آنچه در مورد سویه جدید ویروس کرونا "اومیکرون" باید بدانیم

گروه اجتماعی الف،   4000914129 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نیویورک تایمز در گزارشی می نویسد: «پژوهش و تحقیقات گسترده در مورد سویه جدید ویروس کرونا موسوم به "اومیکرون" که به تازگی در آفریقای جنوبی شناسایی شده، در کشورهای مختلف جهان آغاز شده است. با این حال، رهبران جهان از مردم خواسته اند تا وحشت‌زده نشوند و تا جای ممکن به روند واکسیناسیون سراسری علیه ویروس کرونا(در صورتی که برای آن ها مقدور است) بپیوندند».

آنچه در مورد سویه جدید ویروس کرونا "اومیکرون" باید بدانیم

به گزارش الف، "نیویورک تایمز" در گزارشی به شیوع سویه جدید ویروس کرونا موسوم به "اومیکرون" در کشورهای اقصی نقاط جهان پرداخته و به طور خاص سعی کرده به چند سوال اساسی در مورد سویه اومیکرون که شاید ذهن بسیاری از افکار عمومی جهان را به خود درگیر کرده باشد، پاسخ دهد. این مساله مخصوصا با توجه به ابراز نگرانی های برخی محافل علمی و تحقیقاتی و حتی سازمان بهداشت جهانی در مورد شیوع سویه جدید ویروس کرونا، از اهمیت زیادی برخوردار است. مشروحِ سوال ها و نکات طرح شده از سوی نیویورک تایمز را در ادامه بخوانید. 

*سویه جدید ویروس کرونا موسوم به "اومیکرون" چیست؟

اومیکرون نام سویه جدید ویروس کرونا است که برای نخستین بار در بوتسوانا و آفریقای جنوبی شناسایی شد. ظهور و شیوع این سویه جدید، عملا نگرانی های زیادی را در میان دانشمندان و مقام های حوزه بهداشت و درمان کشورهای مختلف ایجاد کرده که دلیل اصلی آن، شمار بالایِ جهش هایی است که می توانند ویروس کرونا را از قابلیت انتقال بیشتر و در عین حال مقاومت فراوان در برابر واکسن های موجود برخوردار کنند. 

سازمان بهداشت جهانی، اومیکرون را سویه ای دانسته که جای بحث و "نگرانی جدی" دارد و هشدار داده که خطر جهانی که سویه اومیکرون حاملِ آن است، علی رغم آنچه که مقام های کشورهای مختلف از آن به عنوان مساله‌ای ناشناخته و مبهم یاد می می کنند، "بسیار بالا" است. تاکنون موارد متعددی از ابتلا به سویه اومیکرونِ ویروس کرونا در قاره های مختلف جهان(به غیر از قطب جنوب)، به ثبت رسیده است. 

*آیا باید در مورد شیوع سویه اومیکرون نگران بود؟ 

کشفِ سویه اومیکرون، ترس و وحشت قابل توجهی را در اقصی نقاط جهان ایجاد کرده است. در این راستا، برخی کشورها پرواز از مبدا آفریقای جنوبی را لغو کرده اند و در عین حال ورود هرگونه تبعه خارجی به کشورهایشان را نیز ممنوع ساخته اند. 

با این حال، مقام های حوزه بهداشت و درمان در کشورهای مختلف جهان خواستار احتیاط راجع به سویه اومیکرون شده اند و تاکید داشته اند که هنوز شواهد و مدارم کافی و لازم که ثابت کنند سویه اومیکرون مرگبار‌تر از سویه "دلتا" است، یافت نشده اند. پیشتر سویه دلتا با سرعتی قابل توجه در آمریکا و دیگر کشورهای جهان شیوع پیدا کرد و موجب ایجاد موارد ابتلا و همچنین مرگ و میرِ قابل توجهی شد. 

اگرچه سویه دلتا ثابت کرد که از تمامی سویه های پیشین ویروس کرونا، از قابلیت مسری بودنِ بیشتری برخوردار است و شواهدی نیز وجود دارند که تایید می کنند سویه دلتا می تواند موجب ایجاد بیماری سخت تر در افرادی که واکسینه نشده اند، بشود، با این حال، شواهد اندکی وجود دارد که نشان دهند این سویه، ماهیتی مرگبارتر دارد و می تواند ایمنی ایجاد شده از سوی واکسن های مختلفِ ویروس کرونا را درهم شکند. 

هنوز ابعاد مختلف سویه اومیکرون ویروس کرونا تا حد زیادی ناشناخته است. ما هنوز نمی دانیم که آیا اومیکرون از قابلیتِ مسری بودنِ بیشتری برخوردار است یا خیر و آیا این سویه می تواند موجب ایجاد مریضی سخت تر در افراد شود یا خیر. البته که برخی شواهد حاکی از این هستند که سویه اومیکرون می تواند با سهولت بیشتری، افرادی که پیشتر به کرونا مبتلا شده اند را بار دیگر مبتلا سازد.

در این راستا، در آفریقای جنوبی که سویه اومیکرون در آن سویه غالب شیوع ویروس کرونا است، دانشمندان گزارش داده اند که شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا که پیشتر نیز به این ویروس مبتلا شده اند، به نحو قابل‌توجهی افزایش یافته است. محققانِ آفریقای جنوبی به طور خاص هشدار می دهند که زمانی که سویه های آلفا و بتا در این کشور شیوع پیدا کردند، به هیچ وجه چنین افزایشی را شاهد نبوده اند. 

این مساله می تواند تایید کننده این نکته باشد که اومیکرون احتمالا در برابر ایمنی ایجاد شده در بدن افراد(چه سیستم ایمنی بدن و چه تقویت آن از طریق واکسن های ویروس کرونا)، از مقاومت بیشتری برخوردار است. پژوهشگران و محققان همچنین به این نکته اشاره می کنند که سویه اومیکرون به نظر می رسد که دو برابر سریع‌تر از سویه دلتا، شیوع پیدا می کند. نباید فراموش کنیم که سویه دلتا، مسری ترین سویه شناخته شده ویروس کرونا لقب گرفته بود. 

برخی شواهد ابتدایی حاکی از این هستند که اومیکرون احتمالا موجب ایجاد بیماری در سطحی نَه چندان زیاد(معمولی) در بدن افراد می شود. با این حال، باید توجه داشت که این مشاهده عمدتا در میان افراد جوانِ مبتلا به سویه جدید ویروس کرونا(اومیکرون) مشاهده شده که البته این افراد در حالت عادی هم بعید است خیلی سخت در اثر ابتلا به ویروس کرونا دچار بیماری شوند. با همه، شواهد حاکی از این هستند که داروهای آنتی بادی که با هدفِ مقابله با ویروس کرونا تجویز می شوند، احتمالا باید مورد بازنگری قرار گیرند و قوی تر شوند تا بتوانند ایمنی بیشتری را در برابر شیوع ویروس کرونا و سویه جدید اومیکرون ایجاد کنند. 

با این همه، انتظار می رود که دانشمندان و محققان در روزها و هفته های آتی، بیش از پیش از ساختار و نوعِ کنشگری سویه اومیکرون بیاموزند. در شرایط کنونی، آن ها می گویند که هیچ دلیل وجود ندارد تا باور کنیم سویه اومیکرون در برابر واکسن های موجود مقاوم است و می تواند ایمنی ایجاد شده توسط آن ها را درهم شکند. اگرچه که برخی محققان به این نکته اشاره دارند که شاید واکسن های کنونیِ ویروس کرونا، میزان حفاظتِ کمتری را(با درجات مختلف)در برابر سویه اومیکرون ایجاد کنند. 

در این میان، دلیل دیگری نیز وجود دارد تا ما آرامش خود را حفظ کنیم: تولید کنندگان واکسن های کرونا، افکار‌عمومی را مطمئن ساخته اند که می توانند فرمول های کنونیِ تولید واکسن های ویروس کرونا را تغییر دهند و آن ها را در برابر سویه های جدید نظیر اومیکرون مقاوم‌تر سازند. جدای از این ها، نوعِ جهش های متمایزِ سویه اومیکرون، عملا شناسایی و انجام مطالعات آزمایشگاهی در مورد آن را ساده تر می کند که این مساله می تواند ختم به ارائه پاسخ های دقیق تر و مقاومت در برابر شیوع سویه جدید اومیکرون شود. 

*واکنش واکسن های موجود به سویه اومیکرون چگونه است؟  

انتظار می رود که واکسن های موجودِ ویروس کرونا تا حدی در برابر سویه اومیکرون، ایجاد ایمنی و مقاومت کنند. دلیل اصلی این مساله نیز این است آن ها نَه تنها آنتی بادی ها، بلکه سایر سلول های ایمنی را که به سلول های آلوده به ویروس حمله می کنند، تحریک می کنند. البته که جهش های سویه اومیکرون از میزان قدرت این واکنش واکسن های موجودِ ویروس کرونا نمی کاهند. مساله ای که در نوع خود به زعم بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران جهت مقابله با ایجاد وضعیت بیماری شدید در افراد و حتی مرگ برای آن ها، بسیار لازم و ضروری است.  

با این همه، کارشناسان و متخصصان با توجه به کاهش ایمنی بدن پس از گذشت شش ماه از طریق واکسن ویروس کرونا، خواستار تزریق دُزهای بیشتر واکسن با هدف تقویت سطح آنتی بادی ها در بدن افراد هستند. در این رابطه به طور خاص "آنتونی فائوچی" پزشک و ویروس شناس سرشناس آمریکایی از مردم خواسته تا دُزهای اضافی واکسن را جهت تقویت بدن خود در مواجهه با ویروس کرونا و سویه اومیکرون دریافت کنند. امری که به زعم وی موجب خواهد شد تا احتمال ابتلای افراد به بیماری سخت و شدید(و حتی مرگ) در نتیجه ابتلا به سویه کرونا، تا حد زیادی کاهش یابد. وی همچنین از مردم خواسته تا همچنان پروتکل های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک را اجرایی کرده و از مناطق شلوغ و بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی، تا حد زیادی فاصله بگیرند. 

در این میان، سازندگان واکسن های مختلف ویروس کرونا در جهان نظیر "آسترازنکا" تاکید کرده اند که تیم های تحقیقاتی آن ها با دقت ساختار اومیکرون را مطالعه می کنند و مطمئن هستند که می توانند فرمول های جدیدی را جهت مقابله موثر با شیوع سویه جدید ویروس کرونا ارائه کنند». 

*لینک: 

https://www.nytimes.com/article/omicron-coronavirus-variant.html