نقش طرح مسکن ملی، در سناریوی خروج بازار مسکن از رکود

گزارش بازرگانی،   4001110023

توسعه بازار مسکن از مسیر تکنولوژی؛‌

اوایل هفته دوم دی ماه 1400، وزارت راه و شهرسازی از ثبت نام 3 میلیون و 800 هزار متقاضی برای خرید مسکن در قالب طرح ملی مسکن خبر داد. این در حالی است که برای ادامه و اتمام ساخت و سازها باید تمام دستگاه‌های دولتی املاک مازاد خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار میدادند و تنها یک درصد این امر محقق شده است. از سوی دیگر بسیاری از مردم جویای روند ساخت وسازهای طرح مسکن ملی و زمان تحویل واحدشان شده اند و به خرید آپارتمان از مسیر طرح هایی همچون جهش تولید امیدوار هستند.

ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال به نگرش نوین نیاز دارد؛

وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی ساخت و ساز طرح نهضت ملی یا جهش تولید،‌ ماموریت تحقق وعده ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در 4 سال شده است. روش های تامین مالی، ‌ثبت نام متقاضیان و ساخت و ساز در این طرح‌ها همچون گذشته بوده و تفاوت‌های کمی با مدل‌های قدیمی دارد. تفاوت‌هایی که به ارزان‌تر شدن بهای تمام شده قیمت مسکن انجامیده و دلیل اصلی آن زمین‌هایی است که باید دراختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد. به این صورت که دولت و مجلس، سازمانها، شرکت‌ها و ادارات های دولتی را مجاب کرده‌اند تا زمین‌های مازاد خود را در اختیار وزارت راه وشهرسازی قرار دهند تا بتوانند به پیمانکاران سپرده و ساخت یک میلیون مسکن در سال را محقق کنند.

این در حالی است که نه تمام دستگاه‌ها با این طرح همراهی کردند، نه آنطور که باید این طرح کامل و جامع بوده که بتوان به عنوان محرک دائم و کاربردی برای ساماندهی بازار مسکن از آنها یادکرد. چراکه سازندگان و متقاضیان خرید خانه در شرایط فعلی بازار مسکن به نقدینگی نیاز دارند که بتوانند متریال و تمام نیازهای خود را تامین کنند. از سوی دیگر اثرات مثبت این ساخت و سازها نمیتواند نرخ اجاره آپارتمان در الهیه یا خرید آپارتمان در ونک را کاهش دهد. درنتیجه ایجاد ابزاهای نوین تامین مالی است که می‌تواند به توسعه صنعت ساختمان و بازار مسکن منجر شود.

مسیرهای توسعه از تحرک بخش خصوصی می‌گذرد؛

گفتنی است نقدینگی مورد نیاز مردم برای خرید و سازندگان برای ساخت و ساز نیز با تسهیلات دولتی و قراردادهای سازمانی تامین نمی‌شود. بلکه باید مسیرهای جدیدی ایجاد کرد تا هم سازندگان و هم مردم بتوانند در پروژه‌ها شریک شده و از ارزش افزوده‌های ایجاد شده در همین بخش نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند.

مسیرهایی که به توسعه ابزارهایی همچون لیزینگ مسکن،‌ پیش فروش و انتشار اوراق مشارکت می‌رسد تا تولیدکنندگان مسکن و خریداران را به نقدینگی ارزان و آسان مجهز کند.

البته بکارگیری این ابزارها در اقتصادی شفاف و غیرتورمی امکانپذیر است. بازاری شفاف که سیاستگذاران را برای اتخاذ تصمیم درست راهنمایی کند و باعث ایجاد روش‌های نوین و استفاده از ابزارهای فوق‌الذکر می‌شود. گفتنی است دولت نیز با ایجاد «سامانه سابا» و «املاک و اسکان» فضای معاملات را تا حد بسیاری شفاف کرده است. منتها تمام مردم اطلاعات ملکی خود را وارد این سامانه‌ها نمی‌کنند و نمی‌توان به این بسترها به عنوان مرجع موثق اطلاعات ملکی اکتفا کرد. از طرفی این دیتاها می‌تواند باعث ایجاد ابزارهای بسیار کاربردی برای بازار مسکن شود و تمام نوسانات و اتفاقات بازار را از طریق آن اطلاعات رصد کرد.

کیلید توسعه بازار مسکن در دستان تکنولوژی؛

در این راستا مجموعه‌ای دانش‌بنیان سالهاست به این موضوع مهم پرداخته و در بستری به نام کیلید تمام این اطلاعات را از سامانه‌های فوق استخراج، پردازش و به شکل ابزارهای کاربردی در اختیار مردم قرار داده است.

سامانه کیلید در بخش‌های مختلفی همچون اطلاعات بازارمسکن، آگاهی مردم را نسبت به نوسانات قیمت مسکن و تمام رویدادهای این بخش، افزایش می دهد. این اطلاعات علاوه بر اینکه به مردم برای تصمیم گیری بهتر کمک می کند، سیاستگذاران را نیز برای اعمال تصمیم‌های مناسب راهنمایی می کند.

اطلاعات، سیاستگذاری را هدفمند می‌کند؛

سیاستگذاری محله‌ای درشهری همچون تهران که تمام مناطق آن با یکدیگر اختلاف زیادی از نظر قیمت و مباحث اجتماعی و رفاهی دارند، می‌تواند ارزش افزوده‌های بسیاری به ارمغان بی آورد که با رصد نوسانات بخش اطلاعات بازارمسکن کیلید این امر نیز محقق می‌شود.

به عنوان مثال افزایش وام مسکن تا 1 میلیارد تومان، بر فرض اینکه کمتر از 4 سال دیگر هم به متقاضیان واگذار شود، بازهم بخشی از نرخ خرید که هیچ، حتی کفاف اجاره آپارتمان در الهیه را نمی‌دهد. از این رو می‌توان نرخ تسهیلات را بر مبنای پوشش دادن بخشی از قیمت مسکن خریداری شده تعیین کرد.

کیلیدی برای بازکردن تمام درب‌ها در بازار مسکن؛

گفتنی است مجموعه کیلید با بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی و بروزرسانی مداوم آن، تمام اطلاعات و رویدادهای ملکی کشور را جمع آوری، طبقه بندی و در قالب محتوای کاربردی، متناسب با نیازملکی هرشخص ارائه می دهد. به طوری که متقاضیان خرید آپارتمان، می توانند تمام اطلاعات مربوط به قیمت و نوسانات ملک خود را، در بازه‌های زمانی دلخواه و به تفکیک مناطق مختلف مشاهده کنند. پس می‌توان گفت ابزارهای هوشمند کیلید، علاوه بر سرعت و کیفیت، مدل فعالیت صنف مشاورین املاک را بروزرسانی کرده و رونق نسبی را در این بخش به ارمغان آورده است.

از سوی دیگر کیلید در یکی از جدیدترین بخش‌های توسعه‌ای مجموعه خود، بخش کیلیدپرو را راه اندازی کرده که برنامه ریزی فعالیت مشاورین املاک و سایر مباحثی که به رشد فعالیت و توسعه کسب و کارشان می انجامد میپردازد. از این رو می‌توان ابزارهای موجود در سامانه کیلید را بهترین مشاور و همراه تمام مشاورین املاک، سیاستگذاران و مردم دانست و در فعالیت های ملکی از آنها استفاده کرد.