نشست شورای امنیت درباره رژیم عدم اشاعه و برنامه هسته‌ای ایران

گروه جهان الف،   4000924016

تعدادی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل ضمن اعلام حمایت از قطعنامه ۲۲۳۱، خواستار بازگشت آمریکا به برجام و پایبندی به الزامات خود شدند اما نمایندگان واشنگتن و تروئیکای اروپایی به فضاسازی علیه ایران پرداختند.

نشست شورای امنیت درباره رژیم عدم اشاعه و برنامه هسته‌ای ایران

به گزارش فارس، جلسه شورای امنیت سازمان ملل با موضوع رژیم عدم اشاعه اتمی و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بامداد چهارشنبه آغاز شد.

در این نشست نمایندگان کشورهای اروپایی و آمریکا، علی‌رغم موضع سازنده ایران در مذاکرات وین و تلاش برای رفع تحریم‌ها، بار دیگر به فضاسازی علیه تهران پرداخته و ادعاهای بی‌اساس مبنی بر اتمام وقت بازگشت به برجام را تکرار کردند.

«لیندا توماس-گرینفیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل در این نشست مدعی شد که به دلیل پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران و جدی نبودن تیم ایرانی در مذاکرات وین، برجام در حال توخالی شدن است.

وی در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود افزود، اقدامات تهران برای آنها اهرم فشار بیشتری فراهم نمی‌کند و فقط نگرانی‌های آمریکا را افزایش می‌دهد.

نمایندگی دانمارک در سازمان ملل نیز طی توئیتی ضمن ابراز امیدواری برای مذاکرات سازنده در وین از طریق بازگشت آمریکا به برجام و ازسرگیری پایبندی آمریکا و ایران به الزامات برجامی، با تکرار موضع اتحادیه اروپا گفت: «ما همچنان باور داریم که با برجام در وضعیت بهتری هستیم».

نماینده نروژ در سازمان ملل نیز ضمن اعلام حمایت کامل از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره مسئله هسته‌ای ایران، تاکید کرد: «ما تلاش‌های مداوم برای بازگشت به اجرای کامل و مؤثر برجام را مورد توجه قرار می‌دهیم».

این دیپلمات نروژی افزود: «ما همچنان نگران اقدامات هسته‌ای عمدی ایران بوده و خواستار بازگشت فوری راستی آزمایی و نظارت آژانس هستیم».

«اولاف اسکوگ» نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل نیز در این جلسه شورای امنیت با تاکید بر حمایت این اتحادیه از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، اذعان کرد که به دلیل خروج یکجانبه آمریکا از این توافق و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، تهران متحمل عواقب اقتصادی شدیدی شده است.

«آنته لندرتسه» نماینده آلمان در این جلسه شورای امنیت، ضمن ابراز نگرانی عمیق خود در مورد افزایش سرعت برنامه هسته‌ای ایران و محدود شدن نظارت آژانس اتمی، ادعا کرد: «ما در یک دوراهی بر سر برجام هستیم. بازیابی آن هم فوری مورد نیاز و هم ممکن است، اما فقط از طریق مشارکت سازنده همه طرف‌ها صورت می‌گیرد».

نماینده فرانسه نیز در این جلسه گفت: «از سال ۲۰۱۵، فرانسه و شرکای تروئیکای اروپایی پایبندی ثابتی را به اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ از خود نشان دادند».

او در توجیه ادعای خود مبنی بر پایبندی اروپا و فرانسه به تعهدات برجامی، اظهار داشت: «تحریم‌های اروپا طبق برنامه لغو شد. با خروج دولت قبلی آمریکا از توافق، آشکارا مخالفت شد».

این دیپلمات فرانسوی با ادعای اینکه اکنون بر سر دوراهی قرار دارند، افزود: «درباره برنامه هسته‌ای ایران که فراتر از محدودیت‌های توافق پیش می‌رود، هشدار داده‌ایم. ما بر سر دوراهی هستیم. ایران دو مسیر دارد».

وی ادامه داد: «راه دیپلماتیک قاطعانه برای ایران جهت دستیابی به توافق باز است، اما با توجه به تحولات برنامه هسته‌ای این کشور، این آخرین فرصت ما برای بازگرداندن برجام است».

«باربارا وودوارد» نماینده انگلیس در سازمان ملل، طی اظهاراتی با حمایت از آمریکا و بدون اشاره به عواقب خروج آن از برجام، گفت: «اگر ایران به مسیر فعلی تشدید تنش هسته‌ای خود ادامه دهد، مسئول فروپاشی برجام و ایجاد یک بحران جدی خواهد بود. ما امیدواریم که ایران توافقی عادلانه و جامع منعقد کند که به نفع مردم و ملت ایران باشد».

نماینده روسیه در این جلسه شورای امنیت نیز با «خطرناک و غیرمسئولانه» خواندن اظهارات مبنی بر قدیمی بودن توافق هسته‌ای، تاکید کرد: «دلیل اصلی اختلافات بر سر توافق هسته‌ای اقدامات آمریکاست، نه رویکرد ایران».

«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل نیز طی گزراشی که در ابتدای این جلسه قرائت شد، از آمریکا خواسته طبق مفاد توافق هسته‌ای برجام تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. (جزئیات بیشتر)

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها در دولت جدید ایران از دوشنبه هشتم آذرماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز شد.  دهم آذر ماه هیأت ایرانی به ریاست «علی باقری»، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دو سند در خصوص رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای به طرف مقابل ارائه کرد.

در پی درخواست طرف اروپایی برای مشورت با پایتخت‌ها تنفسی در این مذاکرات ایجاد و دوباره روز (پنجشنبه) ۱۸ آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام این مذاکرات از سر گرفته شد که هنوز هم در وین در جریان است. روز یکشنبه نیز جلسه کارگروه کارشناسی سوم در خصوص ترتیبات اجرایی در هتل کوبورگ برگزار شد.