انتقاد شدید رئیس سازمان بازرسی کل کشور از بهانه‌ گیری های خودروسازان

گروه اقتصادی الف،   4001019124

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با طرح این پرسش که چرا با وجود آنکه هر ساله قیمت خودروها افزایش پیدا می‌کند خودروسازها اعلام می‌دارند که زیان ده هستند، گفت که خودروسازهای سایر کشورها با چنین پدیده‌ای مواجه نیستند. به اعتقاد او کمبود قطعات عامل اصلی عدم عرضه ده‌ها هزار خودرو به بازار نیست.

انتقاد شدید رئیس سازمان بازرسی کل کشور از بهانه‌ گیری های خودروسازان

به گزارش سازمان بازرسی کل کشور، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت و تعدادی از مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور در سازمان بازرسی کل کشور با ذبیح‌الله خداییان رییس این سازمان دیدار کردند.

خداییان در این دیدار پس از شنیدن اظهارات وزیر و مدیران وزارت صمت، مدیریت جهادی را نیاز اساسی کشور در دوران تحریم اعلام و تصریح کرد: در این دوران که کشور با تحریم‌های ظالمانه مواجه است، نیاز به مدیران جهادی امری ضروری است تا در چنین مواقعی مانع از توقف امور شوند.

وی با اشاره به این مطلب که کمبود قطعات وارداتی نمی‌تواند عامل اصلی عدم عرضه چند ده هزار خودرو به بازار باشد، اظهار کرد: اینکه به لحاظ کمبود عرضه، قیمت خودرو افزایش پیدا کرده و به یکباره توقفگاه‌ها تخلیه می‌شود بیانگر این امر است که صرفا عامل کمبود قطعه در عدم عرضه خودرو تاثیر ندارد، بلکه عوامل دیگری هم دخیل است.

خداییان با بیان اینکه وظیفه تنظیم بازار به وزارت صمت واگذار شده است، خواستار ورود جدی این وزارتخانه به صنایع خودروسازی شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ضمن تاکید بر لزوم ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل و افزایش میزان تولیدات، اظهار کرد: با توجه به اینکه در راستای حمایت از تولید داخلی، ورود خودروهای خارجی به داخل کشور ممنوع شده، خودروسازان داخلی بازار انحصاری کشور را در اختیار دارند و بدلیل کمبود تولید و نیاز مردم، اقدام به پیش فروش خودرو کرده و مردم را ماه‌ها در انتظار دریافت خودرو نگه می‌دارند.

وی افزود: توقع از صنایع خودروسازی داخلی این است که ضمن ارتقای کیفیت محصولات خود، نسبت به افزایش تولید اقدام نمایند؛ اما مع‌الاسف شاهد چنین رویه و رویکردی نیستیم.

خداییان با طرح این سئوال که چرا با وجود اینکه هر ساله قیمت خودروها افزایش پیدا می‌کند خودروسازها اعلام می‌دارند که زیان ده هستند، افزود: این در حالی است که خودروسازهای سایر کشورها با چنین پدیده‌ای مواجه نیستند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه هنر مدیران این است که هزینه‌های جانبی که بر قیمت خودروها اضافه می‌شوند حذف شد، در این رابطه به موضوع تعارض منافع دو صنایع خودروسازی اشاره و اظهار کرد: برخی از شرکت‌های قطعه سازی، سهامدار صنایع خودروسازی بوده و از تصمیم گیران صنعت خودرو هستند با این وجود از یک طرف در قیمت گذاری قطعات موثرند و از سوی دیگر قطعه فروش نیز هستند، لذا باید نسبت به شفافیت امور و شناسایی ذینفع واحد در چنین فعالیت‌هایی اقدام شود تا از هرگونه سوء استفاده جلوگیری به عمل آید.

خداییان بر ضرورت تسریع در ایجاد و تکمیل سامانه جامع تجارت تاکید کرد و افزود: با این سامانه و شفافیت در انجام امور، از مفاسدی که در امر تجارت وجود دارد، جلوگیری می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: بازرسان سازمان بازرسی با ورود به موضوع، نسبت به شناسایی موانعی که در ایجاد سامانه جامع تجارت موثر هستند، اقدام و با دستگاه‌هایی که همکاری لازم را ندارند، برخورد قانونی به عمل آورند.

همچنین وزیر صمت در این دیدار گزارشی از اقدامات انجام شده در دوره مدیریت خود را تشریح کرد و با اشاره به تلاش برای ساماندهی صنایع خودروسازی و افزایش تولیدات به جهت تامین نیاز بازار، آماده نبودن تعدادی از خودروها برای فروش را ناشی از افزایش تقاضا برای برخی از قطعات خودرو خصوصا قطعات الکترونیکی در بازار جهانی و همچنین تحریم‌های اعمال شده بر کشور دانست.