با استفاده از بافت‌های فرسوده محقق می‌شود برنامه اجرای نهضت ملی مسکن در داخل تهران

گروه اقتصادی الف،   4000913099

با وجود آنکه شهر تهران در مرحله فراخوان برای ثبت نام واحدهای نهضت ملی مسکن قرار ندارد و ساکنان پایتخت باید برای شهرهای اطراف نام‌نویسی کنند، دولت نوسازی محدوده ۵ هزار هکتاری بافتهای فرسوده، ذیل طرح نهضت ملی مسکن را در دستور کار دارد.

برنامه اجرای نهضت ملی مسکن در داخل تهران

به گزارش ایسنا، کمبود زمین دولتی در داخل شهر تهران محدودیتهایی را برای اجرای پروژه نهضت ملی مسکن در این کلانشهر ایجاد کرده است. بر این اساس وزارت راه و  شهرسازی در اولین مرحله از ثبت نام این طرح از متقاضیان ساکن در تهران دعوت کرد تا در شهرهای پرند، هشتگرد، ایوانکی، پاکدشت و رباط کریم ثبت نام کنند.

با این وجود در شهر تهران ۴۹۰۵ هکتار بافت فرسوده وجود دارد و آمار و ارقام، گسترش روزافزون این محدوده را نشان می‌دهد. بافت فرسوده تهران تا سال گذشته ۳۳۸۶ هکتار برآورد می‌شد که آذرماه سال گذشته ۱۵۱۹ هکتار بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی به آن افزوده شد.

سالهاست دولت و شهرداری در پی نوسازی سالیانه ۱۰ درصد از بافت فرسوده هستند اما به دلایلی همچون نوسانات اقتصاد کلان، تورم نهاده‌های ساختمانی و پایین بودن توان ساکنان بافتهای ناکارآمد، این هدف آنطور که باید و شاید محقق نشده است.

اما قانون جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) با ارایه مشوق‌ها و تسهیلات مناسب، این فرصت را فراهم کرده تا دولت و  شهرداری ضمن نوسازی بافتهای فرسوده، ظرفیتی را برای اجرای طرح نهضت  ملی مسکن در داخل شهر تهران فراهم کنند.

در این خصوص به تازگی وزیر راه و شهرسازی از برنامه تشکیل کمیته‌ای مشترک بین این وزارتخانه و شهرداری تهران خبر داده و گفته است که برای برخی شهرستان‌ها مانند زاهدان و چابهار این موضوع آغاز شده است.

رستم قاسمی درباره استفاده از بافت‌های فرسوده برای ساخت مسکن گفت: بافت فرسوده یکی از معضلات جدی کشور است، براساس آمارها ۶۱ هزار هکتار از اراضی شهری کشور بافت فرسوده است و حدود ۱۲ میلیون نفر در این مناطق زندگی می‌کنند.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه در قانون جهش تولید مسکن توجه بیشتری به بافت‌های فرسوده شده است، افزود: استفاده از این ظرفیت در دستورکار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

از جمله ظرفیت‌های قانون جهش تولید مسکن که می‌تواند در اختیار بافت‌های فرسوده قرار گیرد تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی به ازای هر واحد است. هم‌اکنون پیشنهاد پرداخت وام ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان برای شهرهای جدید اطراف تهران داده شده و بر همین اساس تسهیلات مذکور می‌تواند به بافت‌های فرسوده تهران نیز تعلق بگیرد. در حال حاضر سقف تسهیلات نوسازی بافت فرسوده در تهران و کلانشهرها برای سازندگان حرفه‌ای که از فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند ۳۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد است.