روایت سردار حاجی‌زاده از توصیه حاج قاسم به روحانی/ رئیسی: نظام پرداخت حقوق باید فوری اصلاح شود/ دولت مجبور به حذف ارز ۴۲۰۰ است؟

گروه سیاسی الف،   4001022021 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

روایت سردار حاجی‌زاده از توصیه حاج قاسم به روحانی/ رئیسی: نظام پرداخت حقوق باید فوری اصلاح شود/ دولت مجبور به حذف ارز ۴۲۰۰ است؟

روایت سردار حاجی‌زاده از توصیه حاج قاسم به روحانی

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه به کیهان گفت: «در دولت دوم آقای روحانی جلسه‌ای با او گرفتیم. سردار جعفری فرمانده کل سپاه بود. حاج قاسم سلیمانی بود. بنده بودم. چند نفری به آنجا رفتیم. آن جلسه برای چه بود؟ جلسه خیلی صریح و تند بود. حاج قاسم مخالف دیپلماسی نبود. مخالف آن چیزی که در سطح کشور تأیید شده و تصویب شده نبود.

در واقع نه موافق بود و نه مخالف. ایشان مخالف وابستگی و سازش بود. می‌گفت: از این طریق به جایی نمی‌رسید. در آن جلسه حاج قاسم با آقای روحانی خیلی صریح حرف زد.

در جلسه‌ای که رفتیم اتفاقاً برای همین موضوع بود. اگر یادتان باشد رهبری صحبتی می‌کرد هفته بعد آقای روحانی موضع می‌گرفت، سپاه را تخریب می‌کرد، هر روز به خودی‌ها حمله می‌کرد. در آن جلسه که ما رفتیم پیام جلسه این بود و همه این را گفتیم که آقای روحانی ما کمک شما هستیم. آدم نباید خودزنی کند.

ما توان و امکانی داریم می‌خواهیم به دولت شما کمک کنیم. برای ما مهم نیست کدام دولت باشد هر دولتی باشد وظیفه می‌دانیم کمک کنیم. دیدید در بحران‌هایی که پیش آمد مانند سیل و زلزله و مسائل مختلف واقعاًً سپاه پای کار بود. آدم نیروی خودش را نمی‌زند؛ این چه حرفی است که شما می‌زنید! بعد هم گفتیم اگر این حرفها را بزنید برای ما قابل تحمل نیست. شما هر روز مخالفتی می‌کنید.

دفاع از انقلاب و ملت و نظام و رهبری خط قرمز ما است فکر نکن همیشه می‌توانی این حرف را بزنی ما هم سکوت کنیم.

عین جمله حاج قاسم این بود که گفت: آقای روحانی! می‌خواهی مسیر احمدی‌نژاد را بروی؟ تو هم می‌خواهی مثل او بشوی؟ مردم به تو رأی داده‌اند و رئیس‌جمهور شدی بیا دست به دست هم دهیم کمک کنیم کشور را درست کنیم. برای چه خودزنی می‌کنی؟ برای چه هر روز به خودمان حمله می‌کنی؟ بیا مشکلات را حل کنیم.»

***

تصمیم دولت درباره حذف ارز 4200 مشخص نیست

ناصر ایمانی، نحلیلگر سیاسی اصولگرا به فرهیختگان گفت: «تصمیم‌گیری درمورد نرخ ارز اساسا برعهده دولت‌هاست و به مجلس ارتباطی ندارد. به نظر می‌رسد دولت هنوز در این زمینه تصمیم‌گیری نکرده و موضع قطعی خود را مشخص نکرده است. دولت نمی‌داند که ارز را الان حذف کند یا از مدتی بعد حذف کند.

این امر باعث ایجاد نابسامانی بین واردکنند‌گان، تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان که مردم باشند، می‌شود؛ چراکه این افزایش قیمت محدود نیست و تصمیم‌گیری درباره این است که ارز 6برابر گران شود یا نشود.

سه ماه است که دولت دارد بحث حذف ارز را مطرح می‌کند و تابه‌حال اجرایی نکرده است. معلوم هم نیست قرار است چه تصمیمی اتخاذ شود. پس اولین مشکل این است که هنوز دولت تصمیمی نگرفته است که به‌طور قطع چه کاری انجام دهد.

صحبت‌هایی که از جانب مسئولان دولتی در این زمینه مطرح می‌شود نیز ناهمگون است. این ناهماهنگی اتفاقی جدید نیست. دو سه ماه است که این موضوع مطرح است. درمورد مجلس هم نمی‌شود با قطعیت گفت که مجلس با حذف ارز موافق است.

صرف‌نظر از اینکه بخواهم قضاوت بکنم سیاست حذف ارز ترجیحی در این مقطع زمانی درست بود یا نه، می‌خواهم اظهار تاسف کنم از اینکه این پروژه بزرگ با تصمیم‌گیری‌‌های اشتباه و اجرایی اشتباه‌تر از آن دارد همراه می‌شود. معلوم نیست الان در اتاق‌های هیات وزیران و در مجلس چه تصمیمی برای این طرح درحال اتخاذ است.

در دولت درحال‌حاضر دو مشکل وجود دارد. اول اینکه تصمیم‌سازی نمی‌شود، دوم اینکه تصمیم‌گیری نمی‌شود. تصمیم‌سازی به این معنی است که مسئولان ذی‌ربط اقتصادی دولت و در راس آن آقای مخبر به‌عنوان فرمانده اقتصادی به تصمیم روشنی نرسیده‌اند که قیمت ارز را افزایش دهند یا نه، و اگر تصمیم بر افزایش است، مشخص نیست که چه زمانی قرار است محقق شود و نیز معلوم نیست که چگونه افکار عمومی و نمایندگان مجلس باید نسبت به این افزایش اقناع شوند.

در مرحله بعد هم دولت در تصمیم‌گیری به معنای اجرای سیاست‌ها دچار مشکل است. اجرای این سیاست‌ها از آنجا که مقدمات اجرایی دارد، تصمیم بزرگی است هم برای تولید‌کنندگان موادغذایی مانند دامداری‌ها، مرغداری‌ها و کارخانه‌های روغن و هم برای تامین‌کنندگان. باید مشخص شود سازوکارهای بانک مرکزی برای مدیریت حذف ارز و جبران آثار آن چیست.

از طرف دیگر دولت می‌خواهد طوری نشان دهد که انگار مجلس درحال تصمیم‌گیری در رابطه با ارز است و شاید بخشی از حساسیت مجلس نیز به‌خاطر این مورد باشد. فرجام این شرایط خیلی دورنمای خوبی نشان نمی‌دهد.

اصلاح نرخ ارز اولین مساله جدی دولت جدید بود که به اعتقاد من تا الان خیلی خوب عمل نکرده است.»

***

رئیسی: نظام پرداخت حقوق باید فوری اصلاح شود

سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت از اعضا و کارگزاران دولت خواست تا با نخبگان و صاحب نظران مرتبط با حوزه کاری خود، حتی کسانی که با سلیقه دولت مخالفت دارند، در ارتباط مستمر باشند و تصریح کرد: نباید هیچ‌کدام از دستگاه‌های دولتی از ارتباط با جامعه نخبگانی مرتبط با حوزه مدیریت خود غفلت کنند و باید به شکل مستمر جلسات گفتگو و مشورت با صاحب‌نظران عرصه کاری خود داشته باشند.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تدوین و اجرای نظام عادلانه پرداخت حقوق تاکید و خاطرنشان کرد: به عنوان دولت سیزدهم با توجه به شعارها و رویکردهای این دولت باید نظام پرداخت حقوق را عادلانه کنیم. آنچه امروز اجرا می‌شود غلبه چانه‌زنی در نظام پرداخت حقوق است که باید در چارچوب یک نظام پرداخت هماهنگ و عادلانه اصلاح شود.

رئیسی اظهار داشت: لازم است کارگروهی تشکیل شود تا در یک بازه زمانی کوتاه قانون جدید، واحد و عادلانه‌ای برای پرداخت حقوق تدوین کند و این قانون پس از تصویب در مجلس تمام قوانین و مقررات متعدد فعلی در پرداخت حقوق و مزایا در دستگاه‌های مختلف را ملغی اعلام کند.

رئیس جمهور خطاب به مسئولان ذیربط با تاکید بر اینکه به هیچ وجه اجازه ندهید قیمت کالایی افزایش پیدا کند، گفت: دستگاه‌های مختلف هر امکاناتی اعم از نیرو و اختیارات که نیاز دارند اعلام کنند و در مقابل مکلف هستند که به طور قاطع مانع هرگونه افزایش قیمت شوند.

***

دولت مجبور به حذف ارز 4200 است؟

به گزارش خانه ملت، سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در حاشیه نشست علنی امروز مجلس با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی براینکه دولت معتقد است براساس قانون، مکلف به حذف ارز ترجیحی است، گفت: در جلسه علنی مجلس، آقای میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه صراحتا اعلام کرد که دولت با ۳۸۰ هزار میلیارد تومانی که از محل درآمدهای ارزی کسب می‌کند باید هم حقوق بدهد، هم بودجه عمرانی را تامین کند و هم ارز ترجیحی را و این امر امکان پذیر نیست و نمی توان این شرایط را ادامه داد؛ این موضع صریح ایشان است. پس دلیل پیگیری جدی دولت برای حذف ارز ترجیحی، کمبود منابع است نه مصوبه مجلس.

وی افزود: واقعیت این است که دولت براساس گزارش علنی آقای میرکاظمی به دلیل محدودیت درآمدهای ارزی قادر به تامین ارز ترجیحی نیست و می خواهد آن را حذف کند، برخی نمایندگان مجلس هم البته با کلیت آن موافق هستند اما دولت هنوز برنامه اجرایی مشخصی برای عملیاتی شدن این موضوع به نمایندگان ارائه نکرده است. ما منتظریم دولت برنامه اجرایی خود را بدهد تا بتوانیم تصمیم بگیریم، چراکه خط قرمز مجلس معیشت مردم است. 

***

رئیس پلیس راهور: چرا خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند؟

به گزارش مهر، سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور درباره تصادفات خودروها در کشور گفت: در بعضی از روزها تا ۶۰ نفر فوتی در تصادفات داریم و بین ۲۰ تا ۲۵ نفر مجروح داریم؛ علیرغم اینکه در سال ۹۸ کاهش چشمگیر فوتی‌های تصادفات را داشتیم اما امسال با رشد ۱۲ درصدی ترددها ۱۱ هزار و ۱۴۷ نفر جان باخته و ۲۶۱ هزار نفر مجروح و معلول داشته‌ایم و تعداد جان باختگان متأسفانه رشد داشته است.

هادیانفر گفت: ما در ۶ دوره ناوگان را بازسازی و نوسازی کرده‌ایم. همچنین به ازای هر جان باخته در تصادفات ۵.۴ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌شود.

رئیس پلیس راهور گفت: عدم توجه به جلو سهم ۳۲ درصدی در تصادفات را دارد که مهم‌ترین عامل تصادفات است، اگر دید محدود بود راننده باید در یک حریم امن توقف کند تا دیدش کامل شود، وقتی با سرعت ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر وارد مه می‌شوند نتیجه آن تصادف می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در تصادف زنجیره‌ای بهبهان هیچکدام از ایربگ‌های خودروها باز نشده بود، چرا خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند؟ اینکه همیشه بگوییم راننده مقصر است قبول اما نقش سازمان‌های دیگر چه می‌شود؟

به گفته هادیانفر ناوگان عمومی ۲ هزار و ۱۰۰ کشته داده است که بیشترین کشته‌ها مربوط به کامیون‌ها، تریلی‌ها و اتوبوس‌ها است. چرا باید کامیون‌ها از جاده‌های فرعی تردد کنند و به دور از چشم پلیس باشند و در نهایت شاهد حادثه دلخراش سنندج باشیم.

***

توصیه ابطحی به اژه ای درباره بخشنامه جدید قوه قضائیه

سیدمحمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در کانال تلگرام خود نوشت: «آقای اژه‌ای، رییس دستگاه قضا، بخشنامه مهمی در مورد حقوق زندانیان صادر کرده است. 

توجه به این موضوعات که نشان از به رسمیت شناختن كرامت انسان دارد، قابل تقدير است.

اما ایشان می‌توانند کاری کنند که این بخشنامه به سرنوشت دستورات قبلی دچار نشود. از فرمان ۸ ماده‌ای امام خمینی تا امروز. در این بخشنامه‌ها کرامت انسان بدیهی فرض شده اما در عمل وضعیت آن بوده که تاکنون دیده‌ایم.

توصیه می‌کنم در قوه قضاییه، کنار دست خود رییس، یک نفر مشاور استخدام شود که به آنچه در بخشنامه‌ها می‌نویسد باور داشته باشد و هیچ اما و اگری در کار اجرای آنها نیاورد. وظیفه این مشاور باید نظارت دقیق بر اجرای مفاد بخشنامه باشد. نظارتی که فقط به گرماگرم زمان صدور پیام محدود نشود و بعد از فروکش کردن هیجانات اولیه نیز تداوم یابد. 

دستمزد چنین مشاوری از شیر مادر حلالتر است. او می‌تواند کاری کند که تاریخ، این بخشنامه را در ردیف سایر بخشنامه‌های ۴۰ ساله نبیند.»

***

توافق موقت ایده‌آل ما نیست

وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با مطرح شدن گزینه توافق موقت در جریان مذاکرات وین، گفت: از همان دوره قبل طرف‌های غربی و حتی آمریکا به ما این پیشنهاد را می‌دادند که اگر ما نتوانستیم به یک توافق قطعی و دائمی برسیم، روی توافق موقت بحث کنیم.

وی ادامه داد: ما توافق موقت را رد می‌کنیم علتش هم این است که ما یک تجربه از مذاکرات قبل داریم که بدون پرداخت خسارتی یکجانبه از توافق خارج شدند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزود: لذا طرف مقابل به دنبال توافق موقت هم هست و پیشنهادات را برای این توافق موقت به ما ارائه کرده است اما این ایده آل ما نیست در ضمن این که رد هم نکردیم و داریم این را بررسی می‌کنیم، اما در وهله اول سیاست و دستورالعمل تیم اعزامی ما به مذاکرات یک توافق دائم و حداکثری برای منافع جمهوری اسلامی است اما طرف مقابل وقتی به جاهای سخت مذاکره می‌رسد، می‌گوید اینجا که نمی‌توانیم به نتیجه برسیم، بیایید روی توافق موقت صحبت کنیم و مثلا ما یک مواردی را بپذیریم و شما هم یک مواردی و یک توافق موقت حاصل شود.

وی اضافه کرد: به نظر من ما باید روی توافق دائمی برویم، البته باید توجه داشت که توافق دائم انجام شده است و ما به دنبال یک توافق جدید نیستیم. ما به دنبال اجرای تعهدات برجامی از هر دو طرف هستیم و جمهوری اسلامی برای برگشت آمریکا یک حرکت تنبیهی در نظر گرفته است.

***

دوره تاثیرگذاری خاتمی تمام شده است

امیررضا واعظ‌آشتیانی، فعال سیاسی، درباره وضعیت کنونی اصلاح طلبان به «فردا» گفت: «اصلاح‌طلبان در ایده‌پردازی ضعف دارند و با همان دست‌فرمان سنتی و قدیمی خود جلو می‌روند. تشکل‌های سیاسی باید بتوانند اصولی تعریف کنند و بر اساس آن اصول عمل کنند و بعد از مدتی آن اصول را هم به روز کنند. اکنون برخی گروه‌های سیاسی بعد از 40سال از عمر انقلاب نتوانسته‌اند دست به ایده‌پردازی‌های کاربردی، عینی و روزآمد در چارچوب نظام و انقلاب داشته باشند و درجا زده‌اند و در این بین جبهه اصلاحات بیش از دیگران از نداشتن ایده رنج می‌برد».

این فعال سیاسی بیان کرد: «اصلاح‌طلبان نتوانستند با تولید محتوا مخاطبان خود را قانع کنند. اصلا همین که یک دوره اصلاح‌طلبان روی کار می‌آید و دوره بعد اصولگرایان روی کار می‌آید، نشان می‌دهد جریان‌های سیاسی در کشور در کشور تولید محتوای قانع‌کننده‌ای برای مردم ارائه نداده‌اند. وضعیت اصلاح‌طلبان در این زمینه در سال‌های اخیر به شدت بحرانی‌تر شده است. به ‌هر صورت اصلاح‌طلبان پی برده‌اند که آقای خاتمی لیدری همه‌جانبه نبوده است و دوره‌ تأثیرگذاری سیاسی‌اش تمام شده است و این درحالی است که یک سیاستمدار اگر بتواند مؤثر باشد هیچ‌وقت بازنشست نمی‌شود که آقای خاتمی نتوانست».