مهلت تمام شد؛ هیچ عذر و بهانه ای برای ثبت نکردن حقوق و دستمزدها در «پاکنا» وجود ندارد

محمد فیروزی، گروه اقتصادی الف،   4000915065 ۴۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

سازمان اداری و استخدامی مهلت دستگاه‌های اداری و دولتی برای ورود اطلاعات پرداخت و دستمزدهای کارکنان را ۱۵ آذر اعلام کرده است و پس از آن باید منتظر گزارش‌ها از تمکین به قانون یا برخورد با متخلفان ماند. 

مهلت تمام شد؛ هیچ عذر و بهانه ای برای ثبت نکردن حقوق و دستمزدها در «پاکنا» وجود ندارد

به گزارش الف، ثبت اطلاعات کارکنان به شکل شفاف از سال‌ها پیش مورد تاکید بود با راه‌اندازی سامانه پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری (پاکنا) شرایط برای اجرایی شدن آن فراهم شد. در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ و همچنین قانون بودجه سال‌جاری (تبصره ۲۱ قانون بودجه ۱۴۰۰) هم جریان ثبت اطلاعات کارکنان مورد تاکید قرار گرفت، بنابراین دیگر جای بهانه‌ نیست و دستگاه‌های اجرایی مکلف به انجام آن هستند. 

این یک تکلیف قانونی برای ساماندهی نیروی انسانی کارکنان دولت و انضباط مالی است. سامانه پاکنا در راستای شفاف سازی پرداخت‌ها و اجرای ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و تبصره (۲۰) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور راه اندازی شده است. درحالی‌که به باور برخی پیشرفت‌های خوبی داشته اما اجرای قوانین مربوط به این سامانه نیازمند گذشت زمان است. در این میان سازمان امور اداری و استخدامی برای شتاب‌بخشی اجرای قوانین یک مهلت قانونی را برای ورود اطلاعات به این سامانه تعیین کرده است. 

براساس گزارش خبرگزاری ایرنا آمار کارکنان دولت در ابتدای سال ۱۳۹۹، ۲ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۴۶۲ نفر بود و براساس آخرین آمار در سال گذشته اطلاعات نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از کارکنان دولت وارد سامانه «کارمند ایران» شد و از این تعداد اطلاعات یک میلیون و ۲۰۰ هزار مورد نهایی شد‌ه است. (البته این آمار با توجه به ورود اطلاعات دستگاه‌های مختلف در سال جاری تغییراتی کرده است.)

ابلاغی برای تعیین ضرب‌الاجل و گزارش عملکرد

به تازگی حسین عرب اسدی، معاون سرمایه‌ انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور از ابلاغ بخشنامه‌ای به دستگاه‌های مختلف خبر داد و گفت:‌ پیرو تاکیدهای قبلی این سازمان مبنی بر تکمیل سامانه پاکنا و سامانه ثبت حقوق و مزایا حداکثر در مدت ۱۵ روز از تاریخ تخصیص اعتبار و پرداخت حقوق و مزایای آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ توسط سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل کشور، در صورت وارد نکردن اطلاعات حقوق و مزایای کارکنان دستگاه‌ها، حقوق آذرماه بالاترین مقام دستگاه و مدیران مربوطه پرداخت نمی‌شود.

دستگاه‌های دولتی تمکین کننده

این بخشنامه شامل عملکرد دستگاه‌های اجرایی مشمول در سال جاری هم می‌شود و براساس آن مشخص می‌شود در قوه مجریه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت دادگستری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۰۰ درصد اطلاعات حقوق و مزایای کارکنان خود را از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا تاریخ ۹ آذرماه واردکرده‌اند.

مجلسی‌ها چقدر قانون‌مدار هستند؟

براساس گزارش خبرگزاری خانه ملت مجلس شورای اسلامی هم به میزان ۸۸ درصد، دیوان محاسبات ۱۰۰ درصد، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ۸۸ درصد، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی هم به میزان ۸۸ درصد اطلاعات مربوط به حقوق و مزایا کارکنان خود را از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا ۹ آبان ماه ۱۴۰۰ در سامانه ثبت حقوق و مزایای کارکنان ثبت کرده اند.
در قوه قضائیه هم یک‌سری سازمان‌ها و نهادهای زیر مجموعه با درصدهای متغیری اطلاعات‌شان وارد شده است. 

اگر به قانون عمل نشود...

بخشنامه اخیر در حکم یک ضرب‌الاجل است و اگر مدیران اطلاعات کارکنان خود را وارد نکنند در گام اول حقوق مدیران دستگاه‌ها پرداخت نمی‌شود و بنابر اطلاع‌رسانی‌های قبلی اگر دستگاه‌ها تعلل کنند کل حقوق کارکنان‌شان پرداخت نمی‌شود.

طبق اخبار قبلی از روز 15 آذر همه دستگاه‌ها فرصت قانونی‌شان برای ثبت اطلاعات در پاکنا به اتمام می‌ٰرسد. 

وزارت نفت مدعی آمادگی برای تمکین

در بین دستگاه‌های مختلف مقاومت وزارت نفت برای درج اطلاعات حقوق و دستمزد‌های کارکنانشان در سامانه پاکنا طی این چند روز بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. با این حال طبق گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مهدی علی مددی، معاون مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت در اینباره توضیحاتی داده و گفته است: وزارت نفت آمادگی کامل برای تغذیه اطلاعات حقوق و مزایا و دستمزد کارکنانش را در سامانه کارمند ایران دارد. همانطور که قبلا اطلاعات کارکنان را در سامانه پاکنا تغذیه کردیم، آمادگی داریم اطلاعات حقوق و دستمزد آن ها را هم تغذیه کنیم، ولی سازمان اداری و استخدامی باید برای امکاناتی را فراهم کند که بتوانیم این کار را انجام دهیم.

از صحبت‌های علی مددی این‌طور بر می‌آید که بین وزارت نفت و سازمان اداری و استخدامی یک هماهنگی نیاز بوده و بنابراین با مشخص شدن ضوابط و مقررات صنعت نفت در این سامانه و همچنین تغذیه فوق‌العاده‌های عملیاتی اطلاعات این وزارت‌خانه هم وارد پاکنا می‌شود. 

حال باید منتظر ماند و دید  در گزارش‌ها و اخباری که از سازمان اداری و استخدامی بیرون می‌آید تا بعد از به پایان رسیدن مهلت قانونی چند دستگاه به تکالیف خود در قبال ورود اطلاعات به سامانه پاکنا عمل کرده‌اند و احیانا متخلفان محروم از پرداخت حقوق ماهیانه آذرماه خود می‌شوند یا خیر.