چرا خانم مرکل خانه شخصی ندارد؟‎

گروه تعاملی الف،   4000928008 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا خانم مرکل خانه شخصی ندارد؟‎

گروه تعاملی الف - نقی عبدالجوادی دستجردی؛

در خبرها خواندم که خانم آنگلا مرکل نخست وزیر (صدراعظم) پیشین آلمان پس از 16 سال نخست وزیری (صدارت) در کشور آلمان، بالاخره جای خود را به فرد دیگری داد و از دنیای نخست وزیری خداحافظی کرد. رفتن خانم مرکل باعث شد شمار زیادی از کسانی که دستی در سیاست دارند و شمار زیادی از مردم عادی در مورد دوره طولانی مدت نخست وزیری و شخصیت و سلوک سیاسی او سخن بگویند یا قلم فرسایی کنند. در کشور ما نیز افراد زیادی در باره او سخن گفتند، مقاله نوشتند، توییت کردند و یا او را ستودند و ... 

یکی از مواردی که در چندین سایت و نشریه بدان اشاره شد این بود که خانم مرکل چه پیش از نخست وزیری، چه در دوره نخست وزیری و چه در پس از آن، در آپارتمانی زندگی می‌کرده که اجاره‌ای بوده و او تعلق نداشت. هر کس این سخن را بشنود لب به ستایش او می‌گشاید که به به عجب نخست وزیری! چه آدم خوبی که حتی یک خانه شخصی کوچک هم ندارد چه برسد به ویلا و باغ و زمین و غیره.

من در مورد ثروت و دارایی او زیاد اطلاعی ندارم. در مورد مدیریتش هم چیزی نمی‌گویم. فقط در یک جمله می‌گویم که حتما موفق بوده که توانسته سال‌ها بر این مقام تکیه بزند و در نهایت به خواست خودش از قدرت کنار برود. 

اما یک سوالی که در این چند روز ذهن مرا به خود مشغول کرده این است که چرا یک سیاستمدار و مقامدار قدرتمندی مانند خانم مرکل که احتمالا میانگین حقوقش از متوسط حقوق جامعه آلمان بالاتر بوده بعد از سال‌ها کار و تلاش، نتوانسته صاحب خانه شود؟ وقتی این سوال به ذهن مان خطور می‌کند سوال‌های دیگری هم مانند این سوال‌ها در پشت آن ردیف می‌شود:
1- حقوق وزیران و نمایندگان در آلمان چقدر و حقوق مردم عادی آلمان چقدر است؟
2- حقوق یک نخست وزیر در آلمان چقدر است؟
3- آیا در آلمان یک فرد مقامدار مانند خانم مرکل بعد از مثلا 30 سال کار کردن می‌تواند خانه دار شود یا نه؟
4- خانم مرکل پس انداز ناشی از حقوق خود را صرف چه کاری کرده که نتوانسته بعد از این همه سال خانه بخرد؟ 
5- آیا خانم مرکل اهل پس انداز کردن نبوده و آدم ولخرجی بوده که نتوانسته خانه بخرد؟
6- اگر خانم مرکل آدم ولخرج و بی برنامه‌ای بوده چه طور توانسته کشوری مانند آلمان را 16 سال به خوبی اداره کند؟
7- نخست وزیر یا در کل دولت، چقدر در اداره کشوری مانند آلمان می‌توانند تاثیرگذار باشند؟ 
8- اگر خانم مرکل می‌توانسته خانه بخرد و نخریده، پول‌هایش را صرف چه کاری کرده است؟ آیا در جای دیگری سرمایه گذاری کرده یا مثلا خرج خیریه کرده است؟ اصلا خانم مرکل اهل کمک به خیریه بوده یا نه؟
9- خانم مرکل واقعا خانه شخصی ندارد؟ یا دارد و مردم نمی دانند؟
10- در حال حاضر خانم مرکل چقدر سرمایه و مال و یملک دارد؟
11- آیا سازمان یا نهادی در آلمان وجود دارد که دارایی مقامات را پیش از کسب مقام و پس از آن بررسی نماید؟
12- اگر خانم مرکل بخشی از حقوقش را پس انداز یا سرمایه گذاری نکرده در چه کار دیگری صرف کرده است؟ تفریح او چه بوده است؟
13-....

و سوال‌های بی پاسخ دیگری که وقتی از حامیان داخلی او می‌پرسیم پاسخی برای آن ندارند. کاش خود خانم مرکل در صفحه تلویزیون ظاهر شود و دلیل این که نتوانسته یا نخواسته خانه‌ای شخصی برای خود بخرد را توضیح بدهد.