تجمع اعتراضی مردم سنندج به ضعف مدیریت شهری؛ شهردار استعفا دهد

گروه اجتماعی الف،   4001101105

جمعی از شهروندان در اعتراض به ضعف مدیریت شهری، جلوی شهرداری سنندج تجمع و خواستار برکناری شهردار بودند.

به گزارش تسنیم، شماری از شهروندان پیش‌از ظهر امروز با اعلام انتقاد از ضعف مدیریت شهری و شیوه ارائه خدمات شهرداری به مردم در پی بارش‌ برف اخیر در مقابل شهرداری سنندج، تجمع و خواستار استعفا و برکناری شهردار شدند.

شهروندان سنندجی در این تجمع با انتقاد از عملکرد شهردار و اعضای شورای شهر و وضعیت نابسامان خدمات شهری می‌گفتند در این چند روز بارش برف علی‌رغم اینکه هیچ اتفاق خاصی نیفتاد، اما شهرداری سنندج هیچ اقدامی به پاکسازی کوچه و معابر سطح شهر نکردند و ما خواستار برکناری شهردار هستیم.

یکی از شهروندان سنندجی حاضر در این تجمع در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با ابراز نارضایتی از عملکرد شهرداری در پی چند روز بارش برف اظهار کرد: حقیقتا در این چند روز سه نفر در کوچه ما به خاطر عدم پاکسازی برف افتاده و دست‌هایشان شکسته شده است، ما به این شیوه خدمات شهری معترض هستیم.

یکی دیگر از شهروندان سنندجی با ادعای اینکه در این چند روز شهرداری سنندج اصلاً به کوچه‌های ما رسیدگی نکرد، گفت: حتی خودمان حاضر هستیم که امکانات در اختیارمان بگذارند و کوچه و معابر را پاکسازی کنیم.

یکی دیگر از افراد حاضر در این تجمع اعتراضی بیان کرد: شهرداری حتی کوچه و خیابان‌های سطح شهر سنندج را پاکسازی نکرد، به برخی از خیابان‌ها تیغه‌ای انداختند و به حال خود رها کردند. آنان می‌گفتند در این چند روز خدماتی از شهرداری ندیدیم.

تعدادی از تشکل‌های مردم نهاد سنندج نیز با انتقاد از ناکارآمدی مدیران این شهرستان در مواجه با بارش دور روز برف در سطح شهر و نواحی منفصل شهری و توابع می‌گفتند: به نمایندگی از اقشار مختلف این شهرستان, نسبت به عملکرد بسیار ضعیف و غیرمسئولانه مدیران شهرداری, ستادبحران, فرمانداری, راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط در مواجه با دو روز بارش سنگین برف, که سبب بروز مشکلات جدی در تمام ابعاد مختلف زندگی ( تردد ـ معیشت, کسب و کار , سلامت و ....) شهروندان شده است به شدت معترض هستیم. 

آنان می‌گویند: مدیران ذیربط شهرستان سنندج علی‌‌رغم پیش‌بینی‌ها و هشدارهای اعلام شده هواشناسی, متأسفانه به جای انجام وظایف قانونی و انسانی  خویش و انجام تمهیدات پیشگیرانه و امدادرسانی, مردم را به حال خویش رها کردند. 

تشکل‌های مردم نهاد خواستار عذرخواهی بابت کم‌کاری و استعفای مدیران شهری بودند، بررسی‌های میدانی خبرنگار تسنیم از سطح شهر در این چند روز اخیر حاکی از گرفتاری مردم در کوچه و خیابان‌ها و نبود تاکسی و سرویس حمل‌ونقل در سطح شهر به ویژه مناطق حاشیه‌نشن بود.

سری به کوچه‌های سطح شهر سنندج زدیم؛ مردم از خدمات شهرداری ناراضی و می‌گویند شهرداری هیچ کاری برایمان نکرده و اصلا رسیدگی نکرده و آشغال‌ها مانده و برف‌ها پاکساری نشده‌اند.

یکی از شهروندان سنندجی با بیان اینکه در این چند روز مردم مجبور بودند اکثر مسیرها را با پیاده بروند، افزود: مسیر 3 و 4 هزار تومانی، 60 هزار تومان می‌گرفتند!

یکی دیگر از شهروندان سنندجی می‌گفت به دلیل افزایش نرخ‌های کرایه تاکسی در سایه بی‌نظارتی مسئولان شهری، مجبود شدم برای رفتن به محل کار، مسیر بهاران تا خیابان طالقانی را با پیاده بروم.

بیشتر بخوانیدگزارش میدانی تسنیم|کمبود نان و صف‌های طولانی در نانوایی‌های سنندج/ نانواداران خودسرانه تعطیل کرده‌اند
گزارش تسنیم از بارش سنگین برف در کردستان و غافلگیری مسئولان/ خیابان‌ها‌ در بدترین شرایط ‌قرار دارد
استاندار کردستان: شیوه خدمت‌رسانی به مردم در این روزهای برفی قابل‌قبول نیست
سید انور رشیدی، شهردار سنندج نیز در این‌باره در پاسخ به اعتراض مردم نسبت به چرایی ضعف در خدمات شهری و عدم برف‌روبی اظهار داشت: در یک یا دو روز نخست بارش برف، شهرداری طبق وظیفه خود پای کار و با بضاعت ماشین‌آلات خود نسبت به برف‌‍‌روبی اقدام کرد.

وی با بیان اینکه در شب‌های اخیر برودت هوا موجب پایین آمدن دمای هوا به زیر صفر و یخبندان سطح شهر شد، گفت: به دلیل حجم بارش سنگین، بیشتر زمان و توان صرف برف‌روبی معابر اصلی شده و یخبندان موجب نارضایتی مردم شد و به وظیفه خود دانسته که چندین بار عذرخواهی کنم.

شهردار سنندج عنوان کرد: با دستور استاندار کردستان چند ارگان دولتی از جمله بنیاد مسکن، سازمان همیاری شهرداری، ارتش و سپاه به کمک شهرداری آمده و جا دارد که از حضور آنان قدردانی و تشکر کنم.

وی با ادعای اینکه کمبود امکانات شهرداری در زمان خدمات‌رسانی در مواقع بحرانی با این وسعت 4500 هکتاری سطح شهر سنندج باعث شده که شرمنده مردم باشیم، تصریح کرد: انتظار می‌رفت که دستگاه‌های دولتی پای کار می‌بودند اما تأخیراتی از سوی برخی ادارات انجام و بدقولی‌هایی کردند و ماشین‌آلات و امکانات را در اختیار ما قرار ندادند و باعث شرمندگی ما پیش همشهریان شد.

رشیدی بیان کرد: امروز بحث وضعیت شهر و مدیریت شهری است و به کل ادارات و دستگاه‌های خدمات رسان تعلق داشته که بتوانند که این شرایط سنگین را کاهش دهند.

شهردار سنندج اظهار کرد: از رانندگان تاکسی وظیفه‌شناس و شریف که در این روزهای بحرانی یار شهرداری و  پای کار بوده تشکر و دستشان را می‌بوسم، طبق آمار 400 دستگاه تاکسی در این روزها در سطح شهر فعالیت می‌کردند اما برای 3هزار راننده تاکسی که در این شهر هیچ‌گونه خدماتی به شهروندان ارائه ندادند بسیار متأسفم کما اینکه در همین راستا کارت سوخت و پروانه فعالیت 30دستگاه تاکسی که به جای خدمات‌رسانی به شهروندان در معبر اصلی محله کانی‌کوزله پارک شده بود، لغو شد.

استاندار کردستان نیز شامگاه پنج‌شنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کردستان که در استانداری برگزار شد به عملکرد شهرداری و عدم ارائه خدمات مطلوب به شهروندان انتقاد کرد و از شهردار خواست که به‌جای ارائه گزارش، برنامه و تدبیر مقابله با بحران داشته باشد.

بازدید‌های میدانی خبرنگار تسنیم از سطح شهر حاکی از آن است که هرچند شورای شهر و شهرداری سنندج در این شرایط نتوانستند به وظایف خود عمل کنند اما با ورود بدون چشمداشت نیروهای سپاه و ارتش به عنوان یاور مردم و عملیات پاکسازی معابر و پخش ماسه و نمک، ترددها از سر گرفته شده و خیابان‌ها به حالت عادی خود بازگشته است.