قوانین با هدف کاهش ورودی پرونده‌ها اصلاح می‌شود

گروه اجتماعی الف،   4000911063

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه گفت: اصلاح قوانین و ساختارها در راستای سند تحول قضایی و گام دوم انقلاب برای کاهش ورودی پرونده‌ها از اهداف و سیاست‌های قوه قضاییه در دوره جدید است.

به گزارش ایسنا حجت الاسلام و المسلمین نورالله قدرتی که به خراسان جنوبی سفر کرده است، امروز پنجشنبه ۱۱ آذر در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی؛  نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: شاید مهمترین مشکل قوه قضاییه، کثرت ورودی پرونده‌های کیفری و حقوقی بوده که ریشه بسیاری از مشکلات است.

به گزارش ایسنا، وی گفت: یکی از دلایل کثرت پرونده‌ها این است که با وجود همه نواقص موجود، مردم امید دارند ملجاء و پناهگاهی هست که حرف‌شان شنیده شود و از دلایل دیگر در این زمینه قوانین، مقررات و ساختارهایی است که باید اصلاح شود.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه اظهار کرد: یکی از اهداف و سیاست‌های ریاست قوه قضاییه این است که در راستای سند تحول و گام دوم انقلاب باید به فکر اصلاح قوانین و ساختارها هم باشیم چون این قوانین و ساختارها موجب و مولد پرونده‌های زیادی است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ میلیون پرونده بار بزرگی را بر دوش قوه قضاییه می‌گذارد افزود: در هفته‌های اخیر ریاست قوه قضاییه در راستای سیاست‌های اساسی این قوه که کاهش ورودی پرونده‌هاست به معاونت حقوقی دستور داد طرحی را تهیه کنیم که تحت عنوان لایحه قضازدایی دنبال شود.

قدرتی گفت: از مجموع ۱۰ میلیون پرونده در کشور حدود ۳۵ عنوان کیفری و دعاوی کیفری و ۴۵ عنوان حقوقی که ۷۰ درصد پرونده‌ها را تشکیل می‌دهد و در این لایحه قضازدایی برای هفت میلیون پرونده، معاونت حقوقی به کمک همکاران و پژوهشگاه قوه قضاییه تلاش می‌کند درخصوص برخی موضوعات که جرم‌انگاری شده راهکاری پیدا کنیم که جرم تلقی نشود.

وی اظهار کرد: اگر جرم تلقی می‌شود نیز راهکار مقابله با آن و ضمانت اجرا را حبس یا مجازات نقدی قرار ندهیم و مجازات‌های دیگری در نظر گرفته شود.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه افزود: از جنبه حقوقی هم نهادهای شبه قضایی را لحاظ کنیم و از آن ظرفیت استفاده شود تا مردم فوری نخواهند به دستگاه قضایی مراجعه کنند.

وی گفت: برای رسیدن به این هدف شوراهای حل اختلاف را داریم که از یادگارهای مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی است و اکنون میانجیگری و داوری را داریم که یک هفته قبل دستورالعمل موسسات میانجیگری و داوری تکمیل و به ریاست قوه ارسال شد که امیدواریم به‌زودی ابلاغ شود.

قدرتی اظهار کرد: امیدواریم مجموعه این اقدامات سبب شود مردم بیشتر به سمت صلح و سازش بروند و البته صلح و سازش نیاز به فرهنگسازی دارد که خارج از دستگاه قضایی باید علما، بزرگان، نهادهای فرهنگی و مذهبی به میدان بیایند.

وی افزود: بیش از ۴۶ درصد زندانیان در کشور مرتبط با مواد مخدر هستند و براساس گزارش سازمان زندان‌ها از این زندانیان حدود ۴۸ درصد به خاطر مواد جزئی زندانی هستند که اگر سقف مواد را در قانون اصلاح کنیم خود به خود جمعیت زندان‌ها کاهش پیدا می‌کند.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه کاهش اطاله دادرسی را از دیگر سیاست‌ها و برنامه‌های دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: طولانی شدن روند رسیدگی از جمله ناراحتی‌های مردم است و تصور می‌شود که همکاران قضایی ما مقصر هستند و شاید درصدی باشد اما مواردی هست که قوانین، مانع است.

وی افزود: در این بخش هم ورود کردیم و آیین دادرسی کیفری در دست اصلاح است که با نگاه کاهش زمان رسیدگی و اطاله دادرسی، اصلاحاتی را انجام می‌دهیم.

قدرتی با اشاره به اینکه تکریم ارباب رجوع مورد تاکید روسای قوه قضاییه به ویژه ریاست فعلی این قوه است گفت: جان، مال و ناموس مردم مورد تعرض قرار گرفته که به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند و همکاران قضایی هم تراکم کاری دارند لذا دستورالعملی صادر شده و تاکید ریاست قوه بر تکریم ارباب رجوع است.

وی اظهار داشت: با انتصاب آقای رییسی امیدواری در مردم ایجاد شد و قوه قضاییه در واقع مورد توجه مردم قرار گرفت و بعد از رفتن ایشان، مقام معظم رهبری برای دومین بار از خانواده دستگاه قضایی شخصیتی را انتخاب کردند که از ابتدای کار آشنا به قوه قضاییه است.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه گفت: در این مدت ضمن اینکه همان سیاست‌ها یعنی سیاست مبارزه با فساد، شفاف‌سازی و برخورد قاطع با مفسدین دنبال شده اما تاکید رییس قوه قضاییه بر تعامل قوا با یکدیگر است و اخیرا در اقدامی بی‌نظیر شورای عالی قضایی با مجموعه نمایندگان مجلس نشست مشترک برگزار کردند تا مشکلات را بررسی کنند و تبادل نظر شود.

وی افزود: تاکید به معاونان قوه و روسای دادگستری در سطح کشور نیز همین تعامل ضمن حفظ استقلال است و ریاست قوه دستور داد تفاهم‌نامه‌ای بین قوه قضاییه و قوه مقننه امضا شود که در مراحل پایانی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند نیز گفت: احکام پابرجاست ولی از جهت تاثیرگذاری قوانین شرایط لازم باید مدنظر باشد.

وی افزود: ما با نوع انسان مواجه هستیم و در عین حال که اصول احکام کارساز است اما همانطور که در بعضی آثار آمده، شیوه، زمان، مکان و کیفیت هم نقش دارد چون غرض، اصلاح انسان است و اینکه جایگاه خود را پیدا و توبه کند.

وی گفت: مسایل روانشناختی، زمان، مکان و شیوه تبلیغات موثر است و به نحوی باید از یکنواختی خارج شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: غرض از اجرای حد این است که همه بدانند قانون حاکم است لذا اینها شرایط خودش را می‌طلبد و این قدم موثری است که باید انواع ابتکارات به‌کار گرفته شود تا بتوانیم آثار فساد و تباهی دشمن را از محیط جمهوری اسلامی پاک کنیم.

وی گفت: متاسفانه در دولت‌های حزبی و سلیقه‌ای که در این مدت سر کار آمده‌اند برخی‌ به صورت آگاهانه یا غیرآگاهانه به میل دشمن کار کردند و این همه آثار سوء و سختی را برای مردم ایجاد و مردم را تباه کردند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: مقام معظم رهبری در همان دوران از افق‌های روشن سخن گفتند و در اوج سلطه بیگانه و نفوذ دشمن و سایر عوامل، کرامت‌گونه گام دوم انقلاب را تدوین کردند.

امام جمعه بیرجند اظهار داشت: ایشان چندین بار فرمودند انقلاب کردیم و پیروز شدیم، راه سخت و معجزه آسایی را آمدیم اما راه تمام نشده و در پیش است لذا بعد از این باید دولت اسلامی داشته باشیم.

وی افزود: جریان به دست کسانی بود که هیچ امیدی نبود و کرونا هم ضمیمه شد، انتخابات مجلس شورای اسلامی در لبه مرز کرونا و انتخابات ریاست جمهوری هم در شرایط فروکش کردن کرونا برگزار شد و پس از آن کرونا تشدید شد که اگر این انتخابات‌ در اوج بیماری بود مگر می‌توانستند انتخابات را برگزار کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: مثل اول انقلاب که امام فرمود معجزه روی داد، دولت، مجلس و قوه قضاییه انقلابی شکل گرفت که اتفاق فوق‌العاده‌ای است و همزمان با شکست دشمن در منطقه و غرب شده که به رسوایی کشیده شدند.

وی اظهار کرد: آمریکا از افغانستان فرار کرد، یمن را نیروهای انقلابی تصرف کردند و در این مدت خیانت‌هایی که در انتخابات عراق کردند به رسوایی کشیده شد لذا صدور انقلاب و عدالت‌خواهی به انگلیس و آمریکا و فرانسه رسیده و حتی نمایندگان مجلس هم با مردم در تظاهرات‌ حضور دارند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: این در حالی است که وقتی خبرنگار از ترامپ می‌پرسد آیا سه سال دیگر در انتخابات شرکت می‌کنید، پاسخ می‌دهد تا سه سال دیگر آمریکایی نخواهد بود.

وی افزود: مسایل باید توسط همه دستگاه‌ها دنبال شود اما نمی‌شود زیرا قدرت تبلیغات نداریم و بلد نیستیم، یک جاسوس دستگیر و محاکمه می‌شود رسانه‌های بیگانه چه تبلیغاتی راه می‌اندازند اما پرونده‌های غربی‌ها را با آن همه کودک‌کشی که آمار آن ۱۰ هزار معلوم می‌شود و اخیرا که خبرها از کودک‌کشی ۱۸ هزار نفری است، دنبال نمی‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: همزمان گورهای دست جمعی کودکان سه سال به بالا پیدا شد و کلیسا هم همراهی کرد این چه جنایتی بود اما هیچ کس حرفی نمی‌زند که عجیب است.

وی ادامه داد: اخیرا در بلاروس و لهستان مردم، زن و بچه به بهانه سیاسی گروگان گرفته شدند و از سرما مردند اما کسی چیزی نگفت هر چند که چند روز پیش از وزارت خارجه خواستیم که صدای اعتراض را برسانید.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: هر چند وقت نوجوانان را به گروگان می‌گیرند و تجاوز می‌کنند، اعضای بدنشان را می‌فروشند و چرا مجلس و قوه قضاییه به عنوان حقوق بشر وارد نمی‌شوند، آنها ساکت ما هم ساکت پس فرق ما با آنها چیست؟

وی افزود: پیام دادم ورود پیدا کنند که گورهای دست جمعی چه شد، کلیسا چه می‌گوید و دولت‌های مربوطه چه می‌گویند اما در مقابل اگر مجرمی در ایران اعدام شود به سر و سینه می‌زنند و تبلیغات می‌کنند.

عبادی گفت: در نوار مرزی گزارش رسید که ۵۰ درصد مردم را به مواد مخدر صنعتی معتاد کردند و از همه مسوولان ذیربط دعوت کردیم که شما چه می‌کنید، چرا روستا یک روحانی و نماز جماعت ندارد و چرا دیگران هم بی‌تفاوت هستند زیرا دشمن همین را می‌خواهد و این از ترور بدتر است چون اعتیاد همه چیز را تباه می‌کند.

وی افزود: باید این حالت یکنواخت ترانزیت مواد مخدر افغانستان به ایران تغییر کند تا آن را به دشمنان ما که این مواد را کاشته‌اند صادر شود و آنها با این پدیده خانمانسوز مبارزه کنند و چرا باید مدام ایران با قاچاق مواد مخدر مبارز کند؟

امام جمعه بیرجند گفت: امروز جمهوری اسلامی در نقطه اوجی قرار داد که اگر قدرش را بدانیم و هزینه کنیم در دنیا تاثیرگذار هستیم، دنیا هم نیاز دارد خودش را از این همه فساد نجات دهد چون به نفع هیچ کسی نیست پس در چنین شرایطی طرحی بهتر از نظام عادلانه حقیقت اسلام برای نجات بشریت نیست.

وی اظهار کرد: همانگونه که ما خواب بودیم دشمن با تبلیغات اسلام‌هراسی کرد و داعش و گروه‌های تکفیری ساخته است، اگر به بهانه حرف بوش ۲۰ سال افغانستان را هم اشغال کردند قدرت تبلیغات بود.

عبادی خطاب به معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه گفت: پیام ما را ابلاغ و از تریبون‌های بین‌المللی این موارد را تبیین کنید.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه علاوه بر دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در نشست‌های کاری با قضات، مدیران قضایی، وکلا و کارشناسان دادگستری ‌شرکت می‌کند و یادواره شهدای حقوققدان استان نیز با حضور وی در بیرجند برگزار می‌شود.