عبدالباری عطوان: ایران قدرتمند است و برای دستیابی به توافق هسته‌ای عجله‌ای ندارد

گروه جهان الف،   4001022008

سردبیر روزنامه رأی الیوم با اشاره به شکست رژیم صهیونیستی در برابر جمهوری اسلامی ایران، تأکید کرد که تهران بزرگترین برنده مذاکرات لغو تحریمها در وین است.

عبدالباری عطوان: ایران قدرتمند است و برای دستیابی به توافق هسته‌ای عجله‌ای ندارد

به گزارش فارس، هر کس اظهارات و تهدیدهای مسئولان رژیم صهیونیستی علیه مذاکرات رفع تحریمها در وین را بشنود، به خوبی پی خواهد برد که این تهدیدها، به خاطر نگرانی و ناامیدی است، نه ناشی از قدرت و اعتماد به نفس.

عبدالباری عطوان تحلیلگر مشهور جهان عرب و سردبیر روزنامه رأی الیوم در یادداشتی به نقش صهیونیستها در مذاکرات وین پرداخت و نوشت، نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که اسرائیل به هیچ توافق هسته‌ای با ایران، پایبند نخواهد بود و «موافقت هیچ کس (امریکا) را جلب نخواهد کرد و در صورت لزوم، آزادانه علیه دشمنان خود اقدام خواهد کرد».

وی در این یادداشت تأکید کرد، صهیونیستها از سال 2017، چندین بار چنین تهدیدهایی را مطرح کرده‌اند؛ به ویژه پس از خروج آمریکا از برجام که با فشار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی صورت گرفت. هر چند که برخی از مسئولان صهیونیست نسبت به این مسئله، ابراز پشیمانی کردند.

این تحلیلگر با اشاره به اینکه صهیونیستها فقط توانسته‌اند برخی از دانشمندان ایرانی را ترور کنند و به جنگ کشتیهای آنان نیز ایران به خوبی پاسخ داده است، نوشت، اگر کشورهایی مانند چین، روسیه، آمریکا یا حتی فرانسه و انگلیسی، تهدید کنند، قابل درک است، ولی اینکه یک رژیمی، ایران را تهدید می‌کند که در برابر موشکهای بومی غزه، شکست خورد و وزیر جنگ آن، به سرعت از واشنگتن درخواست کمک کرد، مایه تمسخر است.

در این گزارش آمده است، رئیس جمهور آمریکا حاضر نیست از بنت دعوت کند که به واشنگتن برود یا حتی حاضر نیست با او تلفنی صحبت کند و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی این کشور را به تل‌آویو فرستاد تا به مسئولان اسرائیلی بگوید که آمریکا، از هیچ گونه حمله‌ای به ایران حمایت نمی‌کند و اولویت واشنگتن، درگیریهای مهمتری از جمله شرق آسیا (تایوان) و مرکز اروپا (اوکراین) است و به رفتارهای بچه‌گانه اسرائیلیها اهمیت نمی‌دهد.

بر اساس این گزارش، نهادهای نظامی صهیونیست به این نتیجه رسیده‌اند که «ایران قدرتمند است و برای دستیابی به توافق هسته‌ای، عجله ندارد. لذا نمی‌پذیرد که در خصوص مطالبات مشروع خود مبنی بر جبران خسارت، لغو تحریم و تضمین، هیچ امتیازی بدهد. تنها گزینه در برابر اسرائیل هم این است که با توافق جدید کنار بیاید».

عطوان در ادامه تأکید کرد، در صورت حصول یا عدم توافق، ایران «بزرگترین برنده است»؛ زیرا زرادخانه‌ای از موشکهای نقطه‌زن و پهپادهای پیشرفته و تجربه بسیاری در زمینه هسته‌ای دارد و مهمتر از آن، نفوذ منطقه‌ای است که تحت حمایت محور مقاومت دارد.

وی خاطر نشان کرد، رژیم صهیونیستی نتوانست از حصول توافق هسته‌ای جلوگیری کند و موفق نشد خود را به کشورهای حاضر در مذاکرات تحمیل کند، در سر میز مذاکرات حاضر شود یا حتی برنامه موشکی را در دستور کار این مذاکرات قرار دهد، اما با این وجود، مدعی است که به توافق هسته‌ای پایبند نخواهد بود. لذا باید گفت: «چه کسی می‌تواند این ادعاهای دروغ را باور کند؟».

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پایان نوشت، رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیده است که نمی‌تواند از حصول توافق هسته‌ای جلوگیری کند و قادر نیست، مطالبات خود را به شش کشور حاضر در مذاکرات تحمیل کند؛ زیرا سلاح هسته‌ای ایران، تهدید موجودیتی برای این کشورها نیست. لذا مسئولان اسرائیلی به خوبی می‌دانند که نهایت کاری که می‌توانند انجام دهند، کاهش اختلافات با دولت آمریکا و باجخواهی از آن و دریافت هر چه بیشتر غرامتهای مالی با تجهیزات نظامی است تا نگرانیهای امنیتی و نظامی خود را از بین ببرد. ولی حمله به ایران، محال است و اگر صهیونیستها دست به چنین کاری بزنند، نتایج آن وحشتناک و فاجعه بار خواهد بود.