اوج گیری قابل توجهِ جریان مقاومت در کرانه باختری

گروه جهان الف،   4001018083 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی می نویسد: «تهاجم گسترده اسرائیل به نوار غزه در ماه میِ سال ۲۰۲۱ و تحولات پس از آن که همراه با مقاومت فلسطین و عقب نشینی رژیم اسرائیل بود، در نوع خود نقش قابل توجهی را در تشویق هر چه بیشتر جریان مقاومت در کرانه باختری بازی کرده است.»

اوج گیری قابل توجهِ جریان مقاومت در کرانه باختری

به گزارش الف، پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی، ضمن رصد تحولات جاری در اراضی اشغالی، کرانه باختری و نوار غزه، به طور خاص به این نکته اشاره کرده که کرانه باختری نیز همچون نوار غزه، شاهد اوج‌گیری جریان مقاومت در برابر اسرائیلی ها است و در نوع خود چالش هایی اساسی را برای صهیونیست ها ایجاد می کند. در این راستا، میدل ایست مانیتور سعی کرده محرک های اصلی اوج گیری مقاومتِ مردمی در برابر اسرائیل، در کرانه باختری را بررسی کند. 

میدل ایست مانیتور در این رابطه می نویسد:

«هفته های گذشته در زمره چالشی ترین و بحرانی ترین روزها در کرانه باختری بوده اند. در این راستا، مردم فلسطین در اقصی نقاط این منطقه اشغالی، دست به اعتراضات و تظاهرات گسترده ای زده اند. از اوج گیری تنش های خونین در محله "شیخ جراح" بیت المقدسِ شرقی در ماه میِ سال گذشته میلادی تا برگزاری تظاهرات هفتگی از ماه ژوئن در روستای "بیتا" در نزدیکی نابلس و جدیدترین تقابلات و تنش هایی که 10 روز قبل در روستای "برقه" نابلس به اوج رسیدند، همه و همه نشان می دهند که فلسطینی های ساکن در کرانه باختری، به نحو قابل توجهی رویه های غیرانسانیِ رژیم اسرائیل و اشغالگری نظامیِ غیرقانونی آن را با شجاعت بیشتری به چالش می کشند. 

درگیری ها در منطقه برقه نابلس پس از آن به اوج رسید که یک گروه از شهرک نشینان اشغالگرِ صهیونیست، به سمت یک تپه که متعلق به فلسطین ها بود و در حاشیه روستا قرار داشت، حرکت کردند. صهیونیست ها بنا داشتند تا منطقه مذکور را در راستای منافع خود مصادره کنند با این حال، فلسطینی ها نیز به نحو متقابل دست به بسیج افراد خود زدند و با این تهاجم مقابله کردند. 

شجاعت فلسطینی ها جهت مقابله با اشغالگریِ شهرک نشینان صهیونیست در اشغال سرزمینشان، تا حد زیادی یادآورِ اقدامات آن ها در جریان انتفاضه اول و دوم فلسطین بود. روستائیان در برقه و حامیان آن ها، از همان تاکتیک های رایج در جریان دو انتفاضه ملت فلسطین استفاده می کردند. آن ها اقدام به پرتاب کردن سنگ و آتش زدن تایر های لاستیک می کردند و در عین حال خود را با کوکتل مولوتوف مجهز کرده و هماهنگی میان خود را نیز از طریق مسجد انجام داده و مواضعشان را از بلندگوی آن اعلام می کردند. 

این مساله نشان داد که فلسطینی های کرانه باختری جهت مقابله با حملات شهرک نشینان صهیونیست کاملا جسور و شجاع هستند و اجازه تعرضِ صهیونیست ها به خانه ها، زمین ها و مزارعشان را نمی دهند. تمامی این‌ها، علائمی نگران کننده برای رژیم اسرائیل هستند. 

در شرایط کنونی، به طور خاص جوانان فلسطینی به شدت مصمم هستند تا در برابر حملات و اشغالگری های روزانه نیروهای اسرائیلی و قریب به 620 هزار شهرک نشین صهیونیست که در بیش از 200 شهرک غیرقاقونی زندگی می کنند، بایستند. در این راستا، برگزاری تظاهرات به صورت مرتب در مرز نوار غزه با اراضی اشغالی که از سال 2018 میلادی آغاز شده و با نام "تظاهرات بازگشت بزرگ" شناخته می شود، نقشی محوری در تولد و قدرت‌گیری مجددِ مقاومت مردمی در اقصی نقاط سرزمین های فلسطینی بازی کرده است. 

فلسطینی ها در شرایط کنونی به خوبی فهمیده اند که از طریق انجام اعتراضات اینچنینی، به خوبی می توانند صدای خود را به گوش جهانیان برسانند و عرصه را بر رویه های وحشیانه صهیونیست ها تنگ‌تر کنند. در این راستا شاهد بودیم که بر اثر اعتراضات گسترده مردم غزه که به صورت مرتب انجام می شد، دولت مصر مجبور شد تا در چندین نوبت، "گذرگاه رفح" به عنوان تنها محل ارتباط فلسطین و نوار غزه با جهان خارج را به روی ملت فلسطین بازگشایی کند. 

همین اعتراضات بود که رژیم اسرائیل را تحت فشار قرار داد و موجب شد تا این رژیم وادار شود با مساله اعطای کمک های مالی به مردم نوار غزه از سوی دولت قطر، علی رغم میلِ باطنی خود موافقت کند. از این منظر، در شرایط کنونی، فلسطینی های ساکن در کرانه باختری نیز به الگویِ مقاومت هم میهنان خود در نوار غزه و دستاوردهای قابل توجه آن می نگرند و آن ها نیز تشویق شده اند تا با مقاومتِ هر چه بیشتر، حقوق حقه خود را از صهیونیست ها استیفا کنند. 

تهاجم گسترده اسرائیل به نوار غزه در ماه میِ سال 2021 و تحولات پس از آن که همراه با مقاومت فلسطین و عقب نشینی رژیم اسرائیل بود نیز در نوع خود، نقش قابل توجهی را در تشویق هر چه بیشتر جریان مقاومت در کرانه باختری بازی کرده است. بمباران 11 روزه غزه در جریان جنگ مذکور، فلسطینی های ساکن درنوار غزه و کرانه باختری و همچنین آن هایی که در اراضی اشغالی اسرائیلی زندگی می کردند را برای نخستین بار، در جبهه‌ای واحد علیه صهیونیست ها قرار داد. مساله ای که حداقل از سال 1948 و تشکیل رژیم جعلی اسرائیل، بی‌سابقه بوده است. در این راستا، فلسطینی ها در جبهه های مختلف، یکدیگر را در یک کشتی واحد تصور کردند و برای یک هدف که همان حراست از مسجد الاقصی و محله شیخ جراح بود(هر دو در قدس اشغالی واقع شده‌اند) مبارزه کردند. مساله ای که در میدان عمل، نگرانی های گسترده ای را برای صهیونیست ها ایجاد کرده است. 

مسجد الاقصی در قلب همه مسلمانان و به ویژه مردم فلسطین جای دارد. حملات اسرائیل علیه این مکان مقدس عملا موجب شده تا جوانان فلسطینی بار دیگر در نبرد خود علیه اسرائیل، مصمم تر شوند و با اتحاد بیشتری نیز در این رابطه عمل کنند. 

در شرایط کنونی، فلسطینی های ساکن در کرانه باختری عملا در حال فهماندنِ این مساله به طرف اسرائیلی هستند که هر اقدام آن، با واکنشی از سوی ملت فلسطین همراه خواهد بود. تا زمانی هم که شهرک نشینانِ صهیونیست با حمایت راست های افراطی اسرائیلی و نخست وزیر خود(نفتالی بنت) که معتقد است کل منطقه کرانه باختری باید یهودی سازی شود، به حملات خود علیه مردم فلسطین ادامه دهند(در کرانه باختری)، بدون تردید جریان مقاومت نیز علیه آن ها فعال است و حتی روز به روز ابعاد گسترده تری را هم به خود خواهد گرفت. آنچه در این میان کاملا روشن است این نکته می باشد که نسل جدیدی از فلسطینی هایی که اعقاد دارند مقاومت در برابر اسرائیل، تنها راه حلِ مشکلات ملت فلسطین است، به شدت در حال اوج گیری است و این موضوع، زنگ خطری جدی برای صهیونیست ها به شمار می رود.» 

 

*لینک: 

https://www.middleeastmonitor.com/20220104-why-is-popular-resistance-in-the-occupied-west-bank-increasing/