نظر قالیباف درباره ماجرای عنابستانی و سرباز راهور/ ارزیابی امیرعبداللهیان از دور اول مذاکرات وین/ پیش‌بینی رئیس بانک مرکزی درباره بازار ارز

گروه سیاسی الف،   4000915116 ۵۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

نظر قالیباف درباره ماجرای عنابستانی و سرباز راهور/ ارزیابی امیرعبداللهیان از دور اول مذاکرات وین/ پیش‌بینی رئیس بانک مرکزی درباره بازار ارز

آمار کرونا در ایران

 بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۵ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۳۵۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۵۹ نفر از آنها بستری شدند.

بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۸۲۱ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۰ هزار و ۲۷۷ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۵۸ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۵۸۶ نفر دُز اول، ۴۸ میلیون و ۳۴۹ هزار و ۵۰۴ نفر دُز دوم و یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۵۴۳ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۷ میلیون و ۹۴۰ هزار و ۶۳۳ دُز رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته ۴۰۸ هزار و ۸۶۲ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

نظر قالیباف درباره ماجرای عنابستانی و سرباز راهور

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی در همایش دانشجویی که در دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت ۱۶ آذرماه روز بزرگداشت دانشجو برگزار شد، درباره ماجرای عنابستانی و سرباز راهور گفت:  قطعا ما در حوزه نظارت بر رفتار نمایندگان ضعف‌هایی داریم که مجلس به دنبال تقویت آن بوده و قصد دارد قانون آیین نامه داخلی را در این خصوص اصلاح کند؛ در خصوص آقای عنابستانی که دانشجویان اشاره کردند باید بگویم که اگر چه هیات نظارت پیگیری های مجدانه ای انجام داد، اما معتقدم که پیگیری‌ها باید محکم‌تر انجام می‌شد اما در نهایت نظر دادگاه ملاک قرار گرفت؛ البته در برخورد مامور نیروی انتظامی هم اشکالاتی وجود داشت؛ سرباز نباید از قانون تخطی کند. نماینده مجلس سیلی نزد و صرفا سرباز را هول داد اما حق همین هول دادن را نداشت؛ اگر چه ما شاهد بودیم که در مجلس قبل در خصوص موضوع گمرک شبیه این موضوع رخ داد اما پیگیری نشد.

قالیباف عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی و نماینده مجلس، وکیل‌الدوله نمی‌باشد بلکه پنجره مردم است. این‌که در مجلس نامه نوشته شود که برای مثال آقای قالیباف یا مثلا آقای رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری اقدام کند به هیچ عنوان صحیح نیست که در آن زمان من اجازه ندادم حتی این نامه از تریبون مجلس شورای اسلامی قرائت شود. نماینده مجلس می‌تواند به شخصه فعالیت سیاسی داشته باشد اما آن اقدام مجلس در خصوص نامه پسندیده نیست و این نقد وارد است. در خصوص موضوع این‌که برخی از نمایندگان به هیات دولت رفتند نیز باید بگویم دولت با تشخیص و پیگیری خود انتخاب‌هایی داشت و من امروز شهادت می‌دهم دو وزیری که از مجلس به دولت رفتند نه کاندیدا شدند و نه لابی کردند آقای خاندوزی حتی تا ۷۲ ساعت درباره وزیر شدن مقاومت می‌کرد.

قالیباف در ادامه با اشاره به موضوع طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: در جلسه کمیسیون مشترک اعلام کردم که مذاکرات باید به صورت زنده در اینستاگرام و از سوی صدا و سیما پخش شد اما یکسری فضاسازی‌ها در خارج از کشور انجام شد که این طرح به صورت اصل ۸۵ به گونه ای بررسی می شود که مردم از روند بررسی بی‌اطلاع باشند. اگر چه در مجلس افرادی هستند که قصد دارند محدودیت هایی ایجاد کنند اما اگر چه عموم نمایندگان چنین نظری ندارند. روند بررسی در کمیسیون مشترک به گونه ای می باشد که تمامی ذی‌نفعان و صنف ها در جلسات کمیسیون حضور پیدا کنند و نظرات خود را نیز ارائه دهند. ما در مجلس به دنبال محدود کردن فضا و فیلترینگ نیستیم. 

***

واکنش امیرعبداللهیان به توافق موقت

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان ظهر روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با فیصل مقداد همتای سوری خود گفت: مایل هستم با استفاده از فرصت به وجود آمده و پرسش مطرح شده ارزیابی خود را از دور اول جدید مذاکرات وین اعلام کنم. ما با حسن نیت، جدیت، برنامه و با ابتکار در دور اول مذاکرات جدید در وین حضور یافتیم. 

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: سه کشور اروپایی حاضر در این مذاکرات هیچ ابتکار عمل چشمگیر و قابل ارائه‌ای نداشتند و گویا بیش از آنکه به دنبال راه حل باشند به دنبال کسب ارزیابی از تیم ما بودند.

وی با بیان اینکه گفت‌وگوهای کلی و مبهم کمکی به حل مشکل نمی‌کند، گفت: ما به آنها گفته‌ایم که اگر شما از برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران نگران هستید ما نسبت به تداوم تحریم‌ها، عدم لغو تحریم‌ها و عدم پایبندی طرف‌های مقابل به برجام ملاحظات و مطالبات خود را داریم.

وی با اشاره به دو سند ارائه شده از سوی ایران در ارتباط با لغو تحریم‌ها و همچنین موضوع هسته‌ای، گفت: متن مکتوب ارائه شده از سوی ایران کاملا در چهارچوب برجام است و چیزی فراتر از برجام در این متن‌ها وجود ندارد و این ادعا که برخی از طرف‌های مقابل مطرح کرده‌اند که مطالبات مطرح شده از سوی ایران در این متون حداکثری است نادرست است و مطالبات ما کاملا منطبق با برجام است و مطالبه‌ای فراتر از برجام نداشتیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در جریان مذاکرات برخی از رسانه‌ها و لابی‌ها تلاش کردند که القا کنند که ایران همزمان با مذاکرات بحث غنی سازی 90 درصد را شروع کرده است. در صبح روز جمعه در تماسی که بین من و آقای بورل وجود داشت ایشان نگرانی خود را مطرح کردند و من ضمن رد این اخبار تاکید کردم که ایران در چهارچوب ان پی تی فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود را ادامه می‌دهد و اخبار مطرح شده در مورد بحث غنی سازی 90 درصدی ایران مورد تایید نیست و کذب محض است.

امیر عبدالهیان همچنین تصریح کرد: ما توافق موقت را یک توافق خوب برای کشور نمی‌دانیم. توافق باید جامع باشد به نحوی که مردم ایران به صورت ملموس از مزایای اقتصادی برجام و رفع تحریم‌ها برخوردار شوند و با همین رویکرد تیم ما بار دیگر به وین باز می‌گردد. البته بخش عمده تیم ما در وین حضور دارد. ما برای نشان دادن جدیت خودمان در این مذاکرات بر اساس دستورالعمل و پروتکلی که در نظر گرفتیم رئیس تیم مذاکره کننده همراه با دو سه نفر دیگر اعضای تیم به تهران برگشتند و بار دیگر به وین بازخواهند گشت ولی تیم کارشناسی ما در وین حضور داشت و مذاکرات به زودی از سر گرفته می‌شود. ما به دنبال توافقی خوب و قوی هستیم و امیدواریم که طرف‌های مقابل نیز با این رویکرد به وین بیایند تا به توافقی مرضی الطرفین که تامین کننده حقوق ملت ایران است دست پیدا کنیم.

***

پیش‌بینی رئیس بانک مرکزی درباره بازار ارز

به گزارش تسنیم، علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی درجمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه امسال دسترسی بانک مرکزی و سیستم اقتصادی کشور به منابع ارزی، بهبودی قابل ملاحظه داشته است. از نظر ورود ارز به کشور در شرایط بسیار خوبی هستیم و پیش‌بینی من این است که در آینده نزدیک اوضاع رو به بهبود خواهد رفت.

وی افزود: کل تأمین ارزی که در کشور و برای واردات تمام کالاها صورت گرفته معادل 36 میلیارد دلار است که بخشی از آن در سامانه نیما و بخشی دیگر نیز از طریق بانکی تأمین شده است، این مقدار به‌مراتب از مجموع ارز تأمین‌شده در سال گذشته بیشتر است.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: در سال جاری بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی معادل 22.4 میلیارد دلار بوده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 45 درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: در سال جاری عرضه ارز در سامانه نیما توسط صادرکنندگان معادل 20 میلیارد دلار بوده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 70 درصد افزایش داشته است.

***

دستور رئیس قوه قضائیه برای بررسی ویژه وضعیت بورس

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به اهمیت رسیدگی به وضعیت بورس تاکید کرد: مسأله بورس از سوی سازمان بازرسی کل کشور و دادستان کل کشور در گذشته دنبال شده است، اما به نظر من کفایت نمی‌کند و عقیده دارم بسیاری از موضوعات را اگر یک‌بار دنبال شوند و سپس رها شوند ما به نتیجه مطلوب خود نخواهیم رسید.

وی اضافه کرد: کماکان به ذهن می‌رسد و قرائن و شواهد این گونه حکایت می‌کند یک روال عادی و متعارف در بورس رقم نمی‌خورد، بنابراین بار دیگر رسیدگی به این موضوع را درخواست می‌کنم. دستور مکتوب این موضوع به رییس سازمان بازرسی کل کشور هم ابلاغ شد، گزارشات قبلی خود را به روز کرده و این موضوع را دنبال، پیگیری و تعقیب کنید تا اگر تخلف و جرمی صورت گرفته است به هیچ وجه قابل بخشش بخشش و اغماض نیست.

رئیس دستگاه قضا عنوان کرد: تعداد کثیری از مردم ما اعتماد کردند و پول خود را وارد بورس کردند و حالا متضرر شده اند. بخشی از این ضرر‌ها در بورس طبیعی است، زیرا باید آموزش می‌دیدند و توجه و رعایت می‌کردنداما به هر صورت بسیاری از افراد تقریبا هستی خود را وارد بورس کردند و با مشکل جدی مواجه شدند؛ بنابراین بازرسی کل کشور به گزارش‌های قبل اکتفا نکنند و این موضوع را به صورت جدی دنبال و پیگیری کنید و اگر تخلف و جرمی رخ داده بود آن را به دادگستری و مسئولین ذی ربط گزارش کنید.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: دادستان کل کشور هم این موضوع را رها نکنند و در شورا‌های عالی بورس و سایر جلسات مجدد آن را پیگیری کنند. فرضا اگر مشخص شد هیچ اشکالی هم وجود نداشت باز هم برای مردم به صورت شفاف روشن شود، در حال حاضر برای مردم این ذهنیت وجود دارد که تخلفاتی صورت گرفته است.

وی افزود: اگر پس از بررسی مشخص شد هیچ چیز خلافی وجود ندارد، مسئولین ذی ربط برای مردم شفاف آن را توضیح دهند. در نتیجه در این موضوع به صرف گزارش اکتفا نکنید، پیگیری کنید و به مسئولین ذی ربط مکتوب اعلام کنید، به بنده هم اعلام کنید تا دنبال کنم و ان شاء الله به نتیجه برسیم.

***

 در حال آسیب‌شناسی جریان اصلاحات هستیم  

سید حسن رسولی عضو بنیاد امید ایرانیان در گفتگو با مهر، درباره روند و نتایج آسیب‌شناسی در جبهه اصلاحات بعد از انتخابات ۱۴۰۰، اظهار داشت: بررسی مواضع و عملکرد جبهه اصلاحات در رویدادهای مهم سیاسی و انتخاباتی، از سال‌های گذشته مرسوم و متداول بوده است.

وی افزود: بعد از انتخابات سال ۹۲ نیز همین فرآیند طی شد، همچنین بعد از رقابت‌های مجلس ۹۴، ریاست جمهوری ۹۶ و اخیراً در سال‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ نیز مسیر بررسی و کارشناسی عملکردها طی شده است. این یک روال عادی بعد از شرکت در عرصه رقابت انتخاباتی است، چه برای جریان اصلاحات چه برای سایر جناح‌های سیاسی.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: جلسات مفصلی برگزار کردیم و به موضوعات مختلفی پرداخته شده است اما تا آنجا که من در جریان هستم، این بررسی‌ها هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده است.

رسولی با اشاره به اینکه سخنگوی جبهه اصلاحات به محض روشن شدن نتایج نهایی آنها را اعلام می‌کند، تصریح کرد: تا این لحظه هم بحث و صحبتی در مورد تغییر ریاست جبهه اصلاحات مطرح نبوده و نیست.

***

تغییر ساختار نیروز انتظامی

به گزارش فارس، شنیده‌ها حاکی از آن است که با توجه به تلاش ها، رشادت و جانفشانی مأموران رشید نیروی انتظامی و همچنین مدیریت فرماندهی ناجا در سال های گذشته در حوادث مختلف که نشان از کارآیی پلیس در برقراری نظم و امنیت و ایجاد آرامش و آسایش کشور داشت نیروی انتظامی به «فرماندهی کل» ارتقا پیدا می‌کند.

***

اگر قرار باشد اقتصاد ایران از تحریم بیرون نیاید چرا توافق کنیم؟

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با ایسنا درباره مواضع اروپایی ها و آمریکا درباره مذاکرات و مواضع ایران اظهار کرد: موضع آمریکایی ها را قبل از مذاکرات دیدم که ابراز ناامیدی کردند. مکرون نیز چون به منطقه آمده است باید حرفی بزند که دو تا قرارداد با سعودی ها امضا کند و باید فضا را تیره و تار نشان می داد به ویژه بعد از قراردادی که مربوط به فروش زیردریایی های فرانسه به استرالیا بود و کنسل شد و ضرر مالی وارد شد، دنبال این هستند که این وضعیت را برای خود جبران کنند.

وی ادامه داد: هنوز مذاکرات شکست نخورده است. ایران پیشنهاداتی داده و منتظرند که طرف های دیگر هم نظراتشان را بیان کنند و مقامات رسمی ضد مذاکرات خیلی صحبت نکردند. فضاسازی رسانه ای انجام می شود اما به طور کلی جو اصلی مذاکرات معقول و منطقی دارد پیش می رود و زود است که قضاوتی داشته باشیم. به جز مکرون که تلخ صحبت کرده، باقی مقامات رسمی اروپایی و آمریکایی موضوع تندی نگرفتند.

این کارشناس مسایل آمریکا در پاسخ به این پرسش که فکر می کنید طرح خواسته های حداکثری از سوی ایران و متقابلا رد این خواسته ها به این شکل از سوی آمریکا یک تاکتیک مذاکراتی باشد برای رسیدن به خواسته های مطلوب یا هر یک از طرف ها تا پایان کار بر روی این سطح از خواسته ها و مواضع شان پافشاری خواهند کرد؟ گفت: این تیم ماموریت دارد سیاست کلان کشور را پیش ببرد و تیم مجری آن سیاست های بالادستی است و سیاست این است که باید آمریکا تمام تحریم های مغایر با برجام را چه به اسم هسته ای چه به اسامی دیگر بردارد و این خواست در زمان روحانی مطرح بوده و در زمان آقای رییسی هم مطرح است. این خواسته هیچ فرقی نکرده است و تمام تحریم هایی که آمریکا از ۲۰۱۸  اعمال کرده است یا تصویب کردند به هر اسمی تروریسیم و حقوق بشری و غیره باید برداشته شوند. این خواسته زیادی هم نیست چون آمریکا در برجام تعهد داد که با اجرای برجام تحریمی علیه ایران وضع نشود.

ابوالفتح در پاسخ به این که این درخواست ایران قانونی و به حق است اما آمریکا اعلام می کند که تحریم ها در قالب حقوق بشر و تروریسم و یا آنهایی که در کنگره تصویب شدند را نمی تواند رفع کند با این مساله چه باید کرد؟ گفت: فرض کنید که تحریم ها در قالب تروریسم هم برندارند؛ از این ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ تحریم باید تعداد زیادی از آنها برداشته شود، به علاوه تحریم جدیدی هم نباید دیگر وضع شود. هر نهاد اقتصادی و نظامی و مالی ایران را به چند اسم تحریم کردند مثلا وزارت نفت را از چند جبهه تحریم کردند، معلوم است که وزارت نفت را از تحریم های هسته ای بردارند ذیل چهار تا تحریم دیگر می ماند و در عمل وزارت نفت در تحریم باقی می ماند و چیزی عاید ایران نمی شود. چه کاری است اگر قرار باشد با برجام اقتصاد ایران از تحریم بیرون نیاید چرا توافق کنیم!