بایدها و نبایدهای طرح مدیریت هوشمند کرونا ویروس

گروه سیاسی الف،   4000922021

طرح مدیریت هوشمند بیماری کرونا در بستر سامانه امید از امروز در قالب ۵ مرحله اجرایی می‌شود.

بایدها و نبایدهای طرح مدیریت هوشمند کرونا ویروس

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، طرح هوشمند مقابله با بیماری کرونا در بستر سامانه امید از روز یکشنبه در قالب ۵ مرحله که هر مرحله با فاصله یک هفته اتفاق می‌افتد آغاز شد؛ این قسمتی از سخنان احمد وحیدی وزیر کشور در سه‌شنبه هفته گذشته بود.

به گفته وزیر کشور این طرح در سازمان‌های اجرایی اتفاق می‌افتد و در مراحل بعدی در حمل و نقل شهری، اصناف حمل و نقل برون شهری، مراکز آموزشی و علمی در طی چند مرحله انجام می‌شود.

کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا بر اساس بند یک مصوبات نود و پنجمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اجرای طرح مدیریت هوشمند بیماری بر بستر سامانه امید، اعلام کرد که یکی از راهبرد‌های اساسی در کنار اقدامات درمانی، اعمال محدودیت‌ها و مداخلات حاکمیتی بود، که شرایط عادی زندگی را با تغییر مواجه کرد و فعالیت‌های روزمره‌ اجتماعی، اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و … تحت تأثیر آن قرار گرفت.

با اهتمام تمام ارکان نظام و اعضای ستاد ملی، امروز شاهد موفقیت‌های مهم در کشور هستیم که با ایثار، گذشت و فداکاری کادر بهداشت و درمان در خط مقدم مقابله با این بیماری و همچنین همت فرزندان این سرزمین و همراهی مردم شریف توفیقاتی به دست آمده است.

در این راستا متناسب با شرایط، موضوع ایجاد تحول در مدیریت بیماری کووید از سوی رئیس جمهوری در دستور کار قرار گرفت که در قالب «طرح مدیریت هوشمند بیماری در بستر سامانه امید» اجرایی می‌گردد. این طرح تلاش دارد، تا فراهم کردن بستر‌های لازم امکان "همزیستی با کرونا" را به همراه کاهش ریسک ابتلا بیماری برای عموم مردم فراهم آورد.

براساس اطلاعیه ۱۶ آذرماه وزارت کشور، جفرافیای طرح در سراسر کشور به صورت فازبندی اجرایی خواهد شد که در مرحله اول دستگاه ­های اجرایی؛ مرحله دوم حمل و نقل درون شهری؛ مرحله سوم واحدها و فعالیت ­های صنفی؛ مرحله چهارم حمل و نقل برون شهری و تردد خودروهای شهری و در مرحله پنجم نیز مراکز علمی، تحقیقاتی و آموزش مشمول اجرای طرح می‌شوند.

اما طرح مدیریت هوشمند کرونا چگونه اجرا می‌شود؟

بر اساس طرح مدیریت هوشمند کرونا، قرار است از تردد افرادی که واکسن نزده‌اند و یا اینکه مبتلا به کووید ۱۹ هستند، جلوگیری شود و در قرنطینه بمانند. این سخن را حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد کرونا می گوید و ادامه می دهد که بر اساس این طرح، افرادی که واکسینه نشده‌اند از دریافت خدمات عمومی و حمل و نقل عمومی محروم می‌شوند و از حضور کارمندان واکسن نزده در محل کار نیز جلوگیری خواهد شد.

البته این طرح مدیریت هوشمند کرونا با دیگر طرح‌های ستاد مقابله با کرونا تفادت‌هایی دارد؛ حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد مدیریت کرونا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تفاوت اصلی طرح مدیریت هوشمند کرونا با دیگر محدودیت‌ها بیان کرد که در این طرح از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین در بستر یک سکوی تبادل داده استفاده می‌کنیم تا بتوانیم خدمات مورد نیاز خدمات گیرندگان را با سوالات و پرسش‌ها در بستر آن سکو انجام دهیم و در این طرح، تبادل اطلاعات به صورت برخط انجام خواهد شد.

هدف کلان این طرح این است که ما ریسک بیماری و بیمار شدن را با استفاده از این سکو‌ها کاهش دهیم، شما وقتی می‌خواهید از یک محیطی استفاده کنید ممکن است این محیط تاکسی، تاکسی اینترنتی، هواپیما، رستوران و یا واحد صنفی باشد که به شما خدمت می‌دهد. از طریق این سکو و اپلیکیشنی که این سکو طراحی می‌کند و از طریق تبادل اطلاعات مرتبط با وضعیت سلامت شهروندان زمینه‌ای فراهم می‌شود که اگر فردی می‌خواست خدمات دریافت کند، استعلام وضعیت واکسیناسیون انجام و آخرین وضعیت آزمایشی که داده معلوم می‌شود؛ همچنین در این طرح وضعیت سلامت افراد مشخص خواهد شد. این مسائل در بستر سامانه‌های تعیین شده عملیات خواهد شد.

به گفته دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد کرونا، با اجرایی شدن طرح مدیریت هوشمند کرونا، محدودیت مسافرگیری هواپیما، قطار و اتوبوس هم مثل سابق نخواهد بود و تغییراتی انجام می‌شود.

همچنین قاسمی بیان کرد که در طرح مدیریت هوشمند کرونا یکسری ضمانت اجرا در حوزه کارمندان در نظر گرفته‌ایم؛ در این طرح گفته شرایط نوع حضور افرادی که واکسن نزده اند در محل کار متفاوت است؛ اگر کارمندی واکسن نزده باشد از حضور در محل کار منع می‌شود و روز‌هایی که از حضور این فرد در محل کار ممانعت شده، غیبت به حساب می‌آید و در مرحله بعدی روز‌های غیبت از حقوق فرد کسر می‌شود. طبق محاسبه وزارت بهدات بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از مردم کشور تمایلی به واکسن زدن ندارند؛ برای همین ما سعی کردیم خدمات را به واکسیناسیون کرونا پیوند بزنیم.