گوترش خواستار افزایش حمایت از عملیات صلح بانی سازمان ملل در جهان شد

گروه جهان الف،   4000917060

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد همزمان با افزایش آمار درگیری های خشونت آمیز از سال ۱۹۵۴ تاکنون، از کشورها خواست حمایت خود را از عملیات صلح بانی سازمان ملل در سراسر جهان افزایش دهند.

گوترش خواستار افزایش حمایت از عملیات صلح بانی سازمان ملل در جهان شد

به گزارش ایرنا، تارنمای سازمان ملل متحد نوشت: گوترش روز سه شنبه (دیروز) در کنفرانس وزیران درباره عملیات صلح بانی سازمان ملل در سال ۲۰۲۱ که به میزبانی سئول برگزار شد از کشورها خواست از عملیات صلح بانی سازمان ملل و هزاران نیرویی که در آن خدمت می کنند حمایت و پشتیبانی کنند.

این نشست دو روزه تازه ترین مجموعه از نشست هایی است که از سال ۲۰۱۴ تاکنون با هدف ارتقای عملیات میدانی سازمان ملل از منطقه غرب صحرا گرفته تا هند و پاکستان برگزار شده است.

به رغم افزایش قابل توجه حمایت از نیروهای صلح بان سازمان ملل در این دوره، گوترش گفت تهدیدهای جدید و چالش های فزاینده بر ضرورت کمک بیشتر کشورها تاکید دارد.

وی در پیامی که از طریق ویدئویی منتشر شد اظهار داشت: همه گیری کووید-۱۹، بحران آب و هوایی و تنش های ژئوپلتیکی این مفهوم را دارد که درگیری ها پیچیده تر و طولانی تر شده اند. عملیات صلح بانی در هیچ برهه زمانی به این اندازه مطرح و موفقیت آن ضرروی و لازم نبوده است.

نشست سئول در راستای تلاش ها برای ایجاد اصلاحاتی در عملیات صلح بانی سازمان ملل و بویژه طرح اقدام برای صلح بانی که سه سال پیش از سوی دبیر کل سازمان ملل ارائه شد، برگزار می شود.

این طرح شامل هشت اولویت است که شامل حمایت، مشارکت، عملکرد و مسئولیت پذیری می شود. مارس گذشته راهبردی نیز برای تسریع در تعهدات در قبال اجرای آن در دو سال اینده به آن افزوده شد.

دبیر کل سازمان ملل گفت: ماموریت صلح بانی سازمان متبوعش همچنین با شکاف های قابل توجهی در بخش هوانوردی و فناوری برتر مواجه است و از جمله اشاره کرد که در کشور مالی به بالگردها و تیم عملیات تخلیه پزشکی نیاز فوری است..

وی افزود به مشارکت کشورها نیاز هست تا اطمینان یابیم که نیروهای کارامد آموزش دیده با تجهیزات مناسب اعزام می شوند. اغلب نیروهای صلح بانی فاقد مهارت های لازم برای ارائه کمک های اولیه، گشت زنی و یا ارزیابی اطلاعات و شناسایی تهدیدها هستند.