گمانه‌زنی درباره نامزدهای انتخابات ۲۰۲۴: دموکرات ها نگران هستند

گروه جهان الف،   4001027077

تارنمای آمریکایی هیل نوشت: انتشار فهرستی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در شرایطی که هنوز سه سال تا موعد آن باقی مانده، نگرانی و تشویش حزب دموکرات را برملا کرده است.

گمانه‌زنی درباره نامزدهای انتخابات ۲۰۲۴: دموکرات ها نگران هستند

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، تارنمای هیل با مضحک خواندن برخی نامزدهای پیشنهادی نوشت:  در همین هفته گذشته، توماس فریدمن نویسنده روزنامه نیویورک تایمز افزودن نام الیزابت چنی جمهوریخواه ضد دونالد ترامپ به فهرست  نامزدهای رقیب بایدن در سال ۲۰۲۴میلادی را مطرح کرد.

داگلاس شون و آندرو استین نویسندگان روزنامه وال استریت ژورنال نیز از احتمال نامزدی هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا در انتخابات برای سومین بار سخن گفتند.

برخی منابع نیز گفته اند کریستن سینما سناتور دموکرات از آریزونا ممکن است در فهرست نامزدهای انتخاباتی حزب دموکرات باشد.

این در حالیست که برخی بحث های جدی در محافل دموکرات ها مطرح است؛ به ویژه اگر بایدن قصد نداشته باشد در دور بعدی انتخابات شرکت کند.

 آیا کامالا هریس معاون بایدن برای این که نامزد انتخابات شود صلاحیت کافی را دارد؟ آیا چهره ای مانند سناتور الیزابت وارن که بیشتر گرایشات چپ گرایانه دارد گزینه مطلوب تری است؟ آیا افرادی مانند پیت بوتیجج وزیر حمل و نقل و سناتور ایمی کلبشار که بیشتر با سیاست های میانه همسو هستند، نامزدهای قابل قبول تری هستند؟

در هم  آمیختن مرز بین واقعیت و خیال مفهومی است که بسیاری از دموکرات ها از مدتها پیش به آن فکر می کنند: ریاست جمهوری میشل اوباما. بانوی اول پیشین آمریکا یک مدعی قدرتمند می تواند باشد اما او بارها به طور شفاف گفته است که به داشتن یک پست منتخب تمایلی ندارد.

به رغم این که کامالا هریس در مصاحبه با ان بی سی نیوز موضوع نامزدهای دموکرات ها در انتخابات ۲۰۲۴ را شایعه خواند اما تا وقتی که بایدن مشکلات را رفع نکرده است به این شایعات دامن زده می شوند.

تورم در آمریکا به بالاترین رقم در ۴۰ سال گذشته رسیده است. همه گیری کرونا بار دیگر خیز برداشته و تلاش کاخ سفید برای تصویب قانون حق رای و طرح اقتصادی بایدن تاکنون به نتیجه ای نرسیده است.

نظرسنجی موسسه کوئینپیاک در این هفته محبوبیت بایدن را ۳۳ درصد نشان داد. نظرسنجی «فایوترتی ایت» نیز روز جمعه میانگین محبوبیت بایدن را ۴۲.۲ درصد عنوان کرد.

اما مسائلی نیز درباره موضوع سن و قدرت بدنی بایدن مطرح است. اگر بایدن دوباره در انتخابات پیروز شود در دومین مراسم تحلیف خود ۸۲ ساله خواهد بود.

برخی از دموکرات ها می گویند نگرانی آنها عمیق تر است هر چند که آنها مشکلات را بیش از از این که به شکست بایدن در برنامه هایش مربوط باشد  به دلیل شرایط موجود می دانند.

اگر بایدن نخواهد در انتخابات سال ۲۰۲۴ شرکت کند او اولین رئیس جمهوری در حال خدمت از زمان ریاست جمهوری لیندون جانسون در سال ۱۹۶۸ خواهد بود که قصد شرکت در دور دوم انتخابات را ندارد.

در شرایط بهتر، کامالا هریس وارث آشکار بایدن است اما برخی اشتباهات او در مصاحبه با رسانه ها، انتشار گزارش هایی درباره اخراج برخی از کارکنانش، فقدان پیشرفت محسوس در مسائل مهاجرتی و حق رای این احساس را ایجاد کرده که او عملکرد ضعیفی داشته است.

در صورتی که کامالا هریس به دلیل عملکرد نامطلوب شانسی برای جانشینی بایدن نداشته باشد دموکرات ها با یک انتخاب دردناک مواجه خواهند شد: نامزدی را انتخاب کنند که بشدت نسبت به او تردید دارند یا به فرد دیگری اجازه دهند به جای اولین نامزد زن سیاه پوست رئیس جمهور خود را کاندیدا کند.

همزمان با چنین گمانه زنی هایی، برخی نیز تصویر بزرگتری ارائه می دهند.

استدلال جو تریپی کارشناس علوم راهبردی که در چند دهه گذشته با کارزارها ریاست جمهوری حزب دموکرات همکاری کرده است این است که سرنوشت انتخابات آینده بیشتر از این که به هویت حزب دموکرات مربوط باشد بیشتر تحت تاثیر یک روند اساسی تر خواهد بود.

وی گفت: سرنوشت انتخابات ۲۰۲۴ فقط با یک سوال تعیین می شود: آیا ریاست جمهوری جو بایدن موفقیت آمیز بوده است. مهم نیست چه کسی نامزد خواهد بود.

این استراتژیست خاطرنشان کرد احتمالا تا قبل از انتخابات ۲۰۲۴ به برخی از مسائل به ویژه همه گیری کرونا و تورم  رسیدگی خواهد شد.

تریپی با این حال نامزدی هیلاری کلینتون در انتخابات سال ۲۰۲۴ را احمقانه توصیف کرد و گفت: اگر تورم همچنان روندی افزایشی داشته باشد دموکرات ها با این چالش مواجه خواهند بود که چه کسی را نامزد کنند. در چنین سناریویی مردم سوال خواهند کرد اما آیا هیلاری کلینتون ممکن است در رقابت ها شرکت کنند؟ نه این موضوع احمقانه خواهد بود.

دموکرات ها همچنین نگران بازگشت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین جمهوریخواه آمریکا هستند که این هفته نیز در تجمعات کارزارگونه ای در آریزونا سخنرانی کرد. اگر ترامپ بار دیگر در رقابت های انتخاباتی نامزد شود دموکرات ها شکست او را یک ضرورت حیاتی برای کشور خواهند دانست.  

تا برگزاری انتخابات سه سال باقی مانده است اما احتمالات و مخاطرات آن تاکنون نگرانی هایی را در بین دموکرات ها ایجاد کرده است.