مخالفت آمریکا با افزایش استقلال سازمان جهانی بهداشت  

گروه جهان الف،   4001102075

خبرگزاری رویترز نوشت: آمریکا به عنوان بزرگترین کمک کننده مالی سازمان جهانی بهداشت، با پیشنهادها برای افزایش استقلال این نهاد مخالفت کرده است.

مخالفت آمریکا با افزایش استقلال سازمان جهانی بهداشت  

به گزارش روز شنبه ایرنا، رویترز به نقل از چهار مقام آگاه از مذاکرات درباره چنین پیشنهادهایی گزارش داد مقاومت آمریکا تردیدها درباره حمایت بلندمدت دولت جو بایدن رئیس جمهوری کنونی این کشور از سازمان جهانی بهداشت را افزایش داده است.

 این طرح که کارگروه تامین مالی پایدار سازمان جهانی بهداشت آن را ارائه کرده است سهم کمک های سالانه هر کشور عضو را مطابق با سند چهارم ژانویه این سازمان افزایش می دهد.

این طرح بخشی از روند اصلاحات گسترده تری است که با آغاز همه گیری کووید-۱۹ ارائه شده و بر محدودیت قدرت این سازمان در جلوگیری از بروز بیماری ها در مراحل اولیه آن تاکید دارد.

مقامات آمریکایی به رویترز گفته اند که مخالفت آمریکا با اصلاحات سازمان ملل به دلیل آگاهی از ظرفیت این سازمان در مقابله با تهدیدهای آینده و مقابله با چین است.

چهار مقام اروپایی که به دلیل اجازه نداشتن برای اظهارنظر در این زمینه خواستند نامشان فاش نشود مخالفت آمریکا را تایید کرده اند اما مقامات آمریکایی از پاسخگویی به رویترز درباره مقاومت کشورشان در برابر طرح تقویت استقلال سازمان جهانی بهداشت خودداری کرده اند.

سند پیشنهادی بر ضرورت افزایش کمک ها در یک روند گام به گام از سال ۲۰۲۴ تاکید دارد که نیمی از بودجه اصلی ۲ میلیارد دلاری این نهاد را تا سال ۲۰۲۸ تشکیل می دهد. این رقم اکنون کمتر از ۲۰ درصد است.

بودجه اصلی سازمان جهانی بهداشت برای جلوگیری از همه گیری ها و تقویت برنامه های مربوط به مراقبت های بهداشتی در جهان در نظر گرفته شده است.

برخی از حامیان طرح اصلاحات سازمان جهانی بهداشت می گویند که اتکای کنونی به کمک های داوطلبانه کشورهای عضو و برخی از خیریه ها این سازمان را وادار می کند به اولویت های تامین کنندگان مالی پرداخته و این سازمان دیگر نمی تواند اشتباهات کشورهای عضو را مورد انتقاد قرار دهد.

کمیته مستقل همه گیری ها که به منظور ارائه توصیه هایی درباره اصلاحات سازمان جهانی بهداشت منصوب شده است وضعیت کنونی را تهدیدی جدی علیه استقلال سازمان توصیف کرده است.

 سازمان جهانی بهداشت گفته است منابع مالی قابل پیش بینی به این سازمان اجازه می دهد اولویت های کامل کشورهای عضو را اجرا کند.

سه نفر از مقامات به رویترز گفتند قرار است طرح اصلاحات پیشنهادی در نشست حکام سازمان جهانی بهداشت در هفته آینده ارائه شود هر چند که  پیش بینی می شود اختلافات به قوت خود باقی بمانند.

یک مقام اروپایی گفت طرح آمریکا می تواند تردیدهایی را در بین کشورها ایجاد کرده و ایجاد ساختاری که بیش از سازمان جهانی بهداشت از سوی تامین کنندگان مالی آن تعیین می شود توان این نهاد را برای مبارزه با  همه گیری ها در آینده تضعیف می کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا به بهانه تاخیر چین در ارائه اطلاعات درباره همه گیری کرونا در بدو شیوع آن در سال  ۲۰۱۹ کشورش را از سازمان جهانی بهداشت خارج کرد.

بایدن بلافاصله بعد از ورود به کاخ سفید دوباره کشورش را به عضویت این سازمان در آورد. اما مقامات به رویترز گفته اند تصور می کنند سازمان جهانی بهداشت به دنبال اصلاحات اساسی است و ملاحظاتی را درباره نحوه مدیریت، ساختار و مهارت آن برای مقابله با تهدیدها که فقط شامل چین نمی شود، ابراز کرده اند.

دو مقام اروپایی گفته اند چین مواضع خود را به روشنی بیان کرده اما مقام سوم پکن را نیز در میان منتقدان طرح پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت قرار داده است.