۱۳ درصد خرمای جهان در ایران تولید می‌شود

گروه اقتصادی الف،   4000911062

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: ۱۳ درصد تولید خرما و حدود ۱۵ درصد صادرات خرما توسط ایران صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا مسعود خوانساری روز پنجشنبه در سومین همایش خرما اظهار کرد: با توجه به این‌که در دهه ۹۰ رشد اقتصاد کشور منفی بوده و ما سال‌های سختی را پشت سر گذاشته‌ایم و سال‌های سختی پیش رو داریم من هم مثل دیگر مسئولین معتقدم در حال حاضر باید به اقتصاد پرداخته شود.

وی اضافه کرد: با وجود تورم دورقمی که تنها در چند کشور وجود دارد و متأسفانه ایران هم جزء همان کشورهاست باید گفت امسال هم سال سختی را داریم و همچنین  "تورم" اقتصاد را روزبه‌روز ضعیف‌تر کرده است. اگر مشکل اقتصاد کشور به‌طور جدی اصلاح نشود نه‌تنها خرما بلکه هیچ محصولی نمی‌تواند رشد کند و روزبه‌روز اقتصاد ضعیف‌تری خواهیم داشت و مردم فقیرتر و صادرات کمتر می‌شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: امروز بزرگ‌ترین بحران‌های کشور شامل تورم، خروج سرمایه و خروج نخبگان از کشور است و هر روز که دیرتر شود به تبع آن درمان سخت‌تر خواهد شد.

خوانساری عنوان کرد: امروز قیمت دلار خیلی بالاست. طبق آمار بانک مرکزی ما حداقل ۱۰ میلیارد تومان خروج سرمایه در سال‌های گذشته داشته‌ایم. هرچند اصلاح اقتصادی کشور کار مشکلی است اما باید هرچه سریع‌تر به‌ویژه در این سه مقوله صورت گیرد.

وی بیان کرد: طبق اعلام رئیس محترم سازمان برنامه سالانه ۷۶ میلیارد دلار و آنچه سازمان بین‌المللی انرژی اعلام کرده ۱۰۰میلیارد دلار سالانه یارانه انرژی داریم یعنی برای هر نفر نزدیک به ۲۰ میلیون تومان که متأسفانه نه‌تنها در جیب مردم نرفته بلکه به اقتصاد ضربه می‌زند و مانع از چرخش چرخه‌ی اقتصاد می‌شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: در بحث یارانه‌های گندم هم طبق آخرین تصویبات بنا شده کیلویی هفت هزار تومان از کشاورز خریداری کنیم و به شکل آرد کیلویی ۶۰۰ تومان به بازار عرضه کنیم که با این شکل اگر گنج قارون هم باشد نمی‌شود ادامه داد.

خوانساری افزود: در زمینه برق هم‌ قیمت تولیدی برق دو هزار تومان تمام می‌شود که با قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان دارد عرضه می‌شود این روش‌هایی که در اقتصاد درحال اجراست اقتصاد را به تباهی می‌کشد و جواب‌گو نخواهد بود.

وی ادامه داد: در بحث ارز هم به‌همین شکل است علاوه‌بر رانت و فساد و اخلالی که در جامعه ایجاد می‌کند می‌تواند ضربه محکمی به چرخه تولید بزند. تولیدکننده داخلی نمی‌تواند تولید کند و به تبع آن عمدتاً بحث واردات قوی خواهد شد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: می‌خواهم عرض کنم تا زمانی‌که مشکلات اقتصادی کلان کشور حل نشود تقریباً هیچ مشکلی حل نخواهد شد و از نمایندگان مجلس که حضور دارند خواهشمندم ابتدا ارز ۴۲۰۰ تومانی را تصویب نکنید و کوتاه نیایید همچنین به‌هیچ‌عنوان کسری بودجه را نپذیرید. امسال نزدیک به ۵۰ درصد بودجه کسری است که همین عامل اصلی تورم و همه بدبختی‌های کشور است. تورم بالا باعث کاهش ارزش پول و افزایش قیمت در بازار می‌شود.

خوانساری بیان کرد: در بحث خرما سیزده درصد تولید و حدود ۱۵ درصد صادرات خرما توسط ایران صورت می‌گیرد که این نشان می‌دهد ایران نسبت متوسط راندمان تولید در دنیا را دارد. مشکل بسته‌بندی را داریم که هرچند در سال‌های اخیر کمی ارتقا پیدا کرده ولی هنوز ضعف زیادی داریم به‌ویژه در بسته‌بندی‌هایی که با محیط‌زیست سازگار باشند.

وی اظهار کرد: از نظر ژنتیکی هم لازم است محصولاتی را بیشتر در کشور پرورش دهیم که به آب کمتری نیاز داشته باشد تا راندمان بالاتری داشته‌باشیم.