امریکا مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات است

گروه سیاسی الف،   4000913031
امریکا مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات است

 آیا مذاکرات هسته ای به خانه اول بازگشته است؟ 
 این پرسشی است که  لاورا روزن سعی کرده  در "دیپلماتیک"به آن پاسخ بگوید.

  وی در خصوص  روند گفتگوهای هسته ای مینویسد : 

1.    دیپلمات های آمریکایی و اروپایی می گویند که روشن نیست شکاف هایی که با مواضع تیم تازه گفتگوگر ایران بوجود آمده را بتوان در یک چارچوب معقول زمانی پر کرد…. یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت "تقریبا به خانه اول برگشته ایم."

به گزارش الف در حقیقت این ایران نیست که به خانه اول بازگشته بلکه این آمریکاست که با خروج از برجام مذاکرات و توافقات را با چالشی جدی مواجه کرد. و امروز ایران بی اعتماد به امضای دولتهای امریکایی و اروپایی به دنبال تضمین هایی معتبر است. 
لاورا روزن ادامه میدهد :    دیپلمات های ارشد از سه کشور فرانسه، آلمان و انگلستان در بیانیه ای که پس از خاتمه گفتگوها در روز جمعه منتشر شد گفتند که "آنها پس از تحلیل کامل و دقیق تغییرات پیشنهادی ایران در متن توافقاتی که در دورهای پیشین مذاکرات وین به دست آمده بود، سرخورده شده و نگرانند... ایران به مدت پنج ماه، گفتگوها را مختل کرد و برنامه هسته ای اش را به سرعت جلو برد. اکنون هم پیشرفت های دیپلماتیکی را که بدست آمده بود، به عقب برگرداند."

2_این دیپلمات ها گفتند که از انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی خواسته اند که طرف های گفتگو، به زودی دوباره گردهم آیند. نیاز هست که هیئت ها به پایتخت هایشان بازگردند تا اوضاع را بسنجند و راهنمایی بگیرند تا هفته آینده دوباره بازگردند و ببینند آیا این شکاف ها را می توان پر کرد یا نه."

زیر سوال رفتن مخالفتهای کینه توزانه رژیم صهیونیستی با هر گونه توافق هم از نظر این تحلیلگر دور نمانده و مینویسد :

3- نکته طعنه آمیز اینکه، بدبینی فزاینده درباره امکان زنده کردن برجام همزمان شده با بازاندیشی فوق معمول اخیر در اسراییل درباره معقول بودن مخالفت پیشین علیه توافق هسته ای 2015 که برنامه هسته ای ایران را در سطح پایین تری از غنی سازی نگه می داشت و به آژانس هسته ای هم امکان اجرای رژیم بازرسی محکمی می داد.

4- مسئله ای که در گفتگوهای هسته ای به نقطه اختلاف تبدیل شده این است که آمریکا، پس از ترامپ، نمی تواند پیشنهادی معتبر برای گفتگو بر سر توافقی داشته باشد که یک رییس جمهوری دیگر در آمریکا، آن را نقض خواهد کرد. در این میان ایران هم دو دل است که آیا خود را به رفع تحریم هایی راضی کند که ممکن است چندسال دیگر، دوباره برگردد.

5- تریتا پارسی، تحلیلگر مسائل ایران، روز گذشته نوشت: "شکاف های سیاسی و ناپایداری در واشنگتن، کار را برای دولت آمریکا بسیار دشوار کرده که بتواند سر حرف خود بماند و توافق های بین المللی را محترم بشمارد و همین مسئله به نوبه خود، قدرت چانه زنی تحریم ها را هم از میان برده است."

6- یک منبع دیپلماتیک اسراییلی چند روز پیش به بن کاسپیت، ستون نویس المانیتور گفت: "بیشترین شرمندگی آن است که هرگاه تهدید ایران را به آمریکایی ها گوشزد می کنیم، به ما می گویند "شما از جان ما چه می خواهید؟ همین شما بودید که ترامپ را متقاعد کردید که از توافق خارج شود- نتانیاهو این کار را کرد. بعد، ایرانی ها هم شروع به  لفو توافقات کردند. اگر امروز به اینجا رسیده ایم، تنها علتش همین است."

7- داننی سیترنوویچ، تحلیل گر پیشین ایران در اطلاعات ارتش اسراییل( رژیم صهیونیستی) استدلال می کند که اسراییل باید رویکرد واقع بینانه تری در برابر ایران در پیش گیرد. وی این هفته به تایمز اسراییل گفت: "می دانم که مهم است قاطع به نظر برسیم و مرتبا بگوییم "ایران بد است، ایران بد است"، اما وقتی مدام درخواست های غیرواقع بینانه را فریاد بزنید، بعنوان طرفی که می تواند عملا بخشی از گفتگوی بین المللی باشد، پذیرفته نخواهید شد."