اتصال ایران به ۳ قاره با راه‌اندازی خط ریلی چابهار/ پروژه‌ای که هزینه تحریم‌ها علیه کشورمان را بالا می‌برد + فیلم

گروه اقتصادی الف،   4000914086

چابهار مسیر اتصال ۳ میلیارد نفر جمعیت در سه قاره روی کره زمین است و هزینه تحریم‌ها علیه ایران را بالا می‌برد و در صورت راه افتادن خط ریلی آن، برای همیشه غیرقابل تحریم می‌شود، امتحانی که یکبار تجربه کرده است.

اتصال ایران به ۳ قاره با راه‌اندازی خط ریلی چابهار/ پروژه‌ای که هزینه تحریم‌ها علیه کشورمان را بالا می‌برد + فیلم

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سواحل مکران، خط آهن چابهار ـ زاهدان و قطعه راه‌آهن رشت- بندر انزلی در حال ساخت است که تا کریدور شمال- جنوب را عملیاتی کند؛ کریدوری که چابهار را با درگیر کردن منافع کشورهای مختلف غیرقابل تحریم می‌کند.

کارشناسان می‌گویند رقابت بازارها حالا بر سر حمل و نقل و هزینه‌های آن است؛ موضوعی که بندر چابهار در آن می‌درخشد. برآوردهای بین‌المللی می‌گوید چابهار در آینده نزدیک جایگزین کانال سوئز می‌شود چرا که مسیر بار و کالا را نسبت به سوئز 16 روز کاهش می‌دهد و به صرفه‌ترین مسیر برای اتصال بازارهای 3 میلیارد نفر جمعیت در آسیا، آفریقا و اروپا است.

غیرقابل تحریم شدن چابهار برای همیشه منوط به راه افتادن این خط ریلی بوده که 11 سال در حال ساخت است؛ تاکنون دوبار وعده تکمیل آن داده شده و هر دو بی‌نتیجه بوده است. با دستور رهبر معظم انقلاب 300 میلیون یورو وام از صندوق توسعه ملی برای تکمیل آن اعطا شده است.