قالیباف: دولت مکلف به ارائه لایحه «توانمندسازی زنان سرپرست خانوار» است  

گروه سیاسی الف،   4001105032

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدت اجرای ۵ ساله،قانون برنامه ششم توسعه تمام شده و یک سال دیگر نیز تمدید شده است، گفت: در ماده (۸۰) قانون برنامه دولت مکلف به ارائه لایحه برنامه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است اما هنوز این لایحه ارائه نشده است.

قالیباف: دولت مکلف به ارائه لایحه «توانمندسازی زنان سرپرست خانوار» است  

به گزارش ایرنا، محمد باقر قالیباف در نشست علنی امروز- سه شنبه- مجلس شورای اسلامی در مورد گزارش کمیسیون اجتماعی در باره اقدامات صورت گرفته در حوزه زنان گفت:  طی جلسه ای که در محضر رهبر انقلاب بودم ایشان خطاب به مسوولان فرمودند که ما ۲۰ سال نسبت به موضوع زنان و آسیب های اجتماعی کوتاهی کردیم  و بخشی از این غفلت و کوتاهی متوجه دولت و مجلس است.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: حدود ۵میلیون نفر زن سرپرست خانواده وجودارد که ۵۲ درصد این افراد فاقد بیمه و مستمری هستند  و ۳۸ درصد  هم جزو سه دهک پایین جامعه هستند وقریب به یک میلیون نفر از زنان سرپرست خانواده هم تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند .

وی تصریح کرد:به نظر شما در این شرایط سخت  اقتصادی که در خانواده‌ها مرد و زن هر دو شاغل هستند اما در مشکلات اقتصادی دست و پا می زنند یک زن سر پرست خانواده در چه شرایطی ازنظر اقتصادی به سر می‌برد. 

قالیباف افزود: باید به موضوع مهم زنان سرپرست خانواده توجه شود، مجلس شورای اسلامی ،دولت،توده های مردم ،سازمان ها و نهادهای مردمی و خیریه ها و ثمن ها باید دست به دست هم بدهیم تا مشکلات زنان سرپرست خانواده حل شود.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس برنامه ششم توسعه و وظایفی که وجود دارد کار هماهنگی و تدوین شاخص ها  بر عهده معاونت رییس جمهور است که مسائل این حوزه را آماده کند  و فعالیت سازمان های متعدد دولتی، نهادهای عمومی و ثمن های را ساماندهی کند تا از حالت سردرگمی موازی کاری بیرون آیند و جهت دار شوند.

قالیباف بیان کرد:  از این همه قوانین و اعتباراتی که به این امر اختصاص داده شده است آثار مورد نظر دیده نمی‌شود، خروجی که باید گرفته شود، وجود ندارد، خواهش می‌کنم حتماً وزیر کشور در شورای اجتماعی این موضوعات را دنبال کند، مجلس شورای اسلامی نیز آمادگی دارد در حوزه اصلاح قوانین اقدامات مورد نیاز را انجام دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بیمه زنان سرپرست خانوار و بیمه زنان خانه‌دار از جمله موضوعات مهمی است که واقعا به آن بی‌توجهی کرده‌ایم. در لایحه بودجه  ۱۴۰۱ و برنامه هفتم که در دستور کار قرار دارد باید به این موضوع توجه شود. بند (۱۶) تبصره (۱۴) لایحه بودجه مختص حوزه زنان سرپرست خانوار است، با توجه به اینکه هنوز در حوزه هزینه‌ها، بررسی تبصره (۱۴) در دستور کار قرار نگرفته است، باید این موضوع را مورد توجه جدی قرار داد.

وی تصریح کرد: در  بند (ب) تبصره (۱۶) ۱۴۰۰ رقم قابل توجهی پیش‌بینی شده اما متأسفانه در این بخش در کمیته امداد و سازمان بهزیستی نسبت به هزینه‌هایی که باید در این حوزه انجام می‌شد توجه لازم نشده است. ۵۰ درصد آن باید به زنان سرپرست خانوار تعلق می‌گرفت که رعایت نشده است لذا خواهش می‌کنم در باقی مانده سال به این موضوع توجه شود.

قالیباف خطاب به وزیر کشور گفت: برنامه ششم مدت اجرای ۵ ساله‌اش تمام شده و یک سال دیگر نیز تمدید شده است. در ماده (۸۰) این برنامه دولت مکلف به ارائه لایحه برنامه توانمندسازی در این حوزه است اما هنوز این لایحه ارائه نشده است. با توجه به اینکه برنامه یک سال تمدید شده، حداقل باید این لایحه ارائه شود تا بتوان اقدامات لازم را انجام دهیم. مجلس مصمم است در روزهای سه‌شنبه کارهای نظارتی مهمی که در دستور کار است را پیگیری کند و هر سه ماه یک بار مصوبات و جمع بندی‌ها را پیگیری خواهیم کرد تا سازمان‌ها و دستگاه‌ها به وظایف قانون خود عمل کنند.