نکات مهم در ساخت استخر خانگی

گزارش بازرگانی،   4001103032

به گزارش گروه مهندسی آبی دریا با توجه به اجرای پروژه های گوناگون توسط آبی دریا چندین نکته مهم در رابطه با ساخت استخر خانگی برای شما شرح می دهد، این نکات حاصل تجربه ی 30 ساله در طراحی و ساخت استخر خانگی می باشد.

نکاتی برای ساخت استخر خانگی حائز اهمیت می باشند، این نکات هم از جنبه ی نکات تاسیسات زیرساخت استخر خانگی و هم از جنبه ی طراحی و ابعاد استخر خانگی است که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

نکات ابعاد استخر خانگی

نکات بسیاری در رابطه با ابعاد استخر خانگی مطرح می باشد، انتخاب ابعاد استخر بسته به فضایی دارد که شما انتخاب میکنید، این فضا حداقل ابعاد استخر خانگی را تعیین می کند که حداقل ابعاد استخر خانگی 3 متر عرض و 6 متر طول میباشد، دلیل انتخاب این ابعاد به عنوان حداقل، ایجاد فضای مناسب جهت شنای کوتاه مدت و استفاده ی 4 الی 8 نفر به صورت همزمان از استخر جهت آب تنی می باشد.

اما مهمتر از ابعاد استخر خانگی عمق آن است، عمق استخر خانگی حدود 1.45 الی 1.55 متر می باشد، انتخاب عمق بیشتر جهت استخر خانگی پیشنهاد نمی شود اما کاهش عمق تا حدود 1 متر امکان پذیر است.

یک استخر خانگی استاندارد دارای عمق های متفاوتی است که کودکان و بزرگسالان بتوانند همزمان از استخر استفاده کنند.

نکات محل استخر خانگی

انتخاب محل استخر خانگی در یک حیاط یا باغ تا حدودی سلیقه ی شما را نشان می دهد اما ترجیحا محل استخر نزدیک به منزل انتخاب شود تا در صورت سقوط کودکان در استخر سریعا اقدام به نجات نمایید؛ همچنین انتخاب محل استخر در نزدیکی درختان باعث آلودگی مدام آب استخر ناشی از برگ درختان، حشرات و ... می شود.

محل استخر باید به طریقی انتخاب شود که بیشترین تابش نور آفتاب در طول روز بر روی سطح آب استخر ممکن باشد این تابش باعث کاهش روند آلودگی آب می شود.

نکات شکل استخر خانگی

عمدتا شکل استخر خانگی مستطیل شکل میباشد اما زیباترین و ایمن ترین شکل استخر ال شکل می باشد به صورتی که قسمت کوچک آن کم عمق و قسمت بزرگ آن پر عمق می باشد با این شرایط استخر خانگی برای همه ی افراد خانواده ساخته شده است و همه با آرامش خاطر می توانند از آن استفاده کنند.

ایجاد پله های عریض در استخر خصوصا استخر های مدرن بهتر از نصب و استفاده از نردبان در استخر می باشد زیرا آسانی رفت و آمد به استخر یکی از نکات مهم در ساخت استخر خانگی می باشد.

نکته ی دیگری که در رابطه با سرامیک کاری استخر می باشد، ایجاد لبه های منحنی در لبه ی بالایی سطح استخر، پله ها و سطوح لبه دار استخر است که می تواند از خطرات بالقوه بکاهد.

نکات مهم سازه ی استخر خانگی:

سازه مهمترین بخش یک استخر می باش و تمام آب استخر توسط سازه کنترل می شود، اگر سازه توان تحمل بار های وارده از تنش آب را نداشته باشد نشت آب و ترک های عمیق عایدمان خواهد شد، پس با ساخت یک استخر بتنی به همراه آرماتور های بافته شده درون آن سازه ای با ضریب تخریب بسیار پایین خواهید داشت.

نکات تاسیسات استخر خانگی

حین ساخت و طراحی یک استخر خانگی، تاسیسات را که اصطلاحاً قلب یک استخر می نامند باید با حساسیت و بررسی بیشتری طراحی و اجرا نمود، یک نقص در تاسیسات استخر میتواند استفاده از استخر را غیر ممکن نماید، پس توجه بیش از حد به برخی از بخش های ساخت استخر می توان استخر را همیشه در اختیار داشت.

تاسیسات زیرساخت استخر خانگی دارای چندین بخش مجزا می باشد که با طراحی بی نقص سیستم های استخر می شود به با کیفیت ترین استخر دست یافت.

تاسیسات یک استخر از جمله سیستم تصفیه که در اکثر استخر های خانگی به دلیل تصفیه خانه کوچک از نوع اسکیمر باکس انتخاب می شود، این مدار تصفیه بایستی در یک خط مجزا به سمت تصفیه خانه هدایت شود و با دیگر خطوط ادغام نشود؛ توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که اسکیمر باکس در قسمت پر عمق و در مقابل خطوط فوت کن قرار می گیرد تا ضایعات موجود بر روی سطح آب وارد مدار تصفیه گردد.

مدار تخلیه نیز سعی گردد در مرکز استخر قرار گیرد و شیب کف استخر به سمت آن قرار گیرد البته اگر استخر شما به صورت شیبدار طراحی و اجرا گردد خطوط تخلیه نیز در انتهای قسمت پر عمق قرار می گیرد.

خطوطی با نام دهش تصفیه در مرکز استخر تعبیه می شوند که این خطوط به صورت مساوی تقسیم می گردند تا حجم ورودی از آب تصفیه شده یکسان باشد؛ علاوه بر آن باید در بدنه ی استخر دقیقا در مقابل اسکیمر باکس خطوط دهش تصفیه استخر را قرار داد که این خطوط به فوت کن استخر معروف می باشد و باعث کمک به روند تصفیه آب می شوند.

در رابطه با خطوط گرمایش استخر خانگی اگر گرمایش را مد نظر قرار دهید شما یک استخر چهار فصل در اختیار دارید اما اگر برنامه ای برای گرمایش استخر و استفاده از استخر در فصل پاییز و زمستان را ندارید پیشنهاد گروه مهندسی آبی دریا اجرای خطوط زیرساخت مدار گرمایش استخر می باشد چرا که اگر احتمالی وجود داشته باشد که استفاده از استخر در فصول سرد سال اتفاق می افتد با قرار دادن دستگاه گرمایش می توانید آب استخر خود را گرم نمائید، البته توجه داشته باشید هزینه ی اجرای مدار گرمایش بسیار اندک می باشد و هزینه ی اضافی متحمل نخواهید شد، همچنین نحوه ی اجرای مدار گرمایش استخر خانگی نیز همانند مدار تصفیه استخر در کف استخر می باشد.

نکات آب بندی استخر خانگی

برای کاهش هزینه های آب بندی استخر (عایقکاری استخر) خانگی می توانید از مواد آب بندی دو جزئی و سه جزئی پایه سیمانی استفاده نمایید، این مواد آب بندی خیالتان را تا حدود 10 سال از نظر نشت آب استخر خانگی شما، کاملا راحت خواهد کرد.

نکات سرامیک کاری استخر خانگی

انتخاب نوع سرامیک و سطح تمام شده ی استخر که دائم با آن در ارتباط هستید بسیار اهمیت دارد زیرا هم جنبه ی زیبایی استخر شماست و هم جنبه ی کیفیت و نگهداری آسان استخر را به دنبال خواهد داشت.

ترجیحا از انتخاب رنگ های تیره سرامیک و رنگ استخری پرهیز نمایید زیرا شما را دلسرد خواهد کرد، انتخاب رنگ های آبی روشن، سفید و طوسی بیشتر پیشنهاد می شود چرا که هر رنگی انتخاب نمایید آب موجود در استخر، استخر شما را آبی رنگ می کند.

نکته ی مهمی در ساخت استخر خانگی در حین نازک کاری، همانطور که پیشتر گفته شد تمامی لبه های استخر را حتما به صورت منحنی (کرو) در بیاورید تا خطرات جانی به وجود نیاید.

نکات مهم تجهیزات استخر خانگی

انتخاب نوع تجهیزات مستقیما بسته به بودجه شما دارد و محدودیتی برای انتخاب کیفیت تجهیزات استخر وجود نخواهد داشت اما سعی شود حداقل های تجهیزات شامل: اتصالات از نوع upvc، الکتروپمپ تصفیه به همراه استرینر، مخزن تصفیه آب استخر از نوع شنی متناسب با حجم استخر، سیستم گرمایش استخر از نوع مبدل حرارتی، الکتروپمپ گرمایش آب استخر، خطوط و شیر های قطع کن و تخلیه آب استخر، تابلو برق اتوماسیون در نظر گرفته شود، البته اگر تمایل به انتخاب تجهیزات بهتر و عملکرد بهتر استخر خود هستید استفاده از انواع کلر زن ها، سیستم ماساژور و تجهیزات اندلس پول پیشنهاد گروه مهندسی آبی دریا می باشد.

نگهداری صحیح از استخر خانگی پس از ساخت آن تعیین کننده ی عمر استخر شما می باشد و با عدم رسیدگی و نگهداری غیر استاندارد تمام هزینه های ساخت استخر خانگی بیهوده بوده و دچار نقص در عملکرد استخر می شود. جهت بررسی بیشتر استخر و نکات ساخت استخر می توانید به سایت گروه مهندسی آبی دریا مراجعه کنید.