ابعاد و انگیزه‌های سفر مقام ارشد اماراتی به تهران

گروه سیاسی الف،   4000916081 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

بسیاری از ناظران سفر مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی به ایران را در قالب تغییر سیاست خارجی ابوظبی در قبال کشورهای منطقه تعبیر می کنند.

ابعاد و انگیزه‌های سفر مقام ارشد اماراتی به تهران

به گزارش الف، هم زمان با موج سفرهای منطقه ای مقامات کشورهای مختلف، سفر هم زمان «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی و نیز «فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه به ایران مورد توجه بسیاری از رسانه ها و تحلیلگران امور منطقه قرار گرفت.

سفر یک مقام ارشد اماراتی به ایران، آن هم درحالی که ابوظبی تا همین اواخر تهران را یکی از مخالفان اصلی خود به حساب می آورد از ابعاد مختلف قابل بررسی است. برای درک بهتر این مطلب باید نگاهی به سیاستهای جدید امارات در دوره اخیر بیاندازیم. 

امارات به ویژه از اواسط 2019 و پس از مشاهده شاخصهای شکست ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در جنگ یمن تلاش کرد تا به شکل تدریجی از سیاستهای ریاض فاصله گرفته و در طراحی سیاست خارجی خود در قبال پرونده های منطقه به شکل مستقل عمل کند. بعد از شکست «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق ایالات متحده در انتخابات ریاست جمهوری این کشور و روی کار آمدن «جو بایدن» در دولت آمریکا که با تغییر سیاست و الویتهای واشنگتن در منطقه همراه بود، امارات نیز تلاش کرد تا حد ممکن رویکرد منطقه ای خود را تغییر دهد تا به انزوایی که عربستان گرفتار آن شد دچار نگردد.

طی یک سال گذشته اماراتیها تلاش زیادی کردند تا مناسبات خود را با کشورهایی که پیش از این با پیروی از عربستان با آنها قطع رابطه کرده بودند بهبود ببخشند. قطر و ترکیه از جمله این کشورها هستند که ابوظبی تلاش زیادی برای همگرایی با آنها انجام داده است. حتی «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی اخیرا با سفر به ترکیه در بحبوحه بحران اقتصادی این کشور وعده سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری در ترکیه را داد.

در کشوری مانند سوریه نیز به نظر می رسد که اماراتی ها متوجه رویکرد اشتباه خود از 10 سال گذشته شده و متمایل برای بازگشت به سوی دمشق هستند. سفر «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات به دمشق و دیدار با «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه و تاکید بر لزوم بازگشت این کشور به اتحادیه عرب در همین راستا صورت گرفت.

بر همین اساس بسیاری از کارشناسان معتقدند که امارات دست کم به دلیل موقعیت ژئوپولتیکی خود ناچار است که روابط مناسبی با ایران برقرار کند. همچنین محاسبات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مانند عربستان و بحرین و امارات درباره تحولات منطقه و همچنین مذاکرات وین درست نبود و آنها دیدند که حتی فشارهای رژیم صهیونیستی بر آمریکا جهت توقف مذاکرات نیز به جایی نرسید.

به گفته ناظران، کشورهای عربی و رژیم اشغالگر صهیونیستی به این نتیجه رسیده اند که تلاشها برای توقف پروژه هسته ایران کارساز نیست و ایران در کنار توان نظامی و موشکی بالا به زودی تبدیل به یک قدرت برتر در حوزه فناوری هسته ای خواهد شد. 

تهدیدات توخالی رژیم صهیونیستی برای استفاده از گزینه نظامی ضد ایران نیز در راستای تلاش این رژیم برای به حاشیه بردن اخبار مربوط به مذاکرات وین که حاکی از دست برتر ایران است، صورت میگیرد. اما موضع کشورهای عربی در این زمینه متفاوت است و شواهد نشان میدهد این کشورها تصمیم گرفته اند تا با احتیاط بیشتری در مسیر ائتلافهای خود حرکت کنند.

امارات از جمله همین کشورهاست که اکنون به جای تشدید مواضع در قبال کشورهایی که قبلا آنها را دشمن میپنداشت، از سلاح مالی و اقتصادی استفاده کرده و در صدد نزدیک شدن به این کشورها از دروازه همکاریهای تجاری و اقتصادی است. 

البته کاملا روشن است که رژیم های عربی از جمله امارات قادر نیستند از مسیر روابط خود با ایالات متحده خارج شوند؛ اما با توجه به تجربه تلخ عربستان در اتخاذ سیاست خصمانه ضد محور ایرانی، امارات تصمیم گرفته تا این اشتباه را تکرار نکند. به ویژه بعد از شکست آمریکا در افغانستان و اخباری که درباره خروج ایالات متحده از منطقه شنیده میشود، متحدان واشنگتن در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در صدد گسترش ائتلافهای خود هستند.

همانطور که گفته شد هم زمان با سفر طحنون بن زیاد به ایران، کشورمان میزبان وزیر خارجه سوریه نیز بود و بسیاری معتقدند احتمال دارد تلاقی سفر دو مقام اماراتی و سوری به تهران را بتوان در قالب احتمال همگرایی بیشتر تهران و ابوظبی از دروازه دمشق تعبیر کرد، به ویژه اینکه امارات و سوریه در دوره اخیر روابط عمیقی با یکدیگر برقرار کرده اند.

به طور کلی کاملا روشن است که همگرایی کامل میان ایران و کشوری مانند امارات که در ائتلاف با رژیم صهیونیستی قرار دارد ممکن نیست، اما این 2 کشور حداقل در زمینه اقتصادی و تجاری میتوانند همکاریهای خود را گسترش دهند. ایران نیز با تاکید بر اصل سیاست حسن همجواری با کشورهای عربی همسایه همواره از روابط مسالمت آمیز با کشورهای منطقه و به دور از هرگونه موضع خصمانه ای استقبال کرده است.