پاسخ وزیر نفت به ادعای همتی/ امیدواری صالح‌آبادی به بهبود وضعیت اقتصادی در سال آینده/ کرباسچی از کارگزاران کنار گذاشته شد؟

گروه سیاسی الف،   4001026066 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

پاسخ وزیر نفت به ادعای همتی/ امیدواری صالح‌آبادی به بهبود وضعیت اقتصادی در سال آینده/ کرباسچی از کارگزاران کنار گذاشته شد؟

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۲۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۲۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۳۳ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۷۵ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۰ میلیون و ۳۲۱ هزار و ۱۰۸ نفر دُز اول، ۵۳ میلیون و ۱۳۰ هزار و ۲۱۵ نفر دُز دوم و ۱۲ میلیون و ۵۲۱ هزار و ۸۵۶ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲۵ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۱۷۹ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۴۱۳ هزار و ۱۴۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

پاسخ وزیر نفت به ادعای همتی

روز گذشته عبدالناصر همتی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در توییتی به سخنان رئیسی درباره افزایش فروش نفت واکنش نشان داد. سیدابراهیم رئیسی پنجشنبه هفته گذشته در حاشیه سفر استانی خود به هرمزگان با اشاره به راهکارهای دولت برای دور زدن تحریم‌ها گفت: صادرات نفتی ایران به حدی افزایش یافته که ما دیگر نگران صادرات آن نیستیم، صادرات نفت در دولت سیزدهم ۴۰ درصد افزایش یافته و پول حاصل از صادرات نیز در حال بازگشت به کشور است.

اما همتی در واکنش به این سخنان نوشت: «خبرافزایش۴۰درصدی ارزش صادرات نفتی ایران خبری امیدبخش و درجهت کاهش تأثیر تحریمهای ظالمانه بربودجه و اقتصاد کشور مؤثراست. نکته مهم:قیمت جهانی نفت وفرآورده های نفتی درسال ٢٠٢١نسبت به سال ٢٠٢٠ بیش از۶۰ درصد افزایش داشته است. سوال: سهم تلاش دولت سیزدهم درخنثی سازی تحریم چقدر بوده؟»

ادعای همتی درباره عد تاثیر دولت سیزدهم در افزایش فروش نفت با واکنش های متعددی همراه شد. 

جواد اوجی، وزیر نفت در توییتی بدون اشاره به ادعای همتی نوشت: «۱- ریاست محترم جمهور به درستی از افزایش ۴۰ درصدی «میزان» صادرات نفت در دولت سیزدهم خبر داده اند. ۲- تردیدی نیست که افزایش قیمت نفت هم روی افزایش درآمد کشور موثر بوده است. ۳- در مجموع وصول درآمدهای نفتی کشور بیش از چند برابر شده که حاصل افزایش میزان فروش و افزایش قیمت است. ۴- اما از آن مهم تر، وصول درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم است که جهش چشمگیری نسبت به قبل داشته و پول آن به صورت منظم در حال وصول است.»

روزنامه ایران طی مقاله ای در این باره نوشت: «آقای همتی! آیا خود شما و دولت شما نبود که معتقد بود تحریم هستیم و نمی‌توانیم نفت بفروشیم؟..

بدون شک یکی از دلایل رشد درآمدهای نفتی، افزایش قیمت نفت است. هیچ کس نمی‌تواند این موضوع را کتمان کند، اما آیا می‌توان دیپلماسی فعال اقتصادی و نفتی دولت سیزدهم را نادیده گرفت؟ در ماه‌های اخیر شاهد رفت‌و‌آمدها و رایزنی‌های گسترده مقامات دولتی ایران به کشورهای همسایه بوده‌ایم، آیا توقع دارید این رایزنی‌ها منجر به نتیجه نشود؟ در روزهای آینده نیز شاهد یکی از همین رایزنی‌ها در سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه خواهیم بود.

به جرأت می‌توان گفت قسمت اعظمی از این  گشایش‌ها در ماه‌های اخیر به خاطر اقتدار و تغییر نگاه دولت سیزدهم است. وقتی غرب متوجه شده اکنون دولتی سرکار آمده که دیگر مثل دولت قبلی تمام تخم مرغ‌هایش را در سبد آنها نخواهد گذاشت، ماجرا متفاوت خواهد بود.

تغییر کاملاً محسوس است. شما وزارت نفت دوران آقای زنگنه را با وزارت نفت امروز مقایسه کنید، آیا تغییر را نمی‌بینید؟ حجم 4 ماه فعالیت دوران وزارت نفت کنونی با 8 سال دولت آقای روحانی و وزارت نفت زنگنه برابری می‌کند. توقع دارید درآمدهای نفتی افزایش نیابد؟»

روزنامه کیهان با استناد به منابعی خارجی بر رشد فروش نفت ایران تاکید کرد و نوشت: «علت دیگر افزایش فروش نفت ایران، احیای برخی از بازارهای از دست رفته طی دوران تحریم بوده است...

موضوع دیگری که در فروش نفت و بازگشت منابع حاصل از آن مؤثر بوده‌، استفاده از تمام ظرفیت‌ها، از جمله بخش خصوصی است. 

همچنین ردیابی نفتکش‌ها و گزارش منابع ثانویه بازار جهانی نفت خام نشان می‌دهد تعداد نفتکش‌هایی که نفت ایران را به چین انتقال می‌دهند، ‌ در چندماه اخیر بیشتر شده است. در روزهای اخیر، خبرگزاری بلومبرگ از افزایش ۵۳ درصدی صادرات نفت ایران و ونزوئلا به چین طی سال گذشته میلادی خبر داد و نوشت که چندماهی است پالایشگاه‌های مستقل و کوچک چینی حجم نفت بیشتری را از این دو کشور خریداری می‌کنند.

بر اساس آمارهای شرکت اطلاعات کالا کپلر، چین در سال گذشته میلادی روی‌هم‌رفته ۳۲۴ میلیون بشکه نفت (معادل حدود ۸۸۷ هزار بشکه در روز) از ایران و ونزوئلا خریداری کرده که ۵۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ است. تخمین شرکت کپلر این است که ایران در سال ۲۰۲۱ دو برابر سال ۲۰۲۰ نفت صادر کرده و چین بزرگترین خریدار نفت ایران در این دوره بوده است.

اگرچه ایران تحت تحریم نفتی و بانکی آمریکاست، اما شرایط عرضه و تقاضا در بازار جهانی نفت خام به شکلی است که امروز کشورها برای تأمین انرژی مورد نیاز خود و همین طور مقابله با قیمت‌های بالای نفت حاضرند تحریم‌ها را نادیده بگیرند. این سیگنال‌های قیمتی و ساختاری بازار نفت به موفقیت اقدامات ایران در زمینه بازاریابی کمک کرده است.»

***

 امیدواری صالح‌آبادی به بهبود وضعیت اقتصادی در سال آینده

به گزارش ایرنا، علی صالح آبادی رئیس کا بانک مرکزی با تشریح آخرین وضعیت شاخص های اقتصادی کشور، گفت: با وجود اینکه در سال گذشته شاید یکی از بالاترین نرخ‌های تورم تاریخ کشور را داشتیم ولی در ماه‌های اخیر نرخ تورم رو به کاهش است و تورم نقطه به نقطه کشور ماه به ماه کاهش یافته و اگر آذر ماه را نسبت به مرداد ماه مقایسه کنیم تورم نقطه به نقطه ۱۷.۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: دولت جدید در شرایطی کار خود را آغاز کرد که شرایط اقتصادی در حوزه تورم، تنخواهی که دولت از بانک مرکزی دریافت کرده بود، در حوزه کالاهای اساسی و بسیاری از موارد دیگر شرایط خاصی بود و در سه ماه پیش نرخ تورم ۳.۱ درصد بود، دو ماه قبل در آبان ماه ۲.۴ درصد بود و در آذر ماه به ۱.۸ درصد رسید یعنی روند رشد تورم کاهشی بوده است که این مساله امیدبخش است. 

رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد: البته کاهش نرخ رشد به معنای نبود تورم نیست، منتها نرخ رشد تورم کاهشی است، معنای این جمله آن این است که گران شدن کمتر شده و امیدواریم که روند کاهش تورم در آینده تداوم داشته باشد.

صالح آبادی با بیان اینکه یکی دیگر از اتفاقات مثبتی که در ماه‌های اخیر رخ داد به بازار ارز مربوط است. گفت: یکی از شاخص‌های بسیار مهم در اقتصاد کشور بازار ارز و نرخ ارز است که خوشبختانه در بازار ارز هم تعادل خوبی برقرار شده است.

وی درباره ثبات بازار ارز و گمانه‌زنی‌هایی که پیرامون نرخ ارز می‌شود خاطرنشان کرد: حجم فروش نفت و فرآورده های ما نسبت به قبل خیلی بهتر شده و از طرفی قیمت نفت هم بالاتر رفته به طوری که همین امروز نفت برنت ۸۶ دلار بود. بنابراین نرخ فروش نفتی که در بودجه لحاظ شده خیلی پایین تر از این عدد است و به همین علت است که می گوییم مفروضات بودجه سال آینده معقول است.

صالح آبادی ادامه داد: ما برنامه ریزی‌های خود را به گونه‌ای انجام داده‌ایم که با فرض تداوم شرایط فعلی و با مفروضات بودجه و برنامه ریزی هایی که در دولت صورت گرفته، وضعیت سال آینده قطعا  از امسال بهتر خواهد بود.

رییس شورای پول و اعتبار همچنین خاطرنشان کرد: نرخ رشد اقتصادی در ۶ ماهه نخست امسال ۳.۳ درصد بود که البته این میزان در سه ماهه اول بیشتر بود و در سه ماهه دوم  به دلیل قطعی برقی که بر تولید اثرگذار بود کاهش یافت.

***

کرباسچی از کارگزاران کنار گذاشته شد؟

فردا نوشت: همین چند وقت پیش بود که دبیرکل حزب کارگزاران تغییر کرد و کلی هم سروصدا به همراه داشت. به هرحال مواضع دبیرکل قبلی یعنی غلامحسین کرباسچی درباره انتخابات و نقش خاتمی و جبهه اصلاحات و ... باعث حواشی و بعضا اختلافاتی بین اصلاح طلبان بود. آن زمان کارگزارانی‌ها اصرار داشتند که تغییر دبیرکل در حزب توام با دلخوری و اختلاف نبوده اما از حرف‌های اخیر قوچانی طور دیگری به نظر می‌رسد...

بخش قابل توجه این نوشته آنجاست که افزوده: «ویژگی آقای کرباسچی همیشه تفویض اختیار در امور فرهنگی بوده است و هر چه در امور مالی منقبض و اهل حساب و کتاب است ، در امور فرهنگی اهل واگذاری و منبسط است . کافی است به مدیرش اعتماد کند ، در کارش دخالت نمیکند .در سیاست هم اقای کرباسچی همیشه خودش است . با اعتماد به نفس ، تمرکز و اتکا به خویشتن بی توجه به ( فشارهای ) دیگران .اگر به تحلیلی برسد آن را بیان و اجرا میکند . متاسفانه در اوج توجه سیاسی و اجتماعی کنار گذاشته شد اما هرگز از سیاست و اصلاحات دست نشسته است و به نظرم دست نخواهد کشید . همچنان که از فرهنگ . برای آقای کرباسچی که این روزها درگیر کرونا شده است آرزوی سلامتی میکنم ...»

قوچانی از کنار گذاشتن کرباسچی سخن گفته و این حرف تازه‌ای است. حرفی که اگر مبنا قرار بگیرد یعنی اتفاقا دلخوری‌ها کم نیست. دلخوری‌هایی که شاید تعطیل شدن و دوباره منتشر شدن روزنامه سازندگی یک مورد از آن باشد. »

***

صدای مهیب در غرب کشور ربطی به فعالیت های نظامی ندارد

در پی شنیده شدن صداهای مهیب در شب گذشته در برخی استان های غربی کشور و انتساب آن به آزمایش سامانه‌های پدافندی هوایی و فعالیت آموزشی و نظامی، یک منبع آگاه نیروهای مسلح در گفتگو با خبرنگار تسنیم، این گمانه زنی‌ها را رد کرد و گفت: صداهای شنیده شده ارتباطی با فعالیت‌های نیروهای مسلح و  تست سامانه‌های پدافندی ندارد.

این مقام آگاه همچنین برخی گمانه زنی‌ها در فضای مجازی که علت صداهای شنیده شده را به انجام عملیات خرابکارانه و حمله خارجی نسبت می‌دادند را نیز تکذیب کرده و تاکید کرد منبع اصلی صدای شنیده شده وقوع رعد و برق در منطقه غرب کشور بوده است.

به گزارش ایرنا، سید مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور درباره شنیده شدن صدای مهیب در استان همدان، گفت: با بررسی دستگاه‌های امنیتی و انتظامی مشخص شد که صدای شنیده شده ناشی از رعد و برق بوده و حادثه خاصی رخ نداده است.

گفتنی است حوالی ساعت 24 شب گذشته صدای مهیبی در استان‌های همدان، کرمانشاه و کردستان شنیده شده که پس از آن برخی سایت‌های خبری علت آن را آزمایش سامانه‌های پدافندی عنوان کردند.

***

روایت مصباحی مقدم از جلسه جامعه روحانیت با اژه‌ای

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با مهر، به تشریح جزئیات دیدار اخیر تشکل متبوعش با رئیس قوه قضائیه پرداخت.  وی با اشاره به مهمترین محورهای مطرح شده از سوی محسنی اژه ای در این دیدار گفت: یکی از نکاتی که حجت‌الاسلام اژه‌ای به آن اشاره کرد این بود که اگر بخواهیم نقاط ضعف خود را برجسته کنیم و نقاط قوت را نادیده بگیریم، ممکن است دچار یاس شویم؛ درحالی‌که نقاط قوت بسیاری داریم که باید آنها را بیان کنیم.

مصباحی‌مقدم تصریح کرد: رئیس قوه قضائیه در این نشست عنوان کرد که از جمع حاضر انتظار کمک داریم. حجت الاسلام محسنی اژه‌ای همچنین با اشاره به اینکه افراد زیادی از جامعه روحانیت مبارز در بدنه اجرایی کشور و دستگاه‌های مختلف حضور دارند، تاکید کرد که باید دقت داشته باشیم تا روز به روز بهتر عمل کنیم. آقای محسنی اژه‌ای بیان کرد که از دستگاه قضائی راضی نیستم، باید عدالت اجتماعی تحقق پیدا کند و ما با عدالت اجتماعی فاصله بسیاری داریم.

***

قرارداد بلندمدت با چین، شرق‌گرایی است؟

فواد ایزدی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل روابط خارجی به همشهری گفت: «مسئله‌ای که ایران دارد این است که کشورهای غربی به هر دلیلی تصمیم گرفته‌اند با ایران کار نکنند.

دولت‌های بعد از انقلاب مخصوصا دولت‌های مرحوم هاشمی‌رفسنجانی به بعد همگی علاقه‌مند بودند به تعامل با غرب برسند، ولی این اتفاق نیفتاد؛ دلیلش هم عدم‌ علاقه ایران نبوده، بلکه عدم‌علاقه طرف مقابل بوده است. دیدید در یک مورد (برجام) هم که به توافق رسیدند، رئیس‌جمهور بعدی آمریکا مشکل ایجاد کرد.

سؤالی که مطرح است این است که چون کشورهای غربی با ایران کار نمی‌کنند، ایران با کشورهای دیگر دنیا هم کار نکند؟ خیر.

اگر کشورهای غربی با ایران کار نمی‌کنند، دلیل نمی‌شود که ایران با جاهای دیگر دنیا کار نکند، وگرنه چقدر خوب بود که ایران با آلمان هم توافق 25ساله تجاری داشت و با فرانسه هم توافق 25ساله راهبردی داشت، ولی وقتی این کشورها آمادگی کار با ایران را ندارند، یعنی با چین هم نباید توافق درازمدت داشت؟ با روسیه هم نباید توافق راهبردی داشت؟ هیچ منطقی این را نمی‌پذیرد.

موضوع این نیست که دولت آقای رئیسی با این ذهنیت که نمی‌خواهد با سایر نقاط دنیا توافق کند، توافق با چین را انتخاب کرده است.

دولت آقای رئیسی و دولت‌های قبلی می‌خواستند با همه کشورهای دنیا روابط گسترده داشته باشند؛ مشکل آمریکاست که هم خودش ایران را تحریم می‌کند و هم تعداد دیگری را که می‌خواهند با ایران کار کنند، تحریم می‌کند و کشورهای غربی بیشتر با آمریکا هماهنگ هستند و نتیجه‌اش وضعیت فعلی کشور شده است.

اگر کسی بگوید چون آلمان با شما توافق 25ساله امضا نکرد، پس با چین هم امضا نکنید، او چیزی از سیاست بین‌الملل نمی‌فهمد یا مغرض است یا ناآگاه.»