توضیحات مهم «میرتاج الدینی» درباره حذف ارز ترجیحی در بودجه سال آینده

ابوالفضل فیضی‌خواه،   4001004047 ۵۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

بر اساس لایجه بودجه ۱۴۰۱ فقط ارز ترجیحی نهاده های دامی حذف شده که تفاوت قیمت ناشی از آن نیز در قالب حمایت های دیگر به مردم باز می گردد.

توضیحات مهم «میرتاج الدینی» درباره حذف ارز ترجیحی در بودجه سال آینده

به گزارش الف موضوع حذف ارز ترجیحی یا همان ارز ۴۲۰۰ در بودجه سال آینده مدتی است که ذهن رسانه ها و کارشناسان را به خود مشغول کرده است و تقریبا روزی نیست که به آن پرداخته نشود.  برخی رسانه ها از حذف آن در لایجه بودجه خبر می دهند و برخی دیگر از حفظ آن!

امروز میرتاج الدینی، نماینده تبریز و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در تويیتی که در رسانه ها نیز بارتاب یافت نوشت:‌

«در سال‌های اخیر علی‌رغم تخصیص ⁧‫ارز ۴۲۰۰ تومانی‬⁩ به کالاهای اساسی، این کالاها با قیمت مناسب به دست مردم نرسیده و تنها عده‌ای خاص از ⁧‫رانت‬⁩ آن استفاده کرده‌اند. علی‌رغم پیشنهاد و عزم دولت برای حذف این موضوع، قطعا ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تهیه ⁧‫دارو‬⁩ و ⁧‫گندم‬⁩ در سال ۱۴۰۱ حذف نخواهد شد.» 

معنای بخشی از این اظهارات ( یعنی این جمله که: علی‌رغم پیشنهاد و عزم دولت برای حذف این موضوع) آن است که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت این ارز حذف شده و احتمالا حمایت های صورت گرفته از مردم در قالبی دیگر متفاوت از پرداخت ارز به وارد کنندگان و تولیدکنندگان ( که ارزپاشی نامیده شد) صورت خواهد گرفت. همین نتیجه گیری در خبر یکی از خبرگزاری ها در نقل توییت این نماینده مجلس دیده می شود.

این خبرگزاری پس از نقل توییت میرتاج الدینی نوشته است :

«در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی در رابطه با پرداخت ارز ترجیحی نشده و نشان از اقدام دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ دارد. با این حال در جدول تبصره ۱۴ مربوط به هدفمندی یارانه‌ها در دو ردیف مبالغی برای جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی در نظر گرفته شده به طوری که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی، دارو، یارانه نان و خرید تضمینی گندم پیش‌بینی شده و در بخش دیگر ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای یارانه نهاده‌های کشاورزی، تنظیم بازار کالاهای اساسی و ضروری و تادیه تعهدات مربوطه پیش بینی شده است. »  اما همین خبرگزاری یاد شده در تیتری که به این خبر اختصاص داده نوشته است: قطعا ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تهیه ⁧‫دارو‬⁩ و ⁧‫گندم حذف نخواهد شد که به معنای ادامه یافتن پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به گندم و دارو در لایحه بودجه است!

این برداشت های متفاوت از ماجرای ارز ۴۲۰۰ که گویا همچنان ادامه دارد، رسانه ها و مردم را در انعکاس اخبار مربوط به آن سردرگم کرده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با سایت الف و در توضیح توییت خود در این باره گفت: از میان سه گروه کالایی ( گندم، دارو، و نهاده های دامی) تنها ارز ترجیحی نهاده های دامی از لایحه بودجه حذف شده و بر اساس لایحه بودجه، گندم و دارو همچنان مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ توامنی خواهند بود.

به گفته وی حذف  ارز ترجیحی در نهاده های دامی به معنای حذف حمایت های دولتی و یارانه ای از این کالاها که در زمره کالاهای اسای طبقه بندی می شوند نیست و دولت در نظر دارد شکل پرداخت این کمک را از قالب پرداخت ارز به وارد کنندگان و تولید کنندگان این کالاها بیرون بیاورد چرا که تجربه دولت قبل نشان داد که این نوع کمک رسانی به مردم تنها باعث ایجاد رانت های کلان برای عدی خاص شده است. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا ادامه پرداخت ارز ترجیحی به دارو و گندم در لایحه بودجه عملا ادامه یافتن همان مسیر ارزپاشی سابق نیست، گفت: قصد دولت این است که این شکل از حمایت غیر مستقیم از مردم را که در قالب پرداخت ارز ترجیحی صورت می گرفت کاملا حذف کند اما نظر به حساسیت های اجتماعی و تبعات آن ترجیح داده است این اتفاق به تدریج صورت بگیرد بنابراین در لایحه بودجه سال آینده فقط پرداخت ارز ۴۲۰۰ به نهاده های دامی حذف شده است. اما در هر صورت حمایت از مردم در هیچکدام از کالاهای اساسی سه گانه ( گندم، دارو و نهاده های دامی) حتی در صورت حذف ارز ترجیحی همه این سه گروه کالاها قطع نخواهد شد و دولت در نظر دارد راه های پیشنهادی جایگزین را در پیش بگیرد .