بهروز افخمی مطرح کرد: ۲۰ سال است سینما شده است توقعات و توهمات طبقه متوسط/ دغدغه‌های این طبقه مهم نیست

گروه فرهنگی الف،   4001007025

عضو هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر، توجه سینماگران به تماشاچی اینترنت‌باز را نوعی انحطاط در سینمای ایران دانست.

۲۰ سال است سینما شده است توقعات و توهمات طبقه متوسط/ دغدغه‌های این طبقه مهم نیست

 به گزارش صبا، شب گذشته ۵ دی ماه آرای هیات انتخاب چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر اعلام شد. حالا پس از این اتفاق، اولین اظهارنظر رسمی از یک عضو هیات انتخاب که از سوی مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، به بهروز افخمی اختصاص دارد که شامل سخنانی جنجالی است.

افخمی در این مصاحبه به چند موضوع اشاره می‌کند که شاید جنجالی‌ترین بخش آن، حمله به طبقه متوسط جامعه است که او آن‌ها را بخشی ۱۰ درصدی می‌داند و دغدغه‌هایشان را مهم نمی‌داند.

بهروز افخمی در گفتگو با مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره گفت: سینما صنعت نیست که انتظار پیشرفت آن را داشته باشیم. سینما ممکن است در یک روند طولانی، رکود داشته باشد و به‌طور کلی نیز با همین روند مواجهیم. همه هنرها در دوره‌ای پیر می‌شوند، انرژی‌شان تخلیه و تمام امکانات بالقوه‌شان بالفعل می‌شود و تمام خواهد شد. صحبت از مرگ رمان خیلی وقت پیش مطرح شده بود؛ مرگ سینما نیز زمانی خواهد رسید. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت سینما همواره در حال پیشرفت باشد.

کارگردان فیلم «گاوخونی» با اشاره به اینکه در چهل سال اخیر سینمای ایران یک‌سری تحولات مربوط به شیوه و فرم اجرا است را طی کرده است، توضیح داد: آنچه به محتوا و قصه مربوط می‌شود، طی بیست سال اخیر در فیلم‌ها به افکار، توقعات و توهمات طبقه متوسط اختصاص پیدا کرده است؛ یعنی طبقه‌ای که خودش را مرکز دنیا می‌بیند، ولی در واقع ده درصد از مردم را شامل نمی‌شود و دغدغه‌هایش هم مهم نیست. سینما دست‌خوش تفکری شده است که پولدار دارد، اما تفکر آن‌چنانی ندارد؛ البته خودش را متفکرتر از تمام اقشار نیز می‌داند. این نوع تماشاچی که بسیار اینترنت‌‌باز است و با گوشی موبایلش بسیار وقت تلف می‌کند، سینمای ایران را متوجه خودش کرده است و هر فیلمسازی که می‌خواهد فیلمش را بسازد، فکر می‌کند که این قشر از جامعه را باید راضی نگه دارد؛ و این خودش یک انحطاط در سینما محسوب می‌شود.

چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی به دبیری مسعود نقاش‌زاده از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.