يگانه اثر ثبت جهانی در پايتخت

گروه فرهنگی الف،   4000912015

گلستان با قدمتی بيش از ۴۴۰ سال از منحصر بفرد ترين مجموعه های تاريخي ايران است. بنايی كه از عهد آقا محمد خان آغاز و در عهد فتحعلی شاه (۱۲۱۶) به پايان رسيد. اگرچه تاريخچه كاخ گلستان به زمان شاه عباس صفوی (۹۸۸ ه.ق) برمی گردد.

يگانه اثر ثبت جهانی در پايتخت

علی دارابی در صفحه شخصی خود نوشت: اين كاخ زيبا و باشكوه در مساحتي بالغ بر ۴/۵ هكتار قرار دارد که دوم تير ۱۳۹۲ در سی هفتمين اجلاس سالانه كميته ميراث جهانی سازمان يونسكو در کامبوج در فهرست ميراث جهانی به ثبت رسيد. بناهای متعددی در كاخ وجود، دارد: شمس العماره، تالار سلام، تالار آينه، ايوان تخت مرمر و ... از مهم ترين آنهاست. 
تاجگذاری پادشاهان قاجار، گشايش مجلس يكم در ۱۸ شعبان ۱۳۲۴ ه.ق برپايی مجلس مؤسسان در آذر ۱۳۰۴ براي انقراض سلسله قاجار و تاجگذاری رضا شاه و محمدرضا شاه از جمله مهمترين رخدادهای صورت گرفته در كاخ گلستان است. 


برای بازديد و جلسه با مديران موزه به كاخ گلستان رفتم، خانم آفرين امامی مدير مجموعه از كارشناسان كار بلد و با سابقه همكاران خوبی را برای خدمت به فرهنگ و ميراث كشور گرد هم آورده است. 
استاد محمد حسن سمسار، استاد برجسته تاريخ و باستان شناسی كه دانشجويان زيادی را تربيت كرده و آثار و تأليفات ارزنده ای چون سيمای تهران، كاخ گلستان را در كارنامه خود دارد و ساليان طولانی در مديريت موزه ها به كشور خدمت كرده است و هم اكنون از استادان و مشاوران برجسته در حوزه ميراث فرهنگي است نيز در زمان بازديد در كاخ حضور داشت و درباره آثار ماندگار، فرهنگي، نسخ خطی، آلبوم های عكس و ... ساعاتی با هم به گفتگو گذرانديم و من در مقام شاگردی سؤالاتی را پرسيدم و مسحور ادب و دانش استاد بودم. 


در كاخ از خيابان ناصرخسرو پس از ۶۰ سال بازگشايي و مردم از اين در هم مي توانند به كاخ مراجعه كنند. كاخ گلستان دارای بيش از ۵۰۰ تابلو نفيس و منحصر بفرد است از نقاشی های هنرمندان بزرگي چون: صنيع الملك، كمال الملك و... را در خود جاي داده است.بخش هايی از كاخ به سرعت در حال مرمت و بازسازی است.  اگر كسی تا كنون كاخ گلستان را نديده است خيلي چيز مهمي را از دست داده است. ساعت بازديد از كاخ همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ مي باشد.برنامه هاى جديدى براى حضورمردم وبازديد ازكاخ ها وموزه ها رادردست داريم.