استفاده از حشرات برای طراحی مهارکننده آنزیم ویروس کووید-۱۹

گروه سلامت الف،   4001026092

  در مطالعه عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، امکان استفاده از پپتیدهای حشرات برای مهار آنزیم پروتئاز ویروس کووید-۱۹، شبیه‌سازی شد و مورد بررسی قرار گرفت.

استفاده از حشرات برای طراحی مهارکننده آنزیم ویروس کووید-۱۹

 دکتر سیدعلی همتی، عضو هیئت‌علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز از چاپ مقاله‌ای با موضوع «طراحی پپتید مهارکننده‌ آنزیم پروتئاز کووید-۱۹ با استفاده از مهارکننده‌های حشرات» در مجله‌ بین‌المللی Computers in Biology and Medicine خبر داد.

به گزارش ایسنا، همتی گفت: در این مقاله با بررسی ویژگی‌های آنزیم پروتئاز اصلی ویروس کرونا عامل کووید-۱۹ (با توجه به نقش اساسی آن در تکثیر و عفونت‌زایی) به غربال‌گری میان مهارکننده‌های متعدد مشتق‌شده از حشرات پرداخته شده و سرانجام دو پپتید مهارکننده با کارآیی مطلوب در برابر آنزیم پروتئاز اصلی SARS-CoV-2 شناسایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: این پژوهش با همکاری دکتر سعید تابعین از اعضای هیئت‌علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهیدچمران اهواز انجام شده است و امیدواریم از نتایج آن به‌عنوان نقشه راهی مؤثر برای کشف داروهای جدید در برابر SARS-CoV-2 استفاده شود.

بنا به گفته دکتر همتی این پژوهش با هدف کشف مهارکننده‌های پروتئاز مشتق از حشرات به‌عنوان «عوامل با پتانسیل مطلوب در برابر پروتئاز اصلی SARS-CoV-2» از طریق محاسبات in-silico انجام شده است.

همچنین مطالعات شبیه‏‌سازی داکینگ مولکولی با روش‌های AutoDock و HADDOCK برای ۶۰ مهارکننده پروتئازی حشرات به همراه شبیه‌سازی‌های Molecular Dynamics و Biovia Discovery Studio ، برای تفسیر میان‏کنش‌های متقابل بین پپتیدهای منتخب و Mpro صورت پذیرفتند.

در این پژوهش، ویژگی‌‏های فارماکوکینتیک، سمیت و خواص لیپینسکی پپتیدهای غربال‌شده مورد مطالعه قرار گرفته و با خواص داروهای مورد تائید FDA مقایسه شده است. نتایج مدل‌سازی و شبیه‌سازی مولکولی نشان می‌دهد که 1 KJ0-7 و2 ERW-9 پپتیدهای مطلوبی در برابر SARS-CoV-2 به عنوان عوامل ضدویروس هستند که ممکن است به کاهش عفونت‌های COVID-19 و موارد مرگ‌ومیر در آینده‌ نزدیک کمک کند.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، علاقه‌مندان می‌توانند برای مشاهده این پژوهش به آدرس اینترنتی https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0010482522000208 مراجعه کنند.