معاون وزیر بهداشت اعلام کرد قدرت سرایت «اُمیکرون» ۳ تا ۵ برابر بیشتر از «دلتا»/ نگرانی از مهمانی‌های شب یلدا

گروه اجتماعی الف،   4000929031

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه قدرت سرایت جهش «اُمیکرون» ۳ تا ۵ برابر بیش از جهش «دلتا» است، در عین حال نسبت به برگزاری تجمعات ابراز نگرانی کرد و گفت: اکیدا توصیه می‌کنم بیماران خاص و سالمندان به خوبی پروتکل‌ها را رعایت کنند ‌و در تجمعات و مهمانی‌ها حاضر نشوند.

قدرت سرایت «اُمیکرون» ۳ تا ۵ برابر بیشتر از «دلتا»/ نگرانی از مهمانی‌های شب یلدا

 دکتر کمال حیدری در کفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت رنگ‌بندی آبی و زرد استان‌های کشور، گفت: کشورهای اروپایی و غربی نیز چنین وضعیتی داشتند اما به موج ششم کرونا رسیدند.

وی گفت: علی‌رغم اثرگذاری واکسن‌ها در کاهش بستری و فوتی‌ها، ولی واکسن به تنهایی مشکل کرونا را حل نمی‌کند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید در کنار تزریق واکسن انجام شود. 

او با تاکید بر لزوم افزایش خود مراقبتی در افراد، تصریح کرد: محدودیت‌ها کاسته شده است و اگر افراد در محیط جامعه و اماکن تجمعی بدون خود مراقبتی حضور یابند، ممکن است آسیب ببینند. 

وی با اشاره به شیوع جهش اُمیکرون کرونا در جهان، اظهار کرد: ۸۵ کشور به جز ایران اعلام کردند که این سویه در آنجا شناسایی شده است. سرعت انتشار جهش امیکرون بسیار بالاتر از سویه دلتا است. موارد مشکوک جدید در حال رصد هستند، بویژه آنکه در ایام فاطمیه، شب یلدا و پس از آن عید نوروز قرار داریم و باید رصد و خود مراقبتی افزایش یابد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: اکیدا توصیه می‌کنم بیماران خاص و سالمندان به خوبی پروتکل‌ها را رعایت کنند ‌و در تجمعات و مهمانی‌ها حاضر نشوند. 

حیدری بیان کرد: اطلاعات در مورد امیکرون جدید است و قدرت سرایت آن به روایتی ۳ و به روایتی دیگر ۵ برابر سویه دلتا است؛ اما اینکه بیماری زایی و کشندگی آن چگونه است، باید گفت تا الان اطلاعات می‌گویند بیماری‌زایی و کشندگی این جهش کمتر از نوع قبلی است اما سرعت انتشار بیشتری دارد.