برای دیدار با بن سلمان؛ امانوئل ماکرون وارد ریاض شد

گروه جهان الف،   4000913045

رئیس جمهور فرانسه با ادعای فراموش نکردن قتل جمال خاشقجی توسط عوامل ریاض و با بیان اینکه عربستان از کشورهای کلیدی در حل و فصل مناقشات منطقه است، وارد این کشور شد.

امانوئل ماکرون وارد ریاض شد

به گزارش مهر به نقل از رویترز، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه امروز شنبه جهت دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، وارد ریاض پایتخت این کشور شد.

رئیس جمهور فرانسه در جمع خبرنگاران با رد این اتهامات که وی به دنبال مشروعیت سازی برای بن سلمان (در جریان قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی) است، گفت که بدون حضور عربستان نمی‌توان با بحران‌های متعدد منطقه مقابله کرد.

وی در این باره گفت: ما می‌توانیم پس از ماجرای خاشقجی تصمیم بگیریم که هیچ سیاستی در منطقه نداریم که این انتخابی است که برخی می‌توانند از آن دفاع کنند اما من فکر می‌کنم فرانسه نقش مهمی در منطقه دارد. این بدان معنا نیست که ما شریک جرم هستیم یا فراموش می‌کنیم.

فرانسه همچنین یکی از تامین کنندگان اصلی تسلیحات برای عربستان سعودی است اما به دلیل تجاوز عربستان سعودی به یمن که اکنون به یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه در جهان تبدیل شده، با فشار فزاینده‌ای برای بازنگری در فروش‌های تسلیحاتی خود به عربستان مواجه شده است؛ امری که پاریس بعید است به دلیل منافع اقتصادی و سیاسی، از آن پا پس کشد.

هیئتی تجاری متشکل از ۱۰۰ کمپانی فرانسوی در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی و صنایع نظامی، ماکرون را در این سفر همراهی می‌کنند. رئیس جمهور فرانسه اولین مقام عمده یک کشور غربی است که پس از ماجرای قتل خاشقجی به عربستان سفر می‌کند.

دیدار ماکرون از کشورهای حاشیه خلیج فارس در حالی صورت می‌گیرد که آنها نسبت به توجه ایالات متحده بر این منطقه ابراز تردید کرده‌اند و این در حالی است که حتی آنها به دنبال خرید تسلیحات بیشتر از واشنگتن هستند.