با این سه دستور ساده به میان وعده‌هایتان تنوع ببخشید!

گزارش بازرگانی،   4000915016

درست است که میوه و مغزهای مختلفی چون گردو، بادام و پسته میان وعده‌های بسیار مفیدی هستند؛ اما طبع آدمی تنوع‌طلب است و برای اینکه به سراغ تنقلات مضری چون چیپس و پفک، شکلات و انواع خوراکی‌های چرب یا مواد غذایی با قند بالا نروید بهتر است فکری به حال این ذائقه‌ی تنوع‌طلب بکنیم. بعضی خوراکی‌ها اگر در خانه آماده شوند سالم‌تر هستند، گذشته از این ما در میان دستورغذاهای ایرانی دسرهای مقوی و خوشمزه‌ای داریم که دستور تهیه ساده‌ای دارند و می‌توان آن‌ها را به عنوان میان وعده در طول روز آماده کرد. در ادامه این مقاله قرار است به سراغ سه دستور ساده و خوشمزه برای تهیه یک میان وعده متفاوت برویم. با ما همراه باشید.

وافل، ساده، سریع، جذاب

فرقی ندارد می‌خواهید میان وعده را برای خودتان آماده کنید یا برای کودکان، در هر صورت وافل یک انتخاب بی‌نظیر است تا به منو غذایی میان وعده‌های خود تنوع ببخشید. وافل مانند پنکیک و کرپ یک خوراکی جذاب و خوشمزه‌ است که معمولاً با تکه‌های میوه، عسل، نوتلا و یا سس شکلات تزئین و سرو می‌شود. بافی تردتر از پنکیک دارد، مواد اولیه آن در هر خانه‌ای پیدا می‌شود و درست کردن آن وقت زیادی از شما نمی‌گیرد. طرز تهیه وافل را در ادامه برایتان نوشته‌ایم.

مواد لازم

  • تخم‌مرغ ۲ عدد
  • شیر یک و نیم لیوان
  • آرد یک و نیم لیوان
  • بیکینگ‌پودر یک و نیم قاشق چای‌خوری
  • وانیل نصف قاشق چای‌خوری
  • روغن یک‌چهارم لیوان
  • شکر ۲ غذاخوری

مراحل تهیه

  1. برای تهیه وافل تخم‌مرغ‌ها را شکسته و داخل یک کاسه گود به خوبی هم بزنید. می‌توانید از همزن دستی یا برقی استفاده کنید. هم زدن را تا جایی ادامه دهید که تخم‌مرغ از لختگی درآمده و کرم رنگ شود.
  2. وقتی مخلوط تخم‌مرغ کرمی رنگ شد ترکیب شکر، وانیل و روغن را به آن اضافه کنید. مواد وافل را تا جایی هم بزنید که دانه‌های شکر به خوبی در روغن و تخم‌مرغ حل شود. در انتها شیر را به مواد اضافه کنید. توجه داشته باشید که برای تهیه وافل شیر باید هم دمای محیط باشد.
  3. در مرحله آخر آرد و بیکینگ‌پودر را به همراه هم الک کنید. بهتر است برای هوادهی خوب آرد را سه مرتبه از الک عبور دهید. آرد را در سه مرحله به ترکیب مواد خیس خمیر وافل اضافه کنید. بسیار مهم است که آرد را با حرکت دورانی و در یک‌جهت با مواد مخلوط‌کنید.
  4. خمیر وافل آماده است. حالا باید برای پخت آن اقدام کنید. سطح دستگاه وافل ساز، دستگاه ساندویچ ساز یا تابه را با قلمو آشپزی چرب کنید. سطح دستگاه یا تابه باید گرم باشد تا مواد وافل به آن نچسبد. طرز تهیه وافل روی گاز هیچ تفاوتی با طرز تهیه آن در دستگاه ندارد. اگر دستگاه وافل ساز دارید چه بهتر اگر ندارید کافیست یک ملاقه از مواد وافل را کف یک تابه نچسب ریخته و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا بپزد. وافل قطورتر از کرپ یا پنکیک است پس کمی بیشتر از مایه وافل بردارید و آن را خیلی نازک کف تابه پهن نکنید.
  5. اگر از دستگاه وافل ساز استفاده می‌کنید باید مایه وافل را به کمک یک ملاقه داخل محفظه وافل دستگاه یا بریزید. توجه کنید که مواد به خوبی روی صفحه وافل ساز پخش شده باشد. در انتها در تابه یا در دستگاه وافل ساز را ببندید و بعد از گذشت 50 ثانیه وافل را برگردانید تا سمت دیگر آن‌هم طلایی شود برگرداندن وافل در دستگاه وافل ساز نیاز نیست. حدود 90 ثانیه برای پخت دو طرف وافل کافی است.

کیک ساده میان وعده‌ای دلپذیر در کنار چای عصرانه

یک کیک ساده با بافتی نرم و اسفنجی هرکسی را شگفت زده می‌کند، حالا اگر روی آن یک لایه گانش هم بریزید که چه بهتر! کیک عصرانه را می‌توان با چای و یا یک لیوان آب‌میوه طبیعی سرو کرد. این میان وعده برای زمان‌هایی که مهمان دارید هم بسیار مناسب است، دیگر لازم نیست برای خرید کیک از قنادی‌ها پول زیادی بپردازید، به یک قالب احتیاج دارید و چند ماده اولیه که به ندرت ممکن است در خانه نداشته باشید. دستوری که در ادامه برایتان نوشته‌ایم آموزش کیک ساده بدون شیر است. پودر کاکائو برای شکلاتی شدن کیک ساده در دستور آورده شده که می‌توان آن را حذف و وانیل را جایگزین کرد. توجه داشته باشید که اگر قرار است پودر کاکائو را حذف کنید باید به همان میزان آرد و به اندازه نوک قاشق چای‌خوری وانیل به دستور تهیه کیک اضافه کنید.

مواد لازم

  • آرد قنادی یک و یک‌سوم لیوان
  • شکر دانه‌ریز 1 لیوان
  • پودر کاکائو 3 قاشق غذاخوری
  • آب جوش نصف لیوان
  • نشاسته ذرت 3 قاشق غذاخوری
  • بیکینگ‌پودر 1 قاشق غذاخوری
  • روغن مایع خوراکی 1 لیوان
  • تخم‌مرغ 4 عدد

طرز تهیه

  1. پیش از شروع کار فر را روی دمای 180 درجه روشن کنید و به سراغ آماده‌سازی مایه کیک بروید تا در این مدت فر به خوبی برای پخت کیک گرم شود.
  2. برای پخت کیک شکلاتی میان وعده ابتدا مواد خشک را باهم مخلوط‌کنید. آرد، پودر کاکائو، نشاسته ذرت و بیکینگ‌پودر را در ظرف بزرگی باهم مخلوط‌کنید و بعد آن را سه مرتبه الک کنید تا ذرات آرد به خوبی هوادهی شوند.
  3. تخم‌مرغ‌ها و شکر را داخل ظرف گودی ریخته و به خوبی هم بزنید. بهتر است این مرحله را به کمک همزن برقی انجام دهید اما همزن دستی هم می‌تواند کارتان را راه بیندازد. برای تضمین کیفیت کیک شکلاتی این مرحله را جدی بگیرید، ابتدا تخم‌مرغ‌ها را با دور کند دستگاه همزن بزنید تا از حالت لختگی دربیایند. سپس شکر را اضافه کنید و آن‌قدر بزنید تا به مایه تخم‌مرغی به یک مایه غلیظ شیری‌رنگ تبدیل شود.
  4. بعد از مخلوط کردن تخم‌مرغ و شکر وانیل را اضافه کنید و قدری هم بزنید. حالا نوبت اضافه کردن روغن است. این مرحله را می‌توان با همزن دستی یا دور کند همزن برقی انجام داد.
  5. در مرحله بعد آب جوش را کم‌کم به مواد اضافه کنید. آن را به خوبی هم بزنید تا مایه یکدستی ایجاد شود. حالا ترکیب آرد، بیکینگ‌پودر و پودر کاکائو الک شده را در سه مرحله به کمک حرکت دورانی لیسک در یک جهت با مواد خیس کیک شکلاتی مخلوط‌کنید.
  6. قالب موردنظرتان را با روغن چرب کنید و روی آن کمی آرد بپاشید، مواد کیک را داخل قالب بریزید؛ و آن را به مدت 40 تا 50 دقیقه داخل فری که از قبل با دمای 180 درجه گرم کرده‌اید، قرار دهید.
  7. وقتی کیک پخت آن را داخل دمای آشپزخانه قرار دهید تا خنک شود. دور کیک را به کمک یک چاقو یا کاردک آزاد کنید و داخل دیس برگردانید. می‌توانید روی کیک را با سس شکلات آماده یا گاناش (ترکیب شکلات آب شده و خامه صبحانه) بپوشانید.

فرنی یک دسر ساده ‌ایرانی برای میان وعده

تصور عموم بر این است که در میان دستور غذاهای ایرانی به ندرت می‌توان دستور تهیه دسر پیدا کرد، اما در حقیقت تعداد دسرهای ایرانی کم نیست و اکثر آن‌ها دستور ساده‌ای دارند، طعمشان خوشمزه و شیرین است و از نظر ارزش غذایی بسیار مقوی هستند. فرنی یک از دسرهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که دستور تهیه آن انواع بسیار زیادی دارد، از طرز تهیه فرنی با نشاسته گرفته تا فرنی با آرد گندم، فرنی با آرد برنج، فرنی کاکائویی، فرنی زعفرانی، فرنی وانیلی، فرنی با عطر گلاب، فرنی بدون شیر و ... . ما در ادامه این مقاله به عنوان آخرین دستور تهیه میان وعده به سراغ ساده‌ترین شکل فرنی، یعنی طرز تهیه این دسر با نشاسته و شیر رفته‌ایم که برای پخت آن تنها به چهار ماده اولیه نیاز دارید.

مواد لازم

  • شیر دو لیوان
  • شکر دو قاشق سوپ‌خوری
  • نشاسته دو قاشق سوپ‌خوری
  • گلاب و وانیل به مقدار دلخواه

طرز تهیه

  1. ابتدا شیر سرد را به همراه نشاسته درون قابلمه بریزید و با همزن دستی هم بزنید تا نشاسته در شیر حل شود. اگر این کار را زمانی که شیر داغ است انجام دهید احتمال گوله‌گوله شدن نشاسته در شیر وجود دارد.
  2. بعد از حل شدن نشاسته قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و شکر را هم به آن اضافه کنید.
  3. در طرز تهیه فرنی از زمانی که شیر را روی حرارت گاز قرار می‌دهید تا آماده شدن آن باید مدام فرنی را هم بزنید و حتی یک لحظه از آن غافل نشوید.
  4. بعد از اینکه شیر جوش آمد حرارت را کم کنید و هم بزنید. غلطت فرنی به حدی می‌رسد که اگر یک لحظه دست از هم زدن بکشید چین‌هایی روی سطح آن ایجاد می‌شود.
  5. حالا گلاب را اضافه کنید و بعد از چند ثانیه هم زدن فرنی را از روی شعله بردارید.

این سه دستور پیشنهاد ما برای تنوع بخشیدن به منو میان وعده‌های شما بود اما اگر تمایل دارید به دستورهای بیشتری برای تهیه میان وعده‌های سالم و مقوی دسترسی داشته باشید و یا طرز تهیه انواع غذاهای ایرانی، فرنگی، فست فودی و ... را یکجا بخوانید، پیشنهاد می‌کنیم به مجله اینترنتی غذا و رستوران گردی دیجی فود سر بزنید.