دیدار خاتمی و روحانی با هدف خاصی برگزار شد؟/ تاکید میرکاظمی بر حمایت دولت از بورس/ تنظیم شکایت یک نماینده از خودروسازان

گروه سیاسی الف،   4001029061 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

 دیدار خاتمی و روحانی با هدف خاصی برگزار شد؟/ تاکید میرکاظمی بر حمایت دولت از بورس/ تنظیم شکایت یک نماینده از خودروسازان

پیشنهادی برای درآمدهای شهرداری تهران

 «دنیای‌اقتصاد»درباره اولین بودجه ارائه شده توسط شهردار تهران نوشت :

یکی از این وعده‌‌‌های بر زمین مانده مربوط به  اصلاح مسیر درآمدزایی در شهرداری تهران است. به نظر می‌رسد بیراهه تامین مالی در شهر همچنان در بودجه سال آینده نیز قرار است طی شود و راه اصلی کسب درآمد سالم از شهر از این بیراهه شکست خورده است...

حول و حوش نیمی از منابع درآمدی که شهرداری روی وصول آن حساب کرده،  مربوط به درآمدهای شهرسازی است که یک منبع درآمد ناپایدار،  اغلب ناسالم و با توجه به رکود فعلی حاکم بر بازار مسکن و ساخت و‌ساز غیر‌قابل تحقق به شمار می‌‌‌آید...

یکی دیگر از منابع درآمدی ناسالم که شهرداری روی آن حساب کرده تا بودجه 5/ 1 برابر شده را به نحوی محقق کند،  فروش املاک است. املاک متعلق به شهرداری سرمایه‌‌‌هایی هستند که بسیاری از اوقات جایگزین نمی‌‌‌شوند. اما در سال آینده قرار است شهرداری تهران برای تامین 7‌‌‌هزار‌میلیارد تومان از درآمد 56‌هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی شده،  این دارایی‌‌‌های ارزشمند را به فروش برساند.

به این ترتیب مجموع درآمد شهرداری از حوزه شهرسازی و فروش ملک حدود 57‌درصد از کل بودجه پیشنهادی شهر برای سال 1401 را شامل می‌‌‌شود.

ممکن است وضعیتی تصور شود که شهرداری تهران راهی به جز ملک‌‌‌فروشی یا تراکم‌‌‌فروشی برای کسب درآمد ندارد. اما روشن است که امروز چنین وضعیتی در شهر حاکم نیست و منابع درآمدی پایدار بسیاری وجود دارد که تمرکزی برای وصول آنها صورت نگرفته است.

این منابع عموما از جنس عوارض پایدار هستند که شهرداری می‌تواند لوایح مربوط به فرمول آنها را راسا به‌‌‌روز کند و پس از طی مرحله تصویب و تایید در شورای شهر و فرمانداری،  به اجرا بگذارد. یکی از این ابزارهای کسب درآمد،  عوارض نوسازی یا همان شارژ شهری است که تلاشی برای اصلاح و واقعی‌‌‌سازی آن به نفع رفع تبعیض در شهر در بودجه سال‌جاری صورت نگرفته است.

***

گسترش روابط با روسیه به نفع ایران است

کیهان برزگر، استاد روابط بین‌الملل درباره سفر رئیسی به روسیه و گسترش روابط ایران با روسیه به روزنامه اصلاح طلب شرق گفت: «تجربه تاریخی به ما می‌آموزد که نزدیکی به قدرت‌های بزرگ، حال روسیه، چین، آمریکا یا حتی کشورهای قدرتمند اروپایی، همیشه در افکار عمومی ایران تأثیر نگران‌کننده و حتی منفی داشته است.

اما اصل این است که مخاطب ایرانی آگاه باشد هر توافق و رابطه‌ای که منجر به گسترش و تعادل در دیپلماسی، افزایش ارزش استراتژیک و تقویت بنیه اقتصادی کشورمان شود، به نفع ایران است. تقویت روابط با روسیه نیز از این قاعده مستثنا نیست.

توجه به چند اصل می‌تواند شاقول تعیین و تشخیص درجه روابط ایران و روسیه برای مخاطبان ایرانی باشد. نخست اینکه دو کشور حس ناامنی استراتژیک و تهدید نظامی (از آن نوعی که نسبت به آمریکا دارند) از یکدیگر ندارند.

دوم، آنها در یک‌سری از مسائل سیاسی-امنیتی منطقه‌ای و جهانی، از‌جمله مواجهه با گسترش نفوذ آمریکا و غرب در مناطق نفوذ سنتی و تاریخی خود، اشتراک نظر دارند.

سوم، مجاورت جغرافیایی و اتصال ترانزیتی بر هم‌افزایی و بنیه اقتصادی این دو کشور می‌افزاید. البته طبیعی است که هر کشوری به دنبال منافع خود باشد.

وجود انگاره‌های منفی تاریخی بین ملت‌های ایران و روسیه به دلایل متفاوت نیز یک امر طبیعی بوده و تاریخ روابط بین‌الملل هم پر است از این بدبینی‌های تاریخی...

ایده نزدیکی استراتژیک بین دو کشور نخست از سوی روسیه و به‌ویژه شخص پوتین بعد از انعقاد برجام در سال 2015 و احتمال گرایش بیش از اندازه ایران به غرب مطرح شد. برخلاف بعضی از دیدگاه‌ها، روسیه خواهان تداوم تنش در روابط ایران و غرب نیست‌ اما مایل هم نیست که ایران نقطه ورود نفوذ غرب در محیط ژئواستراتژیک خود در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) باشد. اتفاقا روسیه خواهان حضور یک ایران قوی و مستقل در مرزهای جنوبی خود است تا گرانیگاه ثبات و امنیت منطقه‌ای باشد.»

***

ساده‌انگاری درباره خذف ارز 4200 عواقب بدی دارد

فرهیختگان نوشت: «مدافعان حذف ارز ترجیحی متفقا بر این باورند که اگر مردم دفعتا و «صبح جمعه» از این تصمیم مطلع نشوند و حاکمیت طی یک پروسه زمانی اقدام به توجیه افکارعمومی کند، مردم نیز قطعا با این تصمیم همراهی کرده و بنابراین دیگر شاهد تکرار حوادثی نظیر آبان98 نخواهیم بود.

نکته قابل‌توجه اما «تقلیل‌گرایی» ساده‌انگارانه‌ای است که در این استدلال به نحو مشهودی خودنمایی می‌کند و آن اینکه قائلان به این دیدگاه، رخداد وقایعی مشابه آنچه را در آبان98 به وقوع پیوست به «اطلاع دیرهنگام» و «غافلگیری» ملت نسبت به افزایش ناگهانی بهای بنزین «فروکاسته» و ساده‌انگارانه می‌پندارند اگر این مورد اصلاح شود و افکارعمومی از قبل و ضمن یک فرآیند توجیهی در جریان موضوع حذف ارز ترجیحی و موارد هم‌بسته با آن ازجمله مضرات تداوم آن قرار گیرند و نسبت به آن آماده شوند، دیگر دلیلی برای تکرار چنان وقایعی وجود نخواهد داشت!

متاسفانه حضرات به‌اندازه کافی به این امر دقت ندارند که «اقناع و آماده‌سازی» گرچه می‌تواند سهم به‌سزایی در پیشگیری از نارضایتی و اعتراض افکارعمومی داشته باشد، لیکن این امر تنها «یکی» از علل عدم شکل‌گیری چنان حوادثی به حساب می‌آید، نه «تنها علت»! از این‌رو لحاظ‌کردن گزینه «عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع به افکارعمومی» به‌مثابه «تنها علت» نارضایتی‏ها‌ و اعتراض‌ها -یا لااقل مهم‌ترین عامل آن- یک خطای راهبردی است که بی‌توجهی به آن آسیب‌های جدی و بعضا غیرقابل جبرانی را به‌همراه خواهد داشت!

افزایش فشارهای اقتصادی و لبریزشدن کاسه صبر ملت دربرابر این فشارهای روزافزون، تنگ‌تر شدن مدام گستره معیشت و کوچک‌شدن هرروزه سفره ملت، به‌علاوه تمام آسیب‌هایی که کرونا طی دوسال گذشته به زندگی مردم تحمیل کرده و... همه‌وهمه عواملی است که به‌مراتب پتانسیل بیشتری در برانگیختن خشم و نارضایتی عمومی نسبت به «عدم اطلاع‌رسانی بهنگام» درخصوص این قبیل سیاست‌ها دارد. ضمن اینکه همان‌گونه که مخالفان تاکید دارند طرح‌های حمایتی برای جبران آثار تورمی ناشی از این حذف قطعا ناکافی است و بنابراین معیشت طبقات محروم جامعه را از آنچه امروز هست نیز با دشواری بیشتری مواجه خواهد ساخت...

از این‌رو امید است حضرات تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر به «ان‌شاءالله» «ماشاءالله»های مرسوم دل خوش ندارند و با رویکرد واقع‌بینانه‌تری درخصوص این موضوع سرنوشت‌ساز تصمیم‌گیری کنند. چه اینکه آستانه تحمل ملت و به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر طی سالیان متوالی و در واکنش به شرایط اقتصادی‌ای که بعضا محصول سیاست‌های اصلاحی داخلی و بیشتر ماحصل فشارهای ناجوانمردانه خارجی بوده، رفته‌رفته آنقدر کاهش یافته که دیگر جایی برای تحمل فشار بیشتر باقی نمانده و گزاف نیست اگر ادعا کنیم این ظرفیت به‌حد انفجار رسیده و چه‌بسا یک تکانه دیگر از این خشم‌های فروخورده، آتش شعله‌وری بسازد که مهار آن به‌سادگی ممکن نباشد!»

***

توضیح وزیر ارتباطات درباره همکاری ایران و چین در اینترنت

به گزارش فارس، یکی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی از وزیر ارتباطات سوالی درباره ملی کردن اینترنت با همکاری چین پرسید.

وی پرسید: در خبری شنیده ام که قرار است با همکاری کشور چین، اینترنت را ملی کنید، آیا این خبر صحت دارد؟

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ، گفت: این شایعات بی‌اساس است.

***

تاکید میرکاظمی بر حمایت دولت از بورس

به گزارش ایرنا، سید مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: سازمان برنامه و بودجه بر اجرای مصوبه ۱۰ بندی ستاد اقتصادی دولت برای حمایت از بورس تاکید دارد.

وی در ادامه اعلام کرد: دولت علاوه بر برداشتن گام‌های عملی به حل ریشه‌ای مشکلات بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

در چند روز گذشته «سید احسان خاندوزی»، وزیر امور اقتصادی و دارایی بعد از برگزاری جلسه ستاد اقتصادی دولت اعلام کرد: بسته پیشنهادی برای حمایت از بازار سرمایه با همراهی کامل رئیس‌جمهور و اکثریت مطلق آرا در دولت تصویب شد که بیانگر اراده جدی دولت برای سودآوری تولید و صنایع بورسی و چشم‌انداز امیدبخش در بازار است.

انتشار این خبر در ابتدا با حاشیه‌های زیادی از سوی برخی فعالان بازار سرمایه همراه شد و برخی معتقد به وجود برخی از نواقص در این مصوبه بودند. در ادامه این حاشیه‌ها برخی چنین ادعایی داشتند که «سید مسعود میرکاظمی»، رئیس سازمان برنامه و بودجه مخالف موارد ارائه شده در این مصوبه است و مانع از اجرای این مصوبه شده است، همچنین آنها اعلام کرده بودند که این امر نشان‌دهنده وجود اختلاف بین ارکان دولت فعلی همچون دولت دوازدهم است.

توییت اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه و اعلام موافقت وی با اجرای مصوبه ۱۰ بندی ستاد اقتصادی دولت مهر باطلی بر صحبت‌های افرادی است که به دنبال حاشیه‌سازی بودند تا این حواشی بر بازار سرمایه، تاثیر منفی بگذارد.

***

دیدار خاتمی و روحانی با هدف خاصی برگزار شد؟

جواد امام فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص خبر دیدارهای حسن روحانی و سیدمحمد خاتمی دو رئیس‌جمهور پیشین و علی‌اکبر ناطق نوری گفت:‌ این دیدارها هیچ ارتباطی با بازسازی جبهه اصلاحات و انتخابات نداشته است. ضمن احترام به تمام این شخصیت‌ها، این دیدارها یک بازدید معمولی است که شاید هرچند وقت یک بار انجام شود.

وی درباره حضور ناطق نوری در این جلسات هم گفت:‌ آقای ناطق نوری شخصیت مورد احترامی است و در دوره‌های خاصی در نظام حضور داشته و یک شخصیت اعتدالی اصولگراست و جریان اصلاحات را نمایندگی نمی‌کند. این دیدارها مربوط به هفته‌های اخیر هم نبوده است.

جواد امام گفت: دیدار منظمی نیست که بخواهیم بگوییم ادامه دار هست یا نه. حتی این دیدارها تشکیلاتی هم نیست که ادامه دارد باشد.

وی در پاسخ به این سوال که این جلسه به دعوت آقای خاتمی انجام شده است، گفت:‌ هرچند وقت یک بار کسی بانی می‌شود تا دیدارهای مشترکی بین این شخصیت‌ها انجام شود. این دیدار به دعوت آقای خاتمی نبود.

امام همچنین درباره موضوعات این دیدارها هم گفت:‌ در این دیدارها، درباره موضوعات روز،‌ مشکلات و تجربیات گذشته تبادل نظر می‌کنند و موضوع خاصی در این دیدارها مطرح نشده است.

***

در دوره لاریجانی بیشترین جلسات غیر علنی را داشتیم 

حشمت‌الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس درباره علی لاریجانی به قرن نو گفت: «به نظر من آقای لاریجانی نقش زیادی در بخشی از ساز و کارهایی که شکل گرفت؛ داشت. ایشان چه در حوزه رسانه‌ای و چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه قانون گذاری نقش داشتند. یک انتقادی که من به ویژه در مجلس دهم به آقای لاریجانی داشتم افزونی گرفتن بی سابقه جلسات غیرعلنی توسط ایشان بود، اکثر این جلسات برای تامین بخشی از نظرات مجلس بود، در صورتی که مجلس طبق تعریف قانون اساسی در راس امور است.

مثلا در بحث بنزین آقای لاریجانی می توانست نقش بهتری داشته باشد، ایشان دو جلسه قبل از اعلام گرانی بنزین در مجلس جلسه غیرعلنی گذاشتند طوری که نماینده‌ها فریاد می زدند اما ایشان اجازه رای «استمزاجی» را هم ندادند.

 وی گفت :کجا هستند افرادی که ایشان در اطراف خودش ایجاد کرده بود؟ چرا آنها یک کلمه در دفاع از آقای لاریجانی صحبت نکردند. 

شما می دانید در مجلس چه بسیار افراد قدرتمندی که فدای کانون اطراف آقای لاریجانی شدند؟

 

***

پرونده زمین خواری سه هزار میلیاردی در جریان رسیدگی است

 مهدی اقبال معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به پرونده ۳ هزار میلیاردی زمین خواری اظهار کرد: وزارت اطلاعات چندین پرونده را با موضوع زمین خواری مورد بررسی قرار داده که یکی از آن‌ها پرونده تخلف ۳ هزار میلیاردی است و در جریان رسیدگی قرار دارد.

وی در خصوص اقدامات سازمان ثبت در راستای جلوگیری از بروز چنین تخلفاتی گفت: بصورت کلی سازمان ثبت تکالیفی را برعهده دارد تا از بروز این تخلفات جلوگیری شود؛ ریشه وقوع بسیاری از زمین خواری‌ها به سند رسمی بازمی‌گردد و باید روزنه‌هایی که باعث ایجاد این مفسده می‌شوند، شناسایی شود. 

***

تنظیم شکایت یک نماینده از خودروسازان

جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به کیفیت پایین خودروهای داخلی، بیان کرد: موضع بنده در خصوص صنعت خودروسازی کاملا مشخص است؛ بنده احساس می کنم دلیل اینکه خودروسازان ما اینقدر یکه تازی می کنند و خودرویی با کیفیت پایین و قیمت بالا به جامعه عرضه می کنند و رسما انحصار شامل آنان شده که هر ظلمی که می خواهند به مردم روا می دارند، این است که منافع جریانات، ارگان ها و مجامعی که باید بر روی عملکرد آنان نظارت داشته باشند با منافع خودروسازان گره خورده است.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: متاسفانه شاهد هستیم که افرادی اعمال نفوذ کرده و عده ای نیز منافع آنان با منافع خودروسازان گره خورده و همه این عوامل باعث شده تا خودروساز ما یک حاشیه امنی داشته باشد و خیالش از طرف مجلس، سازمان بازرسی و سایر مجامع نظارتی راحت باشد و هر کاری که می خواهد انجام دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: بنده در حال تلاش برای برخورد با متخلفان در این صنعت هستم و اکنون شکایتی را از مدیران خودرو تنظیم کردم بابت قیمت های خارج از عرفی که برای محصولات مونتاژی خود در نظر گرفته است. به عنوان مثال اکنون مدیران خودرو قیمت تیگو ۸ پرو را یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته است درحالی که قیمت این خودرو در بازار جهانی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون است.

نماینده مردم مرودشت در مجلس افزود: این چه صنعتی است که قطعات را مونتاژ کرده و سپس با ۴ برابر قیمت به مردم می فروشد؟ بنده وظیفه انسانی خود می دانم که در کنار مردم بوده و از حق مردم دفاع کنم و تمام تبعات آن را نیز می پذیرم. در مجلس تعداد زیادی از نمایندگان هم نظر با بنده هستند و تمام تلاش خود را برای برخورد با متخلفان انجام خواهیم داد.

وی گفت: در مجلس ما ابزارهای نظارتی مشخصی داریم و تاجایی که امکان داشته باشد از آن استفاده خواهیم کرد.