصادی دولت و مجلس شورای اسلامی موجب شود که نقاط ضعف موجود، در فرایند تصویب در صحن علنی مجلس به حداقل کاهش یابد.»

سید شمس‌الدین حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و وزیر اسبق اقتصاد به ایرنا گفت: «قطعاً با لایحه‌ای که دولت آورده و مصوبه فعلی کمیسیون تلفیق، تعادل بودجه دولت به هم می‌ریزد و حتماً این اتفاق رخ می‌دهد و وضعیت فعلی ادامه پیدا می‌کند، لذا در کل در وضعیت خوبی به سر نمی‌بریم. ازیک‌طرف می‌دانیم این سیاست غلط است و از طرفی دولت حداقل در بدو امر برای اصلاح این سیاست گام برداشته است. اما کمیسیون تلفیق در خصوص چگونگی اجرای ابهام دارد.

ازنظر کنترل منابع و مصارف و با توجه به مصوبه کمیسیون تلفیق، الآن تعادل در منابع و مصارف دولت وجود ندارد. منابعی در کمیسیون تلفیق تصویب ‌شده و برخی هزینه تراشیده شده که منابع آن خیلی قابل‌اتکا نیست مانند منابعی که در مورد واردات خودرو و... وجود دارد. این را هم باز تأکید کنیم ریالی از اصلاح نرخ ارز صادرات نفت خام و میعانات گازی و صادرات گاز به هدفمندی اضافه نشده است و بر عکس مابه­التفاوت آن ۹ میلیارد دلار از منابع هدفمندی برداشته شده است.»

فردا جلسه غیرعلنی مجلس درباره ارز ترجیحی/ احتمال بررسی بودجه از دوشنبه

سیدنظام موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی فردا جلسه غیرعلنی درباره بودجه و ارز ترجیحی خواهد داشت در این باره پنج نفر از روسای کمیسیون‌های اقتصادی، بودجه، کشاورزی، جهش تولید و انرژی صحبت می‌کنند و احتمالا چند نفر از نمایندگان نیز به قید قرعه انتخاب شده و به بیان نظراتشان می‌پردازند.همچنین نماینده دولت هم صحبت خواهد کرد.

وی اضافه کرد: با پایان جلسه غیرعلنی، مجلس شورای اسلامی وارد جلسه علنی خواهد شد و بعد از آن دو تقاضای دو فوریتی در دستور مجلس قرار می‌گیرد اگر در شیفت صبح مجلس وارد دستور بودجه شد آنگاه شیفت بعد از ظهر هم برای بررسی جزییات بودجه تشکیل می‌شود.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در غیر این صورت اگر مجلس در شیفت صبح جلسه علنی فردا (یکشنبه) وارد بودجه نشد جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی جزییات بودجه از روز دوشنبه تشکیل خواهد شد.

 

***

توضیحات باهنر درباره دیدار با روحانی و لاریجانی

محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دیدارهای سیاسی اخیر به جماران گفت: «درباره موضوعی که در روزهای اخیر مطرح شد که ما با برخی آقایان جلساتی داشتیم. مثلا با جناب ناطق نوری جلسه‌ای داشتیم که البته در ادامه جلسه ماهیانه و مستمری است که از زمان مجلس پنجم تشکیل شده و افراد این جلسه اعضای هیأت رئیسه‌ی مجالس کشور از مجلس پنجم تا امروز هستند.

آقای روحانی هم همواره حضور داشتند البته در دورانی که رئیس جمهور بودند کمتر شرکت می‌کردند و پس از ‌اتمام کار دولت دوازدهم هم من یک جلسه به دیدن ایشان رفتم. با جناب آقای دکتر لاریجانی هم گاهی دیدارهایی داریم. اما با جناب آقای خاتمی شاید حدود پنج یا شش سال است که با هم دیداری نداشته‌ایم؛ یعنی موقعیتی اتفاق نیفتاده که در جلسه‌ای با هم رو در رو شده باشیم که بخواهیم صحبتی داشته باشیم.

بعد یک عده هم به دروغ گفتند اینها با هم نشسته‌اند و می‌خواهند دولت سایه تشکیل بدهند... اینکه گفته شد ما چیزی تحت عنوان «دولت سایه» تشکیل داده‌ایم، خیر اینطور نیست. الان دولت جناب آقای رئیسی دولت مطلوب ماست و دعا می‌کنیم خداوند به این دولت توفیق بدهد که موفق باشد. هرگاه بحث یا پیشنهادی هم داریم به عنوان یک حزب در قالب بیانیه، سخنرانی یا دعوت از مقامات اظهار می‌نمائیم...

این که عده‌ای به خاطر ملاقات من با آقای روحانی و برخی آقایان گفته‌اند که من وارد جبهه اصلاح طلبی نوین شده‌ام حرف درستی نیست. من همیشه گفته‌ام تمام کسانی که زمانی به این کشور خدمت کرده‌اند، نباید از جریان سیاسی کشور خارج شوند...

کلیت حرف من در دیدار آقای روحانی هم این بود که «شما از شخصیت‌های خدمتگزار نظام هستید و نباید از دایره حکومت خارج شوید».

این هم که عده‌ای بلند شده‌اند و می‌گویند آقای روحانی باید محاکمه شود درست نیست. آقای روحانی قطعا خدمات ارزشمندی را به کشور داشته‌اند و حتما اشکالاتی هم وجود داشته، اما این که بگوییم یک نفر به خاطر بعضی اشکالات در تصمیمات مدیریتی باید محاکمه شود درست نیست ولی قطعا اگر کسی هم بوده که خدایی نکرده در گذشته تخلف عمدی مرتکب شده یا سوء استفاده مالی هم کرده باید پس گرفته شود.

مثلا در رابطه با دولت آقای روحانی یکی از اشکالات دولتش این بود که به اصطلاح ویترین خوبی نداشت، یعنی رابطه خوبی با مردم نداشت و بین مردم حضور نداشت. اما درباره دیدار من و آقای روحانی، بحث اصلا سیاسی نبوده؛ اینکه ممنوع الملاقات باشند یا صحبتی شده باشد که بگوییم بیایید فلان پست عالی را بگیرید، خیر چنین صحبت‌هایی نبوده است.

درباره آقای لاریجانی هم من چند جلسه دیدار خصوصی با او داشته‌ام و حتی با کسانی‌که قبلا در دولت بوده‌اند دیدارهایی داشته‌ایم. خوب اینها خدماتی به کشور داشته‌اند و خوب اشکالاتی هم بوده است. اگر خدایی ناکرده روزی اثبات شود این اشکالات خیانت و وابستگی و یا دست ناپاکی بوده بله باید با اینها برخورد کرد. در برخورد با فساد هیچ حاشیه امنی برای هیچکس نباید داشته باشد.
  
اما این هم که برخی گفته‌اند ما اصلاح طلب شده‌ایم نه اینطور نیست. مهر اصولگرایی روی پیشانی ما خورده است و همیشه یک اصولگرا هستم!»

***

زمان توافق نهایی در وین قابل پیش‌بینی نیست

به گزارش تسنیم، برخی ادعاهای مطرح شده به نقل از دیپلمات‌های اروپایی حاضر در وین در خصوص اتمام کار بر روی پیش‌نویس متن توافق صحت ندارد و همچنان گفتگوها برای حل مسائل باقی مانده ادامه دارد.

طی دو روز گذشته نقل قول‌های مستقیم و غیر مستقیم از  سوی دیپلمات‌های اروپایی حاضر در مذاکرات وین پیرامون اتمام کار بر روی پیش‌نویس توافق و یا اعلام توافق نهایی طی هفته جاری مطرح شده که صرفا جنبه گمانه‌زنی دارد.

هنوز مسائل اختلافی مهمی وجود دارد که در مورد آن توافقی صورت نگرفته و گفتگوها برای نزدیک شدن دیدگاه‌های طرفین به یکدیگر ادامه دارد.

موارد باقی‌مانده در ردیف موضوعات مورد تاکید ایران است و تا زمان عدم توافق بر روی آنها گفتگوها ادامه خواهد یافت.

موارد باقی مانده عمدتا موضوعاتی هستند که طرف‌های غربی باید در مورد آن تصمیم سیاسی بگیرند.

انتظار ایران از طرف های اروپایی در مذاکرات وین

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در دیدار با وزیر خارجه آلمان در خصوص آخرین وضعیت گفتگوها در وین با همتای آلمانی خود تبادل نظر نمود و با تاکید بر اینکه تهران از روز اول عزم جدی برای یک توافق خوب داشته اظهار داشت جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد طرف های اروپایی و برجامی خطوط قرمز ایران را با دقت در نظر داشته و تلاش نمایند پس از سالها بی‌عملی، نقش موثری در تامین حقوق مشروع ایران به عنوان طرف متضرر از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا داشته باشند.

امیرعبداللهیان با رد برخی اظهارات در خصوص تعیین ضرب الاجل های ساختگی، تاکید کرد تهران کیفیت توافق را در کنار عنصر زمان می‌بیند و اگر همین‌ امروز به خواسته‌های مشروع تهران توجه شود می‌توان در وین به توافق دست یافت. وی تاکید نمود ضروری است در این گام های آخر طرف مقابل اشتباه محاسباتی نکرده و مذاکرات را به فضای رسانه ای نکشاند.