معرفی چند کتابِ فاطمی

محمد مهدی اسکندری، گروه فرهنگی الف،   4001015084

*برشی از نقاشی هنرمند معاصر علی بحرینی

 

خواندن کتابی با محوریت های معرفتی در ایام و روز هایی که متناسب به آن اثرباشد  همیشه مزایا و محسّناتی قابل توجهی را داشته است. 
 به طور مثال اگر در ماه محرم به مطالعه کتبی در مورد حضرت سید الشهدا یا قیامِ افق گشای عاشورا بنشینیم ضمن اینکه ارتباط قوی و عاطفی با آن اثر بر قرار میکنیم، مداومت این کار برای مدتی منجر به اشراف ما پیرامون موضوع مورد نظر می‌شود. 

در این روز ها که شیعیان در سوگ و عزای حضرت فاطمه زهرا هستند مناسب است که در کنار شور عزا به شعور معرفت هم بپردازیم و با مطالعه آثاری که در مورد این بانوی جلیل القدر نگاشته شده، ضمن شناخت مقام ایشان سعی در نزدیکی خود به صفات فاطمی کنیم. 
رهبر معظم انقلاب در مورد مطالعه پیرامون شخصیت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) می‌فرمایند: «مقام فاطمه‌ى‌ زهرا سلام‌اللَّه‌عليها در خور آن است كه عقول برجسته‌ى انسان‌هاى بزرگ، در اصلی‌ترين رشته‌هاى تفكرشان بينديشند و زبان‌هاى فصيح‌ترين و بليغ‌ترين گويندگان و شعرا و سرايندگان، آن انديشه‌ها را در قالب كلمات بياورند و سرشارترين ذوق‌ها و جوشان‌ترين طبع‌هاى فياض و سيال هنرمندان و شاعران، آن‌ها را به صورت شعر و سخن منظوم، با بهترين گويش‌ها و حنجره‌ها بيان كنند. اگر اين‌طور بشود، شايد ذهن بشرِ متوسطِ امروز و ما كه از معارف حقيقى الهى دوريم و كشش نداريم كه در ذهن و دل و روحمان، حقايق والا و متعالى را درك بكنيم، بتوانيم گوشه‌يى از فضايل و مدايح و مناقب و محامد اين بزرگوار را بفهميم و درك كنيم.» (۱۳۶۸/۱۰/۲۸)

از این رو بر آن شدیم تا چند اثر با محوریت زندگانی و شخصیت حضرت زهرا (صلوات الله علیها) را معرفی کنیم. 

کتاب من فاطمه هستم

کمتر از ده روز پس از رحلت پیامبر اسلام صلی‌الله علیه‌وآله شش واقعه تکان‌دهنده و بس شگفت و عبرت‌انگیز رخ داد، واقعه شش‌گانه‌ای که حکایت‌گر دو جنبش متقابل بود. ویژگی این کتاب، آموزشی و تحلیلی بودن آن بر مبنای پژوهش‌های تاریخی است و برای این‌که متن آموزشی باورپذیرتر باشد، در قالب هفت گزارش و هر گزارشی با پرسش‌ها و پاسخ‌های تحلیلی تدوین شده است. نویسنده این کتاب را با یک مقدمه و هفت گزارش با موضوعات «همایش انصار، غصب خلافت، غصب فدک، خطبه فدکیه، شرح خطبه فدکیه، تهاجم به خانه وحی، و وصیت‌نامه الهی، سیاسی» گردآوری کرده است. از جمله این تحلیل ها و گزارش ها اینکه:، آیا غصب خلافت یک اتفاق بوده است یا توطئه، چرا شهروندان مدینه با غصب خلافت مخالفت نکردند،ت. را ابوبکر فدک را غصب نمود، ابوبکر با چه توجیه شرعی فدک را غصب نموده است، اشکالات حقوقی و شرعی غصب فدک چیست، چرا مهاجر و انصار از فاطمه سلام‌الله‌علیها حمایت نکردند، تهاجم به خانه وحی در چند مرحله انجام گرفته است، راز آتش‌افروزی سران سقیفه چه بوده است، چرا حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها عذرخواهی ابوبکر و عمر را نپذیرفتند،  خطبه در جمع زنان انصار در چند محور ایراد شده است، چگونه امام علی علیه‌السلام به این وصیت‌نامه عمل نمودند، واکنش مردم در برابر دفن شبانه چه بوده است.
نویسنده کتاب «سید محمد تقی قادری»است و نشر «نصایح» این کتاب را به چاپ رسانده است. 


کتاب دردانه دلداه


این کتاب را «محمد جواد طبسی» به رشته تحریر در آورده است و با همت «بوستان کتاب قم» به زیور طبع در آمد. کتاب مذکور که در نوع خود از بهترین کتاب ها، می باشد در شانزده فصل به رشته تحریر درآمده و به بررسی دقیق در زمینه ولادت، اسامی و القاب، مقام حضرت فاطمه(س)، از ولادت تا هجرت، پس از هجرت، ویژگی‌های فاطمه(س)، مناقب، فاطمه(س) و از دست دادن رسول خدا(ص)، فاطمه(س) و دفاع از ولایت، غضب فدک، دوران بیماری و شهادت آن حضرت(س) پرداخته است. بیان گوشه‏‌هایی از علم فاطمه(س)، عصمت او، مناقب اخروی، حجاب، اخلاق، و مصائب زهرا(س) پس از رحلت پیامبر، از دیگر مباحثی است كه بدان‌ها پرداخته شده است.


کتاب سیره اخلاقی و سبک زندگی حضرت زهرا

 
ﺳﯿﺮه و ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ ﺣﻀﺮت زﻫﺮا ﻋﻠﯿﻬﺎاﻟﺴﻼم ﮐﻪ یگاﻧﻪ دﺧﺖ ﺣﻀﺮت رﺳﻮل ﺻﻠﯽ اﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ وآﻟﻪ اﺳﺖ و در ﺟﺎی ﺟﺎی زﻧﺪﮔﯽ ﺧﻮد ﭼﻪ درﻋﺮﺻﻪ ﺷﺨﺼﯽ و ﭼﻪ در رویکردﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ، ﻧﻤﻮدﻫﺎی رﻓﺘﺎری ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ اﻟﻬﯽ و ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ از ﺳﻨﺖ رﺳﻮل ﺧﺪا ﺻﻠﯽ اﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ و آﻟﻪ رادر ﺧﻮد ﭘﯿﺎده ﮐﺮده، ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮای ﻧﺴﻞ اﻣﺮوز ﺑﻪ وﯾﮋه زﻧﺎن و دﺧﺘﺮان ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﻼﻣﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﻟﮕﻮﯾﯽ ﻣﻌﺼﻮم و ﻣﻮﺛﺮ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮔﺮدد. مولف محترم، در اﯾﻦ اﺛﺮ ارزﺷﻤﻨﺪ ﺑﺎ ﺑﻬﺮه ﺑﺮداری از روایات و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺗﺎریخیﻣﻌﺘﺒﺮ و ﻣﺴﺘﻨﺪ و ﺣﺘﯽ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ آﺛﺎر اﻫﻞﺳﻨﺖ، زﻧﺪﮔﺎﻧﯽ ﺣﻀﺮت زﻫﺮا ﻋﻠﯿﻬﺎاﻟﺴﻼم را در ﺳﻪ ﺣﻮزه اﺧﻼق ﻓﺮدی، اﺧﻼق ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ و اﺧﻼق اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺮ ﺑﮑﺸﺪ.
نویسنده این اثر«محمدرضا جباری» است و کتاب توسط «دفتر نشر معارف» به چاپ رسیده است


کتاب شخصیت حضرت زهرا در قرآن از منظر تفاسیر اهل سنت از جمله مباحث مهم جهت روشن شدن حقائق مذهبی و تقریب مذاهب و نیز رفع بسیاری از توهمات ـ که چه بسا منشأ برخی از منازعات قومی در جهان اسلام است ـ بررسی جایگاه و فضائل اهلبیت(ع) است. این کتاب، شخصیت و فضایل حضرت زهرا را بر اساس توجهی که برخی آیات و سور به آن دارند و در قالب روایات معتبر و متعددی که در مهم ترین منابع اهل سنت آمده است، مورد بررسی قرار می دهد. نویسنده کتاب، با جستجو در منابع تفسیری اهل سنت، در مورد حضرت زهرا (سلام الله علیه)، آیات و روایات تفسیری، را جمع آوری و سپس شبهات مطرح را، به طور دقیق از کتب خود اهل سنت، نقل كرده و به آنها پاسخ داده شده است.«محمد یعقوب بشوی» در این کتاب، برای اولین بار، آیات ناظر به حضرت فاطمه (سلام الله علیه) را در چهار بخش اسباب نزول، شان نزول، جری و تطبیق بطن بررسی نموده است. لازم به ذکر است در 135 آیه از 49 سوره قرآن، مفسران اهل سنت در تفاسیر خویش، از حضرت زهرا(س) سخن به میان آورده اند.

کتاب شبهات فاطمیه

این کتاب به خامه «سید مجتبی عصیری»، پژوهشي تاريخي و روايي در مورد اثبات شهادت فاطمه زهرا(س) و پاسخ به برخي از شبهات ايراد شده از سوي علماي وهابيت در اين زمينه است. در اين كتاب سعي شده است به صورت مستند و مستدل به بحث و بررسي تاريخي هجوم به بيت فاطمه زهرا(س) و آزار و اذيت و در نهايت شهادت ايشان توسط غاصبان خلافت پرداخته شده و توجيهات وهابيان در اين مبحث آشار تارخي به نقد كشيده شود. در همين راستا نگارنده به رواياتي از منابع روايي شيعه و اهل‌سنت در زمينه اثبات شهادت فاطمه زهرا(س) استناد كرده و اين روايات را از لحاظ سندي و دلالتي مورد تجزيه و تحليل قرار داده و هر گونه شبهه در انكار اين واقعه مسلم تاريخ اسلام از سوي وهابيت را به شدت رد كرده است.