نظر شریعتمداری درباره تفاوت «خزانه خالی» در دولت روحانی و رئیسی/ پیشنهاد عباس عبدی به قوه قضائیه/ تکذیب توقف گفتگوها در وین

گروه سیاسی الف،   4000921060 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

نظر شریعتمداری درباره تفاوت «خزانه خالی» در دولت روحانی و رئیسی/ پیشنهاد عباس عبدی به قوه قضائیه/ تکذیب توقف گفتگوها در وین

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۱ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۲۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۵۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۸۱۳ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۰ هزار و ۷۲۲ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۵۸ میلیون و ۶۹۶ هزار و ۳۹۴ نفر دُز اول، ۴۹ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۸۴۷ نفر دُز دوم و دو میلیون و ۵۰۴ هزار و ۵۵۲ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۱۰ میلیون و ۵۷۸ هزار و ۷۹۳ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۵۸۸ هزار و ۵۱ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

نظر شریعتمداری درباره تفاوت «خزانه خالی» در دولت روحانی و رئیسی

روز گذشته محمدباقر نوبخت رئیس ‌سابق سازمان برنامه و بودجه در توییتی نوشت: «چرا در حال مذاکره با کشورهایی که با ایران در جنگ اقتصادی هستند، اقتصاد کشور را در حال ورشکستگی و در بیان مشکلات بزرگنمایی می کنند؟ اگر جنگ نظامی بود آمار تلفات همینطور گزارش می شد؟ با این رویکرد رهایی مردم از تحریم دشوارتر نمی شود؟»

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان درباره توییت نوبخت در این روزنامه نوشت: «آقای نوبخت به خاطر دارند که آقای روحانی در ۶ آذر‌ماه سال ۱۳۹۲ و در اوج مذاکرات هسته‌ای در یک برنامه تلویزیونی اعلام کردند که؛«خزانه خالی است»! سؤال این است که چرا جناب نوبخت در آن هنگام به اظهارات رئیس جمهور وقت کمترین اعتراضی نکردند؟...

در مرداد ماه ۱۴۰۰ آقای روحانی طی نامه‌ای در پاسخ به درخواست آقای دکتر نوبخت گفت؛ «خزانه خالی است»! چرا جناب نوبخت در اظهار‌نظر اخیر خود این ماجرا را به فراموشی سپرده‌اند؟! و حال آنکه خود ایشان مخاطب نامه آقای روحانی بوده‌اند!...

و... ده‌ها نمونه دیگر از این دست که خیرخواهی آقای نوبخت در اظهارات اخیرشان را زیر سؤال می‌برد! و جایگاه آن را در حد و ‌اندازه یک برخورد صرفاً جناحی تنزل می‌دهد!...

مسئولان دولت قبل (ظاهراً و ان‌شاءالله که چنین نبوده باشد) با ادعای خالی بودن خزانه در پی القای این توهم بوده‌اند که «هر توافقی بهتر از عدم توافق است» و نتیجه آن فاجعه برجام بود. اما دولت سیزدهم با اعلام خزانه خالی و مقروض، از بلایی خبر می‌دهد که دولت قبل با اعتماد به آمریکا بر سر ملت آوار کرده است و کوتاه سخن آنکه دولتمردان دولت سیزدهم با اظهارات اخیر خود درباره خزانه خالی و مقروض، درس عبرتی از کوتاه آمدن در برابر حریف و اعتماد بی‌جا و غیر‌قابل توجیه به آمریکا را پیش چشم ملت می‌گذارد تا کمترین تردیدی باقی نماند که ادامه راه دولت قبل، افزودن فاجعه‌ای دیگر به فاجعه برجام است.

آیا ضرورت این درس‌آموزی و هشدار درباره خطری که ادامه راه دولت یازدهم و دوازدهم در پی دارد، قابل انکار است؟! آقای نوبخت از شما بعید بود که به این نکته بدیهی توجه نداشته باشید!!»

***

تکذیب توقف گفتگوها در وین

به گزارش ایرنا،‌ مذاکرات ایران و نمایندگان کشورهای۱+۴ و بحث‌های کارشناسی برای رسیدن به توافق در وین همچنان ادامه دارد.

اروپایی‌ها که پس از چندین روز کارشکنی، بحث بر روی متون ایران را پذیرفته اند، حالا سعی می‌کنند با زیاده‌خواهی خواسته‌های آمریکا را در مذاکرات پیاده کنند.

از سوی دیگر برخی رسانه‌های خارجی، با خط‌دهی دیپلمات‌های اروپایی، با انتشار گزارش‌هایی منفی، خبر از توقف گفت وگوها می‌دهند.

در همین حال یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده به ایرنا گفت: «خبر توقف مذاکرات کاملا رد می‌شود؛ اتفاقا مذاکرات به صورت جدی بر روی متون پیشنهادی ایران ادامه دارد و امروز یک شنبه نیز گفت‌وگوها به صورت جدی ادامه می‌یابد»

این منبع آگاه تاکید کرد که «زیاده خواهی‌های اروپا همچنان ادامه دارد و کندی پیشرفت در بحث ها نیز به همین دلیل است، اما گفت‌وگوها متوقف نشده است»

به نظر می‌رسد اروپایی‌ها تلاش می‌کنند ضمن حفظ موضع زیاده‌خواهانه خود در مذاکرات، با جوسازی رسانه‌ای نیز فشار را بر روی تیم مذاکره کننده ایران، برای پذیرش خواسته‌های فرابرجامی خود، افزایش دهند، موضوعی که ایران بارها تاکید کرده، به آن تن نخواهد داد.

همراهی حداکثری تروئیکای اروپا با آمریکا

روزنامه ایران نوشت: « تروئیکای اروپایی که تاکنون ضمن همراهی با تحریم‌های یکطرفه امریکا برای فشار به ایران نخواستند وعده‌های خود در برجام را فراتر از کاغذ ببرند، هم اکنون نیز در همراهی با واشنگتن رویکردی را در مذاکرات جاری در پیش گرفته‌اند که در سه پرده به نمایش در آمده است؛ از یک سو این سه کشور «فشار به چین و روسیه» را که تا اینجای کار در کنار ایران قرار گرفته و معترض به خواسته‌های نامعقول امریکا و کم کاری اروپا در روند اجرای برجام بوده‌اند، در دستور کار قرار داده‌اند تا امکان مانور ایران بر متن پیشنهادی خود و تحقق خواسته‌های معقولش برای رفع همه تحریم‌ها را محدود نمایند.

از سوی دیگر فشار به ایران از طریق بزرگنمایی خواسته‌های آن مورد توجه سه کشور اروپایی قرار گرفته تا به این ترتیب از طریق مانع تراشی، تیم مذاکره کننده ایران را برای به نتیجه رساندن گفت‌و‌گوها تحت فشار قرار دهند.

پرده دیگر از نمایش تروئیکای اروپایی که در اجرایی کم فروغ اما هدفمندانه در مذاکرات جاری به صحنه کشیده شده است، جدا کردن راه خود از رویکردی است که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خاجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از اتحادیه اروپا نسبت به ایران در پیش گرفته است. رایزنی‌های دیپلماتیک «بورل» در حالی با مقامات بلندپایه کشورمان شتاب گرفته است که سه کشور اروپایی طرف برجام با نادیده گرفتن منافع اقتصادی ایران، از همراهی با خواسته‌های حداکثری امریکا ابایی ندارند.

در حقیقت این سه کشور به‌جای گرفتن میانه کار برای تسهیل مسیر مذاکرات جاری ذیل تأمین خواسته‌های تهران، راهی را برگزیده‌اند که حتی صدای اعتراض سایر کشورهای اتحادیه اروپایی را نیز درآورده است.

تردیدی وجود ندارد که قرار گرفتن تروئیکای اروپایی در کنار امریکا بیش از آنکه اهرم اثرگذاری برای به ثمررسیدن زودهنگام مذاکرات باشد، تنها بر اما و اگرها خواهد افزود و گفت‌و‌گوها را در نقطه آغاز به بیراهه خواهد کشاند. نشر اخبار گزینشی و بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ای برای پیشبرد اهداف خود از جمله اقداماتی است که کشورهای اروپایی طرف برجام با اوج‌گیری تحولات وین در دستور کار خود قرار داده‌اند.»

فضای مذاکرات وین به روایت نماینده روسیه

به گزارش فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اتریش در خصوص روند مذاکرات جاری در این شهر توضیحاتی ارائه داد. 

وی در این خصوص در توییتی اعلام کرد: گفت‌وگوهای وین در حال انجام است. برای امروز تعدادی نشست در قالب‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است. بسیاری از موضوعات باقی‌مانده همچنان در دستور کار قرار دارند، اما اکنون پس از وقفه هفته گذشته، به خوبی به آن‌ها مطابق با هنجارها و قواعد دیپلماسی چندجانبه پرداخته می‌شود. 

نماینده روسیه در مذاکرات وین دیروز هم از مثبت بودن فضای مذاکرات کنونی میان ایران و گروه ۱+۴ درباره رفع تحریم‌ها علیه ایران خبر داد.

وی در پیامی در توییتر نوشت: در کمال تعجب، برحی تحلیلگران و روزنامه‌نگاران اوضاع در مذکرات وین را دراماتیک و "تقریبا بن‌بست" توصیف می‌کنند. در این مورد، اینطور نیست. پس از وقفه‌ای، مذاکره کنندگان به کار دیپلماتیک عادی بازگشته و مذاکرات فشرده را ادامه دادند. فضا مثبت است.

***

پیشنهاد عباس عبدی به قوه قضائیه

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب درباره لزوم برگزاری علنی دادگاهها در اعتماد نوشت: «اگر دادگاه بدون دليل موجه كه طبعا بايد مكتوب و مستدل باشد و در اختيار متهم و وكلاي او قرار گيرد، حق علني بودن دادگاه را از متهم سلب كند، بايد علل و‌ مستندات نظر خود را ارايه كند و اگر چنين نكرد، با قاضي متخلف برخورد انتظامي شود. آيا تاكنون پيش آمده كه دادگاهي غير علني اعلام شود، ولي مرجع صلاحيت‌داري آن را نقض كند و حكم به علني بودن دهد؟

رياست محترم قوه به راحتي مي‌توانند اين مشكل را حل كنند و اجازه ندهند كه قضات برحسب سلايق شخصي و درخواست بازجويان دادگاه را غير علني كنند. همه دست‌اندركاران خيلي خوب مي‌دانند كه علني شدن دادگاه‌ها تا چه حد بر فرآيند پرونده‌ها از مرحله باز شدن آن تا مرحله بازجويي و دادگاه تاثيرات مثبتي دارد.

اعتبار دادگاه‌ها به علني بودن آنهاست. البته مكمل علني بودن، دسترسي آزاد به وكيل غيرتعييني و فراتر از ليست محدود نيز است. همچنين توجيهاتي مثل كوچك بودن محيط دادگاه و منع حضور خبرنگاران جز خبرنگاران خودي پذيرفتني نيست و از موانع برگزاري علني محسوب مي‌شود. اگر دستگاه قضايي و رياست محترم قوه همين يك گام را بردارند، كمك شاياني به اصلاح بخشي از مشكلات دادگستري كشور كرده‌اند.

در خصوص مشكلات علني بودن دادگاه‌ها نيز ذكر چند نكته ضروري است. به‌طور قطع علني شدن دادگاه همراه با مشكلاتي نيز هست، مثل همه كارهاي خوب كه مشكلاتي دارند. ولي غيرعلني بودن عوارض و مشكلات بيشتري دارد كه قابل مقايسه نيست...

اگر دادگاه غير علني هم باشد، باز هم خيلي‌ها مطلع مي‌شوند و عوارض دادگاه علني را خواهد داشت. حداقل با علني بودن دادگاه حق دفاع براي متهم وجود خواهد داشت. اگر تبرئه شود كه دفاعيات متهم در دادگاه علني شنيده مي‌شود و اين به نفع او است و اگر محكوم هم شود كه نتيجه هر دو شيوه براي فرد محكوم يكي است، زيرا حكم نهايي محرمانه نيست.

اينكه يك نفر به دليل محكوميت پدرش نتوانسته دانشگاه برود، ربطي به علني بودن ندارد، اگر پدرش به صورت غير علني هم محكوم شود، نتيجه همين خواهد بود. به علاوه قواعد جامعه را به اين عوارض موردي تعليق نمي‌كنند. مگر دستگاه قضايي از محكوم كردن افراد به علت اين عوارض سرپيچي مي‌كند؟»

***

رئیسی خط قرمز بودجه ای دولت را اعلام کرد

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی پس از تقدیم لایحه بودجه طی سخنانی اظهار کرد: اشکال جدی که در قبل همه را رنج می‌داد این بود که اقتصاد را به اراده بیگانگان گره زده بودند و این باعث می‌شد که با وجود استفاده از ظرفیت‌های بسیاری که در کشور وجود دارد به ویژه نیروی انسانی متراکم و ذخایر ارزشمندی که در جای جای کشور وجود دارد، ما مشکلات جدی اقتصادی داشته باشیم. 

رییسی با اشاره به اهدافی که دولت در لایحه بودجه مدنظر دارد، اظهار کرد: اولین هدف در بودجه ۱۴۰۱ ثبات اقتصادی است. باید اقتصاد ما از یک ثباتی بهره‌مند شود که این ثبات باید بتواند برای تولیدکننده، مصرف‌کننده و برای بازار اطمینان‌بخش باشد. لازمه ثبات اقتصادی آن است که ما بودجه‌ای را ارائه کنیم که کسری بودجه نداشته باشد. اگر کسری بودجه داشته این ریشه بسیاری از مشکلات در کشور خواهد شد.

رییس‌جمهوری گفت: نکته دوم مسئله انضباط بانک‌هاست. بانک‌ها باید  منضبط اداره شوند. بانک مرکزی منضبط اداره شود. این انضباط نظام پولی و مالی کشور به ویژه انضباط در بانک‌ها، مورد تاکید است. در این بودجه استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی خط قرمز است. برنامه این است که این اتفاق نیفتد چون این مشکلات جدی برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند.

وی افزود: ما در این چندماهه دولت هم تلاش‌مان این بوده که بتوانیم کشور را بدون استقراض از بانک مرکزی اداره کنیم و این هم  آثار خودش را نشان می‌دهد ؛ وضعیت تورمی دارد شکل کاهشی پیدا می‌کند. حالا تا کی برسد به مرحله یک‌رقمی، اما این کار باید بشود اما این امید را ما داریم که تورم این‌چنینی (دورقمی) که الان وجود دارد و خاطر مردم و فعالان اقتصادی و همه را نگران کرده، تبدیل شود به یک تورم حداقل کاهشی و یک شرایط مناسبی. ما این را دور از نظر نمی‌دانیم که این اتفاق با بودجه‌ای که ارائه شده رخ دهد.

***

واکنش بهادری جهرمی بهاخراج مأمور ۸۵ ساله‌ی ساواک از کانادا

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در توییتی نوشت:

«‏اقدامات نمایشی دولت کانادا در سالروز جهانی ‎حقوق بشر پاسخگو نیست، مردم ایران منتظر استرداد مجرمین مالی ایرانی ساکن در کانادا و بازگشت اموال عمومی به تاراج رفته هستند.

هرچند انتهای نمایشنامه ‎بهشت اختلاس‌گران جز این نیست.»