«دشداشه» عربی و «کیپا»ی عبری؛ چرا «بنت» به امارات رفت؟!

گروه جهان الف،   4000926065 ۸۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک خبرگزاری "آمریکایی در گزارشی می نویسد: «"نفتالی بنت" در شریطی به ابوظبی سفر کرد که خبری از کاروان گسترده خبرنگاران اسرائیلیِ همراه وی نبود. این مساله نشان از احتیاطِ طرف اماراتی دارد که نمی خواهد روابط آن با اسرائیل، توجهات زیادی را در عرصه منطقه ای و  بین المللی به خود جلب کند».

 «دشداشه» عربی و «کیپا»ی عبری؛ چرا «بنت» به امارات رفت؟!

به گزارش الف؛ خبرگزاری "ان بی سی نیوز" آمریکا در گزارشی به سفر اخیر "نفتالی بنت" نخست وزیر اسرائیل به عنوان اولین رهبر ارشد اسرائیلی به امارات متحده عربی پرداخته و به طور خاص ایران و مسائل مرتبط با قدرت‌گیری منطقه ای و بین المللی کشورمان را محور اصلی رایزنی های وی با مقام های اماراتی دانسته است. 

ان بی سی نیوز در این رابطه می نویسد: «رهبران اسرائیل و امارات نخستین جلسه رسمی خود در طول تاریخ را در روز دوشنبه (22 آذرماه) برگزار کردند. بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که محرک اصلی برگزاری این نشست، آنچه ترس و نگرانی ها از قدرت گیری ایران عنوان می شود، بوده است.  

"محمد بن زاید" ولیعهد امارات و حاکمِ غیررسمی این کشور در قصر خود در ابوظبی، میزبانِ نفتالی بنت بوده است. این دیدار در شرایطی برگزار شد که بن زاید لباس سنتی عربی به تن داشت و بنت نیز کلاه سنتی یهودیان [کیپا] را بر سر گذاشته بود. این دو نفر لبخند به لب داشتند و در مقابل دوربین های خبری با یکدیگر دست می دادند. 

این ملاقات که در نوع خود نخستین سفرِ یک رهبر ارشد اسرائیلی به امارات متحده عربی محسوب می شود، یک سال پس از انعقاد توافق صلح ابراهیم انجام می گیرد. توافقی که با میانجی گری دولت ترامپ و با هدف عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و اسرائیل منعقد شد(جدایِ از امارات، کشورهایی نظیر بحرین، مراکش و سودان نیز دست به عادی سازی روابط با اسرائیل زده اند). 

نفتالی بنت در موضع گیری در برابر خبرنگاران و رسانه ها گفته است که دوستی میان اسرائیل و امارات کاملا طبیعی و لازم است. وی مدعی شده که "تعمیق روابط میان اسرائیل و امارات، مساله ای مهم و گرانبها برای دو طرف، مردم آن ها، و همچنین کل منطقه است". 

دو طرف در مورد توسعه روابط اقتصادی و تجاری و همچنین همکاری در حوزه فناوری، اشتیاق زیادی را از خود نشان داده اند. با این حال توسع روابط میان آن ها تا حد زیادی ریشه در دغدغه و نگرانی مشترک آن ها یعنی اوج گیری قدرت و توان ایران در منطقه نیز دارد. 

اسرائیل و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به شدت از انعقاد توافق "برجام" در سال 2015 میلادی وحشت زده شدند. توافقی که در ازای لغو برخی تحریم های اقتصادی علیه ایران، محدودیت هایی را نیز بر برنامه اتمی ایران وضع می کرد. با این حال، ترامپ در سال 2018 از توافق مذکور خارج شد و اکنون امارات و اسرائیل بار دیگر به دلیل تلاش های گسترده دولت بایدن جهت بازگشت به برجام، به حالت نگرانی بازگشته اند. مذاکرات هسته ای جاری در وین میان ایران و طرف های بین المللی برجام نیز با انتقادات گسترده بسیاری از سوی طرف‌های مخالف با ایران همراه شده است. 

با این حال، امارات متحده عربی در مدت اخیر، قدم های زیادی را برای بهبود روابط خود با ایران برداشته است. مشاور امنیت ملی امارات به تهران سفر کرد و با مقام های عالی رتبه ایرانی دیدار و ملاقات کرد. این در حالی است که ایران و اسرائیل همچنان دشمنان قابل توجهی در منطقه برای یکدیگر هستند. اسرائیل تاکنون بارها ایران را تهدید کرده که آماده است با استفاده از نیروی نظامی، جلوی پیشرفت های هسته ای ایران را بگیرد. مساله ای که بدون تردید با پاسخ محکم ایران رو به رو خواهد شد و می تواند به یک منازعه بزرگ منطقه‌ای بینجامد. منازعه ای که در نوع خود می تواند تبعات ناخوشایندی را برای امارات و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به همراه داشته باشد. 

محمد بن زاید در جریان دیدار با نفتالی بنت ابراز امیدواری کرده که صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه برقرار شود. بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که ابتکار امارات در عادی سازی روابط با اسرائیل در واقع "خیانتی" به ملت فلسطین بوده که سال ها آرمان تشکیل دولتی مستقل را با حمایت اعراب در سر پرورانده است.  

امارات و دیگر دولت های عربی پیش از این به اسرائیل پیشنهاد داده بودند که تنها در صورتی روابط خود را با آن عادی سازی می کنند که تل آویو به اشغالگری های خود خاتمه دهد. با این حال، توافق "صلح ابراهیم"(سال 2020) بدون هرگونه امتیازی که به فلسطینی ها اختصاص یابد منعقد شد و عملا موجب شد تا گروه ها و نهادهای مختلف فلسطینی، رهبران امارات را "خیانتکار" توصیف کنند. 

نشست اخیر رهبران اسرائیل و امارات در ابوظبی در جوِ به شدت کنترل شده رسانه ای برگزار شد. رهبران دو طرف نه موضع گیریِ عمومی در برابر خبرنگاران انجام دادند و نه یک کنفرانس خبری برگزار کردند. نفتالی بنت در شریطی به ابوظبی سفر کرد که خبری از کاروان گسترده خبرنگاران اسرائیلیِ همراه وی نبود. این مساله نشان از احتیاطِ طرف اماراتی دارد که نمی خواهد روابط آن با اسرائیل، توجهات زیادی را در عرصه بین المللی به خود جلب کند. 

توافق ابراهیم تا حد زیادی نمودی از روابط نزدیک میان نتانیاهو و ترامپ بود. اما روابط میان این دو رهبر نیز از زمانی که از قدرت کنار رفته اند، به شدت تیره شده است. در این راستا، ترامپ اخیرا اعلام کرده که هیچ وقت نتانیاهو را به دلیل اینکه بلافاصله با بایدن تماس گرفت و پیروزی وی را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبریک گفت نمی بخشد. وی حتی اعلام کرد که از آن زمان، با نتانیاهو هیچ گونه تماسی هم نداشته است. این مساله در رسانه های اسرائیلی به شدت سرو صدا کرد و موجب شد تا نتانیاهو دچار چالشی اساسی شود. دلیل اصلی این مساله نیز این است که وی هنوز امید دارد تا بار دیگر به قدرت بازگردد و بر آن است که پس از کسب قدرت، از قدرت و نفوذ افرادی نظیر ترامپ در راستای منافع خود بهره برد. نتانیاهو همواره خود را فردی نزدیک به کاخ سفید و ساختارهای سیاسی آمریکا معرفی کرده است این در حالی است که مواضع اخیر ترامپ علیه نتانیاهو، عملا این ادعای نتانیاهو را خدشه‌دار کرده اند. 

با این همه اینطور به نظر می رسد که ناامیدی اسرائیل از همراهی کامل آمریکا و اروپا با آن در پیشبرد دستورکارهای ضدایرانی اش موجب شده تا تل آویو با برجسته سازی مولفه ایران، از دغدغه مندی کشورهای عرب حاشیه خلیح فارس در رابطه با این کشور استفاده کند و حداقل در محیط پیرامونی ایران دست به تحرکاتی علیه تهران بزند و سعی کند که تا حدی ایران را تحت فشار قرار دهد. البته که در این میان، رهبران اماراتی نیز دست به یک بازی ظریف می زنند و در عین حفظ کارت اسرائیل برای خود، بر آن هستند تا جای ممکن از تحریک‌کردن ایران علیه خود هم جلوگیری کنند. 
*لینک: 
https://www.nbcnews.com/news/world/iran-tops-agenda-israels-naftali-bennett-meets-uae-leaders-rcna8542