بازدید القاصی از دادگاه کیفری یک تهران/ درخواست قضات برای توجه به حجم بالای جرایم سرقت

گروه سیاسی الف،   4001104114

رئیس کل دادگستری تهران به صورت سرزده از دادگاه کیفری یک استان تهران بازدید کرد و ضمن حضور درشعب این دادگاه و بررسی وضعیت ورودی و روند رسیدگی به پرونده‌ها با قضات و کارمندان به گفتگو پرداخت و در جریان مشکلات موجود قرار گرفت.

بازدید القاصی از دادگاه کیفری یک تهران/ درخواست قضات برای توجه به حجم بالای جرایم سرقت

به گزارش فارس، علی القاصی مهر رئیس کل دادگستری تهران به صورت سرزده از دادگاه کیفری یک استان تهران بازدید کرد و ضمن حضور درشعب این دادگاه و بررسی وضعیت ورودی و روند رسیدگی به پرونده‌ها با قضات و کارمندان به گفتگو پرداخت و در جریان مشکلات موجود قرار گرفت.

القاصی مهر گفت: باید از تجارب قضات این دادگاه برای آموزش بازپرسان ویژه قتل در سطح استان و شهرستان و بخش‌ها استفاده شود و طی نشست‌های مشترک به تبادل نظرات و تجربیات در جهت اتقان آرا و تسریع در جمع آوری ادله صورت پذیرد.

رئیس کل دادگستری گفت: با توجه به اینکه پرونده‌های موجود در دادگاه کیفری عمدتا در خصوص موضوعاتی است که با حیثیت و آبروی مردم سرو کار دارد، بهره مندی از تدابیر حقوقی و عقلانیت قضایی در دادگاه‌های کیفری را از ویژگی‌های مهم قضات دانست و تاکید کرد تصمیمات قضایی این مرجع در زندگی افراد و نزد جامعه تاثیر بسزایی دارد و ممکن است تبعات غیر قابل جبرانی داشته باشد.

در این بازدید رئیس کل دادگستری استان تهران در شعب ویژه رسیدگی کننده به پرونده‌های کثیرالشاکی از جمله عظیم خودرو، شرکت تعاونی برق، جرائم شورای شهر و شهرداران لواسان و شهریار، و همچنین دادگاه‌های رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و جرایم سیاسی حضور یافت و از نزدیک با قضات و کارکنان این شعب به گفت‌وگو پرداخت و مشکلات و نظرات ایشان را استماع کرد.

القاصی مهر در خصوص جرایم سرقت گفت: باید موقعیت‌هایی که سارقان در آن مرتکب جرم می‌شوند شناسایی شود و از آنجایی که بیشترین جرم سرقت مربوط به موبایل ربایی است و عمده این جرایم از طریق موتور سیکلت صورت می‌گیرد وسارقین دریک منطقه موبایل را سرقت و به سرعت محل را ترک و به منطقه دیگر رفته و جرم دیگری را مرتکب می‌شوند که باید با همکاری نیروی انتظامی این موقعیت‌ها شناسایی شوند و مجرمین دستگیر و در اختیار مراجع مربوطه قرار گیرند.

قضات در جریان این بازید به بیان مشکلات موجود پرداخته و طی آن خواستار توجه مراجع عالی به حجم بالای جرایم سرقت و دیگر جرم‌های مهم در صلاحیت محاکم کیفری یک و آثار و تبعات منفی آن در احساس امنیت اجتماعی شدند.

قضات دادگاه‌های کیفری یک استان تهران از رئیس کل دادگستری خواستند تا در تخفیف‌های مجازات و عفو‌هایی که شامل محکومان می‌شود محکومان مربوط به این دادگاه‌ها مستثنی شده و مجرمین مشمول این ارفاقات قانونی مجدد مرتکب جرم نشوند.

رئیس کل دادگستری با بیان اینکه حجم ورودی پرونده با توجه به نوع جرایم مورد رسیدگی در این دادگاه زیاد می‌باشد از روسا و مستشاران شعب کیفری یک استان تهران که در کاهش زمان رسیدگی توان خود را می‌گذارند تشکر کرد.

القاصی مهر همچنین در خصوص برخی پرونده‌های کثیرالشاکی مطرح در این مجتمع و همچنین آثار و پیگیری جامعه در پرونده‌های جرایم خشن و مهم گفت: نمی‌توان نسبت به افکار عمومی بی توجه بود و رسیدگی به موقع به پرونده‌ها در دادگستری با صدور آرای متقن که موجب ایجاد حس امنیت در جامعه باشد می‌تواند باعث رضایتمندی مردم از عملکرد قوه قضائیه باشد.

القاصی مهر ضمن تشکر از زحمات قضات و کارکنان بر تلاش مضاعف در جهت رسیدگی به امور مراجعین تاکید کرد و گفت: وقت گذاری در پرونده‌هایی که با جلسات علنی و به صورت سریالی و متعدد رسیدگی و منجر به صدور رای می‌شوند روشی است که بررسی عادلانه را به مردم معرفی می‌کند و در تنویر افکار عمومی و اعتماد سازی مردم حائز اهمیت است.

معاون قضایی رئیس کل و سرپرست دادگاه‌های کیفری یک استان تهران نیز در این بازدید گفت: پرونده‌های محاکم کیفری یک استان تهران به روز بوده و پرونده‌های رسوبی و مربوط به سال‌های گذشته در این مرجع قضایی مورد رسیدگی قرار گرفته و مختومه شده است.

وی همچنین فضای کوچک اختصاص یافته به این دادگاه درمقابل حجم پرونده‌ها از مشکلات این مجتمع عنوان کرد.

غلامرضا جواهری گفت: با توجه به اینکه پرونده‌ها دارای حجم زیادی هستند و برای رسیدگی حضور شکات ومتهمین ضروری است فضای دادگاه‌ها‌ی کیفری برای این امر کوچک و خواستار درنظر گرفتن فضای بهتری برای شعب این دادگاه شد.

در پایان این بازدید القاصی مهر ضمن تشکر از زحمات همکاران قضایی واداری در این حوزه بر به روز بودن امور جهت جلوگیری از بروز بی نظمی تاکید کرد.