روسیه به تجهیزات سرّی زیردریایی هسته‌ای آمریکا دست پیدا کرد

گروه جهان الف،   4001127132

یک رسانه مستقر در مسکو می‌گوید روسیه به تجهیزات سرّی یک زیردریایی هسته‌ای آمریکا دست پیدا کرده است.

روسیه به تجهیزات سرّی زیردریایی هسته‌ای آمریکا دست پیدا کرد

 به گزارش فارس، منابع خبری امروز چهارشنبه (۲۷ بهمن/ ۱۶ فوریه) گزارش داده‌اند مسکو به تجهیزات سری متعلق به یک زیردریایی هسته‌ای آمریکا که گفته می‌شود در حال انجام مأموریت در آب‌های سرزمینی روسیه بوده دست یافته است. 

پایگاه خبری نیوزویک به نقل از رسانه «Avia.pro» که در مسکو مستقر است نوشته روسیه به یک دستگاه «سونار» متعلق به زیردریایی  کلاس «ویرجینیا» از نیروی دریایی آمریکا دست پیدا کرده است. 

شنبه هفته جاری رسانه‌های روسیه گزارش داده بودند یک زیردریایی آمریکا در جزایر «کوریل» رویت شده اما پس از مدتی حریم دریایی روسیه در این منطقه را ترک کرده است. 

خبرگزاری اینترفکس روسیه و همچنین خبرگزاری رویترز تصریح کردند که زیردریایی ایالات متحده درخواست‌ها برای خروج از آب‌های روسیه را نادیده گرفت، اما پس از انجام پاره‌ای اقدامات منطقه را ترک کرد.

خبرگزاری «اسپوتنیک» نیز به نقل از وزارت دفاع روسیه نوشت که این حادثه ساعت ۱۰:۴۰ صبح شنبه به وقت مسکو نزدیک یکی از جزایر کوریل رخ داده و زیردریایی کلاس «ویرجینیا» وارد منطقه‌ای شد که ناوگان روسیه در اقیانوس آرام در حال انجام تمرینات بود.

در پی این حادثه، وزارت دفاع روسیه وابسته نظامی آمریکا را احضار کرد.  وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: « وابسته دفاعی سفارت آمریکا در مسکو به دلیل نقض مرزهای روسیه توسط یک زیردریایی نیروی دریایی آمریکا به وزارت دفاع روسیه احضار شد.»

چندی قبل نیز وزیر دفاع روسیه گفت که پروازهای هواپیماهای جاسوسی و تاکتیکی ناتو نزدیک مرزهای این کشور نسبت به سال گذشته تقریباً یک سوم افزایش یافته است.

«سرگئی  شویگو» وزیر دفاع روسیه در نشست مشترک هیات وزیران دفاع روسیه و بلاروس گفت: «پروازهای هواپیماهای شناسایی و تاکتیکی نیروی هوایی ناتو در مناطق هم مرز با فدراسیون روسیه ۳۰ درصد افزایش یافته است.»

وزیر دفاع روسیه افزود که شدت تمرینات عملیاتی و رزمی ناتو همچنان بالاست. وزیر دفاع روسیه گفت: «سالانه بیش از ۳۰ رزمایش بر اساس سناریوی رویارویی مسلحانه با روسیه  نزدیک مرزهای غربی برگزار می‌شود. کشورهای خارج از ائتلاف ناتو مانند گرجستان، اوکراین، سوئد و فنلاند در این رزمایش‌ها بیش از پیش شرکت می‌کنند.»

آمریکا و دیگر کشو‌رهای عضو ناتو بطور معمول جت‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین خود را برای گشتزنی نزدیک مرزهای روسیه اعزام می‌کنند. نیروی هوایی روسیه نیز به نوبه خود جنگنده‌های خود را برای دفع هواپیماهایی که بیش از حد به مرز نزدیک می‌شوند به ماموریت می‌فرستد.

 کرملین،بارها رفتار ناتو را محکوم و اعلام کرده است که این گونه اقدام‌ها خطر درگیری ناخواسته را به همراه دارد.

گفته می‌شود وسیله مذکور در نزدیکی جزیره یوروپ در مجمع‌الجزایر کوریل یافت شده است. رسانه روسیه‌ای مدعی شده که زیردریایی اتمی روسیه این وسیله را به سمت نیروهای روسیه شلیک کرده‌اند.

«اریک پاهون»، یک سخنگوی پنتاگون به نیوزویک گفت: «همان‌طور که شنبه هم گفتیم ادعاهای روسیه درباره برخورد دریایی صحت ندارند. این ادعاهای اضافه هم نادرست و مصداق تحریف هستند.»

گزارش‌ها درباره دستیابی روسیه به این تجهیزات در شرایطی منتشر شده‌اند  که تنش‌ها میان آمریکا و روسیه در خصوص مسائل اوکراین شدت گرفته است.

مقام‌های کشورهای غربی به ویژه مقام‌های آمریکایی در ماه‌های گذشته با بیان ادعاهای اثبات‌نشده مبنی بر اینکه نظامیان روسیه ممکن است هر لحظه به اوکراین حمله کنند مسکو را به تحریم و واکنش تهدید کرده‌اند. با این حال، روایت‌های مقام‌های غربی هم در خصوص این ادعاها منسجم و یکدست نبوده‌ است.

به عنوان مثال، «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه شب دوشنبه در حالی که رسانه‌های آمریکایی مشغول مانور بر روی قرار گرفتن نظامیان روسیه در موضع تهاجمی و گمانه‌زنی درباره زمان آغاز حمله بودند، گفته بود که هنوز هیچ علامتی در تأیید اینکه «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه دستور حمله را صادر کرده وجود ندارد.

    روسیه بارها ادعاهای کشورهای غربی را رد و رسانه‌های انگلیسی‌زبان را به تلاش برای ایجاد هیجانات جمعی و توسل به آن برای پیشبرد اهدافش متهم کرده است. مسکو البته در حین این تنش‌ها بر ضرورت دریافت ضمانت‌های امنیتی مبنی بر عدم توسعه ناتو به سمت شرکت و خودداری از پذیرش اوکراین به عنوان عضوی از این ائتلاف تأکید کرده است. 

با وجود این، «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل ائتلاف ناتو گفته که روسیه درباره برنامه‌های اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف از حق وتو برخوردار نیست.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت که پاسخ ناتو و آمریکا به درخواست روسیه برای دریافت ضمانت‌های امنیتی، مسکو را مأیوس کرده، اما هنوز برای رسیدن به راه حل دیپلماتیک امید وجود دارد. 

لاوروف سه‌شنبه هم بعد از اظهارات از خارووا در نشست خبری گفت که گزارش‌های کشورهای غربی درباره احتمال حمله قریب‌الوقوع مصداق «تروریسم خبری» است.

تنش‌های میان اوکراین و کشورهای غربی در سال‌های گذشته به خصوص بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به شدت افزایش پیدا کرده است. این شبه جزیره پس از سقوط دولت مرکزی اوکراین توسط گروه‌های مورد حمایت غرب و قدرت گرفتن گروه‌های متمایل به روسیه در شرق اوکراین پس از یک همه پرسی از اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست.