آقای وزیر، اینترنت مان «نفتی» شده است!

محمد فیروزی، گروه فرهنگی الف،   4000914051 ۶۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

این روزها کندی سرعت اینترنت به حدی حس می‌شود که حتی صدای مسئولان کشور هم درآمده است!

آقای وزیر، اینترنت مان «نفتی» شده است!

«مودم را یکبار خاموش و روشن کن»، «خبر را گذاشتم داخل کارتابل اما عکسش آپلود نمیشه»، «حجم ویدئوی سخنرانی رئیسی خیلی بالاست نمیتونم دانلود کنم» اینها و بسیاری جملات مثل این صحبت‌های هر روز خبرنگاران تحریریه الف شده است. 

انگار اینترنت را نفتی کرده باشند، شرایط این روزها به نوعی قابل قیاس با زمان اینترنت Dial Up ( اولین نسل‌ اینترنت فراگیر در ایران) است. نکته جالب آنکه عیسی‌زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قائل به این کندی اینترنت نیست. او زمانی‌که در دفتر یکی از اپلیکیشن‌های نسبتا فراگیر ایرانی حضور داشت با گوشی یکی از حاضرین در برابر خبرنگاری که شاکی از وضعیت سرعت اینترنت بود،‌ تست سرعت اینترنت انجام داد و رقم 16 مگابیت بر ثانیه و پینگ 28 میلی‌ثانیه را گزارش کرد و آن را به عنوان محکی قابل قبول معرفی کرد. (لینک)

 ما خبرنگاران که هر روز از خدمات مختلف اینترنتی استفاده می‌کنیم به شکلی کاملا ملموس احساس می‌کنیم که سرعت اینترنت در این روزها چقدر کند است و واقعیت با آنچه ادعا می‌شود تطابق ندارد. 

حتی بسته‌های اینترنتی که روی گوشی تلفن همراه خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار فعال شد هم  از نظر سرعت اینترنت چندان تعریفی ندارد و برای باز کردن صفحات شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام کاربر بسیار معطل می‌شود و یا با قطعی مکرر مواجه می‌شود. 

در این میان فیلترشکن ها نیز ( که از ابزارهای اصلی ورود به برخی شبکه های اجتماعی مانند توییتر و تلگرام است ) با قطعی و اختلال مدام مواجه می‌شوند و بعد از مدتی نیز فیلترشکن ناکارآمد می‌شود. به عبارتی فیلترشکن‌ها مانند خودروهای فرسوده قدیمی شده‌اند که بعد از  10 بار استارت به زور روشن می‌شد بعد هم «پت پت کنان» خاموش می‌شدند و  پدران‌مان می‌بایست تا تعمیرگاه ماشین را هل می‌دادند. 

ادمین های تلگرام در سایت های خبری این روزها حسابی گلایه مندند، چرا که فیلترشکن‌های متعددی در گوشی‌ خود نصب کرده و حافظه گوشی‌اش تقریبا جای خالی ندارد. 

البته هنوز جای امیدواری و شکرگزاری وجود دارد که وزیر ارتباطات می‌پذیرد سرعت اینترنتی که در جمع خبرنگاران تست کرده برای کشور ایده‌آل نیست و حداقل می‌گوید باید به چند ده و حتی چند صد مگابیت بر ثانیه برسیم اما برای تحقق چنین هدفی برنامه‌ای از سوی او و وزارتخانه متبوعش برای عموم منتشر نشده تا همگان بدانند چه زمانی قرار است به سرعت اینترنت مقبول همانند کشورهای توسعه یافته برسیم.

ناگفته نماند بخش‌هایی از  صحبت‌های او باعث ناراحتی بعضی اقشار جامعه هم شده است و باعث شد بسیاری احساس کنند به شعورشان توهین شده است چرا که زارع‌پور می‌گوید سرعت کاربران در سراسر کشور به طور میانگین 5 تا 6 مگابیت بر ثانیه است و در پروانه اپراتورها 2 مگابیت برثانیه درج شده است. او با طرح این موضوع در جمعی از فعالان کسب‌وکارهای مجازی و خبرنگاران این حوزه تاکید می‌کند سرعت اینترنتی که تست کرده رکورد 8 برابری نسبت به قرارداد اپراتورها دارد. 

زارع‌پور در حالی این اظهارات را مطرح کرد که حتی برخی مسئولان و صاحب‌نظران کشور هم  آشکارا نسبت به موضوع کندی سرعت اینترنت گلایه می‌کنند اما گویا وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات تنها دلخوش به یک تست سرعت اینترنت نه چندان مطمئن است که حتی با رقم میانگین سرعت اینترنت کاربران (در سراسر کشور) که مورد ادعای خود وزیر هم هست (۵ تا ۶مگابیت بر ثانیه) اختلاف فاحشی دارد و به عبارتی نمی‌تواند محک قابل قبولی محسوب شود.