زاکانی: فرهنگ و منش پهلوانی باید در جامعه توسعه یابد/ کمک ۸۰۰ میلیونی شهرداری تهران به ایتام

گروه اجتماعی الف،   4001010120

 شهردار تهران با اشاره به مردمی بودن پهلوان تختی و شهید سلیمانی، گفت: فرهنگ و منش پهلوانی در دستگیری از فقرا باید در جامعه توسعه یابد.

به گزارش فارس، آیین «جوانمردی و پهلوانی، پویش مردمی حمایت از ایتام» به نیت شهید حاج قاسم سلیمانی عصر امروز با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، حسین توکلی کجانی معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری، سید ناظم رضوی شهردار منطقه ۲۰، تعدادی از مدیران شهری پایتخت، چند تن از ورزشکاران، مربیان و قهرمانان ورزش پهلوانی و جمعی از خانواده معظم شهدا در زورخانه پهلوان تختی شهرری برگزار شد.

زاکانی در این مراسم با تاکید بر فرهنگ و منش پهلوانی، اظهار کرد: زورخانه نماد پهلوانی و ورزش پهلوانان است‌ و گلریزان، آیین جوانمردی و گذشت در راستای دستگیری است.

وی با بیان اینکه این ایام مصادف با شهادت حضرت زهرا(س)، سالگرد شهادت شهیدسلیمانی و سالروز درگذشت جهان پهلوان تختی است، گفت: این ایام پیام های متعددی برای ما دارد و این مکان و مراسم برای ما یادآور مسئولیت های بزرگی است. یادم می آید که پدرم می گفت مرحوم تختی ماهانه یک دریافتی از کارخانه سیمان ری داشت و در بعضی اوقات کل آن دریافتی را بین نیازمندان توزیع می کرد.

شهردار تهران ادامه داد: اگر امروز نام تختی بزرگ است به این‌ دلیل است که تختی چیزی را برای خودش نخواست. وقتی حادثه بوئین زهرا اتفاق افتاد همه را به یاری طلبید و دستگیری کرد.

زاکانی افزود: اگر می بینیم که همه عالم در داغ شهید سلیمانی می سوزند به این دلیل است که او نیز همه وجودش را وقف امنیت، اعتلای دین و ارزش ها کرد.

شهردار پایتخت اضافه کرد: امروز پیشکسوتانی گرد هم آمدند تا دستگیری و کمک کنند، افرادی که دارای خیر و کمالات، هنر و حرفه هستند و میدان‌دارند آمده اند تا دست به دست هم دهند و گره ای از زندگی ایتام باز کنند. این مراسم نیز گلریزان با یاد و نام شهید سلیمانی و برای ایتام است.

شهردار تهران بیان کرد: امیدواریم مشی پهلوانی و مرام بزرگمردی را روز به روز زنده نگه داریم، آن هم در برهه ای که سختی ها تحمل را کم کرده و فشار را افزون کرده است. باید خودمان دست به دست هم دهیم با کمک و دستگیری که انجام می دهیم زمینه را برای دستگیری خودمان از سوی حضرات ائمه و اهل بیت فراهم کنیم.

زاکانی یادآور شد: توسعه فرهنگ پهلوانی موجب می شود افراد داری ثروت و نعمت الهی در راه خدا به نیازمندان و فقرا کمک های شایانی حتی در وضعیت نابسامان اقتصادی حال حاضر انجام دهند.

قبله بودن ری باید تشدید شود

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم بزرگی و آوازه ری مانند گذشته بار دیگر بر تارک تاریخ بدرخشد و قبله بودن ری روز به روز تشدید شود.

در این مراسم؛ آیین گلریزان برای کمک و دستگیری از ایتام به نیت شهید حاج قاسم سلیمانی توسط هیأت بیت الایتام ورزشکاران شهرری انجام شد. در این آیین شهردار تهران مبلغ هشت میلیارد ریال به ایتام کمک کرد و جمع مبالغ دریافتی شامل کمک های نقدی و غیرنقدی از شرکت کنندگان این مراسم، به حدود پانزده میلیارد ریال رسید.

پس از مراسم گلریزان نیز با حضور شهردار پایتخت از خانواده های معظم شهیدان وحید زمانی نیا و سعید انصاری، با اهدای لوح تقدیر به عمل آمد. 

همچنین در پایان این برنامه شال پهلوانی از سوی قهرمانان و پهلوانان به شهردار تهران اهدا شد.