چرا انگلیس حماس را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد؟

گروه سیاسی الف،   4000928117 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

دولت انگلیس که حامی جنایت‌های رژیم صهیونیستی است با قرار دادن جنبش حماس در لیست گروه‌های تروریستی اهداف متعددی را دنبال می‌کند.

چرا انگلیس حماس را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد؟

به گزارش الف، انگلیس در ادامه سیاست ضد فلسطینی و حامی رژیم صهیونیستی خود، تمام جنبش مقاومت اسلامی فسطین «حماس» را تروریستی اعلام کرد. در همین راستا در 19 نوامبر «پریتی پاتل» وزیر کشور انگلیس اعلام کرد که اقدامات لازم برای صدور قانونی توسط پارلمان این کشور را آغاز کرده که بر اساس آن جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در فهرست «گروه های تروریستی» انگلیس درج و هرگونه فعالیت و حضور آن در این کشور ممنوع شود.

وزیر انگلیس در توجیه این اقدام  ادعا کرد که جنبش حماس دارای توانمندی های تروریستی گسترده ای است؛ چراکه توانایی دستیابی به سلاح‌های پیشرفته به شکلی گسترده را دارد و دولت انگلیس در مبارزه با « تروریسم» متعهد است.

 این اقدام که با واکنش بسیاری از گروه‌های مقاومت و گروه‌های فلسطینی همراه شد، نه تنها مسیر مقاومت مردم فلسطین را متوقف نمی‌کند بلکه اتحاد ملت فلسطین را  حول محور مقاومت  تشدید می‌کند.

اما در خصوص صدور چنین حکمی از سوی دولت انگلیس می‌توان به چند دلیل اشاره کرد.

هدف اول انگلیس از انجام چنین اقدامی نخست فشار لابی یهود با حربه یهودستیزی است؛ چنان‌که «پریتی پاتل» حماس را اساساً و به شدت یهودستیز معرفی کرده است. بدین ترتیب می توان گفت که یکی از اهداف پاتل  تبلیغات انتخاباتی و تلاش برای کسب حمایت محافظه‌کاران و محافل مورد حمایت لابی یهود است.

این تصمیم کاملا سیاسی است که  جنبه تبلیغات انتخاباتی دارد و به احتمال زیاد پاتل تمایل به کاندید شدن برای دوره نخست‌وزیری بعدی در انگلیس را دارد بویژه آنکه «بوریس جانسون» نخست‌وزیر فعلی دیگر تمایلی برای انجام  این کار ندارد. پاتل از خلال چنین حکمی سعی دارد  تأیید زودهنگام از لابی صهیونیستی را بگیرد کاری که برای رسیدن به این منصب، مشهور  است.

اقدام دولت انگلیس در این ارتباط نوعی حمایت غیرمستقیم از رژیم صهیونیستی و به منزله چراغ سبزی به رژیم اشغالگر  صهیونیستی برای ارتکاب جنایت‌های بیشتری علیه ملت فلسطین است. انگلیس با این تصمیم خود را در همه جنایت‌هایی که رژیم صهیونیستی در حق مردم فلسطین مرتکب شده و خواهد شد، شریک می‌کند.

دولت انگلیس امروز دریافته که افکار جهانی و بین‌المللی در خصوص آرمان‌ها و مسئله فلسطین در حال تغییر است تاجایی که جنایت‌های رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند. در انگلیس تظاهراتی شکل گرفت که در آن بیش از 250 هزار نفر جنایت‌های رژیم کودک‌کش صهیونیست را محکوم کردند و این تظاهرات در برخی کشورهای اروپایی  و حتی در آمریکا نیز صورت گرفت.این امر موجب نگرانی انگلیس  در خصوص امنیت رژیم صهیونیستی در منطقه شده و با صدور چنین حکمی تلاش می‌کند به اسرائیل این اطمینان را بدهد که حامی او خواهد بود و از آن دفاع خواهد کرد؛به ویژه اینکه اسرائیل در عملیات «شمشیر قدس» شکست خورد و چهره آن در  افکار عمومی و بین‌المللی  خدشه دار شد.

«محمد امین» رئیس مجمع «التفکیر العربی» در لندن  به الجزیره اعلام کرد که هدف از این تصمیم آن است که هر شخصی که برای یاری فلسطین کار می‌کند مجرم شناخته شود. اتهامات دسته‌بندی شده و آماده برای مقابله با سازمان‌ها و افرادی که در مقابله لابی صهیونیستی‌ می‌ایستند، تهیه کرده‌اند.

اما عامل دیگر  این اقدام از سوی دولت انگلیس را می توان ناکامی بزرگ کشورهای اروپایی در تحریم نوار غزه دانست. در حالی که چندین سال از تحریم نوار غزه می گذرد و اما توان و قدرت گروه های مقاومت چندین برابر شده و این تحریم‌ها نتوانسته بر توانایی آن‌ها تاثیری منفی بگذارد. بعد از اعمال تحریم‌ها آن ها اقدام به جنگ‌هایی علیه گروه‌های مقاومت کردند که در این جنگ‌ها نیز با شکست مواجه شدند . همانطور که  اسرائیل در جنگ اخیر دچار شکست و خسارت‌های سنگینی شد . انگلیس و آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی حماس را در لیست « تروریسم» قرار می‌دهند تا شاید از خلال آن بتوانند مقاومت را شکست دهند.

شورای اروپا در روابط بین‌الملل تحلیلی از پژوهشگر «هیو لوفات» منتشر کرد که در آن نوشت این تصمیم هیچ تاثیر قابل توجهی بر حماس نداشته ؛چراکه این جنبش  هیچ حضور رسمی در بریتانیا ندارد - بیش از دو دهه است که در معرض تحریم‌های زیادی از جمله تحریم‌های مالی است و تنها این تصمیم می‌تواند یورش پلیس انگلیس به تعدادی از شخصیت‌ها و شبکه‌های اسلامی در بریتانیا، که گفته می‌شود هیچ‌گونه روابطی با حماس  ندارند را هموار کند.

 انگلستان سال‌ها سیاست عدم ارتباط با حماس را اعمال کرده و حکم  اخیر صرفاً چنین سیاستی را رسمی می‌کند. بنابراین عملاً این تصمیم، تغییری در نوع رابطه انگلستان با حماس ایجاد نمی‌کند. ناظران و حقوقدانان تأکید می‌کنند، اتخاذ این تصمیم هیچ توجیهی ندارد و تنها هدف آن، اعمال فشار هرچه بیشتر و تنگ‌تر کردن حلقه فعالیت‌های سیاسی فلسطینی‌هاست. اما این روش نیز شکست خواهد خورد زیرا مقاومت قانونی است و مشروعیت آن را از ملت فلسطین و قوانین بین المللی و آزادگان حامی مقاومت و مخالفان با اشغالگری گرفته است.