ماجرای ارسال قطار مترو از تهران به قم چیست؟

گروه اجتماعی الف،   4001013002 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک رام قطار و ۳ واگن مترو تهران به قم می رود.قراردادی در این زمینه بسته می شود و واگن ها ۳۰ روزه بعد از انجام تست سرد و گرم به تهران باز می گردند.

ماجرای ارسال قطار مترو از تهران به قم چیست؟

به گزارش فارس،  ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور اعلام کرد که برخی از خطوط مترو قم آماده شده و تجهیزات آن از طریق تهران تامین شود.

موضوعات متعددی در این باره مطرح شد و برخی تاکید کردند که با توجه به شرایط مترو تهران چرا باید این کار انجام شود.

 یک رام قطار و 3 واگن به شهر قم به صورت امانی می دهیم/قطار 30 روزه باز می گردد

مهدی شایسته مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در این باره به خبرنگار فارس گفت: بر اساس دستور رئیس جمهوری مبنی بر همکاری با شهر قم در خصوص مترو و متعاقب دستور شهردار تهران برای مساعدت در این زمینه قرار است که یک رام قطار و 3 واگن به شهر قم به صورت امانی بدهیم.

وی با بیان اینکه بر اساس اساسنامه اجازه داریم که با شهرها همکاری فنی مهندسی داشته باشیم، گفت: قرار است که این قطارها برای انجام تست گرم و سرد به قم ارسال شود.

شایسته ادامه داد: البته باید قراردادی فی مابین امضا شود و همچنین مسوولان قم هزینه های لازم در این زمینه را تامین کنند.

باید مسوولان شهر قم هزینه ها را پرداخت کنند

مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه به وضعیت خطوط‌مترو در تهران اشاره کرد و گفت: ما قطار های مختلفی در خطوط داریم، قطاری که قرار است برای قم ارسال شود از قطارهای فرودگاه امام است این یک رام قطار و 3 واگن  را ۳۰ روزه به قم می دهیم و سپس آن را باز می گردانیم و تاکید می کنم که در قالب یک قرارداد باید مسئولین شهر قم هزینه های لازم در این زمینه را پرداخت کنند.

چمران: قرض دادن و گرفتن در مترو بحث دیگری است/ این  کمک‌ها آن‌چنانی نیست

ماجرای ارسال قطار امانی به قم به حاشیه صحن شورای شهر تهران کشیده شد.مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: این  کمک‌ها آن‌چنانی نیست؛ تجهیزاتی را که گفته شده است به شهرهای دیگر هم داده‌اند. برای مثال واگن را می‌برند، تست می‌کنند و بر می‌گردانند. خود تهران به شدت منتظر تجهیزات برای مترو است و اگر تهیه شود در این صورت می‌توانیم به شهرهای دیگر نیز کمک کنیم اما در شرایط کنونی که مترو در شرایط بسیار ناجور و سختی است چنین کمک‌هایی عملی نیست، اما قرض دادن و گرفتن بحث دیگری است.

بحث همکاری شهرداری تهران با سایر شهرها از گذشته بوده است و قرار است همکاری های هم با استان البرز صورت گیرد. علیرضا زاکانی شهردار تهران درباره واگذاری  قطار مترو تهران به قم می گوید: رام های قطاری که داده می شود به صورت امانی و برای تست گرم خطوط مترو است و به تهران باز می‌گردد.

شهردار تهران: ما کمک خود را دریغ نخواهیم کرد/ به صورت امانی قطارها داده می شود و مجدد بر می گردد تا قطارهای شهر قم خریداری شود

وی ادامه داد: در همکاری با کلانشهرها همین امر را با استان البرز نیز دنبال می کنیم و رام های قطاری هم که داده می شود به صورت امانی و برای تست گرم خطوط مترو است و به تهران باز می گردد. چرا که برای واگذاری حتما نیاز به مجوز شورای شهر دارد. 

شهردار تهران گفت: به عنوان مجموعه ای که در دبیرخانه کلانشهر های کشور مسئولیت داریم در جهت همکاری با دیگر کلانشهر ها به هم کمک می کنیم و به صورت امانی داده می شود و مجدد بر می گردد تا قطارهای شهر قم خریداری شود.

زاکانی تاکید کرد: همین مسأله را استان البرز نیز تقاضا داشت و به معاون حمل و نقل اعلام کردم هرجا که تقاضا داشت کمک کنید و ما کمک خود را دریغ نخواهیم کرد.

در مترو این امکان وجود دارد که پروژه‌هایی مشترک با شرکت‌های قطار شهری کشور انجام شود. سید مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره ماجرای اهدای واگن به قم توسط شهرداری تهران می گوید:ماجرا از این قرار است که در شرکت بهره برداری مترو تهران این امکان وجود دارد که پروژه‌هایی مشترک با شرکت‌های قطار شهری کشور انجام گیرد.

تمامی هزینه های  پروژه شامل حمل و انجام تست توسط شهرداری قم در قالب قرارداد پرداخت می شود

وی ادامه داد: یکی از این پروژه ها انجام تست سرد و گرم خطوط ریلی است، یعنی زمانی که یک خط مترو آماده بهره‌برداری می‌شود لازم است که پیش از آغاز بهره برداری رسمی، تست های گرم و سرد در این شبکه از طریق حرکت واگن با استانداردهای فنی خاصی انجام گیرد تا متعاقبا سرویس دهی به مسافران به صورت ایمن و در شرایط تست شده صورت پذیرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران  بیان کرد: بر همین اساس قرار شده که شرکت بهره برداری متروی تهران پروژه تست خط متروی قم را بوسیله تجهیزاتی شامل  قطار  را با دانش و تجریه متخصصین خود در قالب یک قرارداد شفاف انجام دهد که البته پس از طی مراحل تست، این قطار  به تهران باز می‌گردد.

شفیعی با تاکید بر اینکه این قطار  عملا در شبکه متروی پایتخت نقش جدی جابجایی مسافر نداشته، گفت: این اقدام در راستای هم افزایی امکانات و تجارب بین کلانشهرها پیش‌بینی شده و به صورتی برنامه ریزی شده که عملا هیچ هزینه ای برای شهرداری تهران به همراه نداشته باشد.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: تمامی هزینه های این پروژه شامل حمل و انجام تست توسط شهرداری قم در قالب قرارداد به شهرداری تهران پرداخت می‌شود و به هیچ عنوان قرار نیست که این واگن ها به قم اهدا شودو در یک زمان مشخص باز خواهد گشت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه درخواست شهرداری قم غیر از این نبوده گفت: تجهیزات انجام تست مد نظر هنوز به قم ارسال نشده و قرارداد اجرای پروژه مذکور بین شهرداری قم و تهران آماده امضا است.

شفیعی گفت: آمادگی انجام این تست در قالب قرارداد برای سایر خطوط مترو کشور از طریق شرکت بهره برداری متروی تهران وجود داشت.

بر اساس این گزارش، قرار است یک رام قطار و سه واگن مترو برای انجام تست سرد و گرم به قم برود. مسئولین شهرداری تاکید دارند که این کار بر اساس اساسنامه شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه انجام می‌شود و بعد از انجام کار واگن ها به تهران باز می گردد و تمامی هزینه های این کار توسط شهر قم پرداخت می‌شود.