فشار ریاض برای جلوگیری از تحقیقات حقوق بشری سازمان ملل

گروه جهان الف،   4000910143

روزنامه «گاردین» فاش کرد که عربستان سعودی در حال اعمال فشار به مقامات سازمان ملل است تا تحقیقات حقوق‌بشری در یمن را متوقف کند.

روزنامه «گاردین»، امروز (چهارشنبه)، از تلاش‌های پنهانی ریاض برای تحت تأثیر قرار دادن تحقیقات حقوق‌بشری سازمان ملل متحد در یمن خبر داد.

به گزارش فارس، بر اساس این گزارش، ریاض از راه «مشوق‌ها و تهدید»  سعی دارد تحقیقات سازمان ملل متحد درباره نقض حقوق بشر در یمن را متوقف کند.

گاردین اضافه کرد که برخی دیپلمات‌ها، سیاستمداران و فعالان این اقدامات عربستان سعودی را «کارزار فشار پنهانی» توصیف کرده‌اند و می‌گویند که سعودی‌ها با استفاده از این اقدامات سعی دارند تا برای تضمین توقف تحقیقات، مقامات را تحت تأثیر قرار دهند.

این فشارها در حالی اعمال می‌شود که پیشتر، تلاش‌های ریاض برای متوقف کردن تحقیقات سازمان ملل به موفقیت انجامید به‌نحوی که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ماه اکتبر گذشته به تمدید تحقیقات مستقل درباره جنایت‌های جنگی عربستان سعودی رأی منفی داد.

گاردین خاطرنشان کرد که از نمونه‌های فشار پنهانی عربستان سعودی این بوده که آن‌ها پیشتر اندونزی بزرگترین کشور اسلامی از نظر جمعیتی را تهدید کرده بودند که اگر مقامات آن‌ها به طرح ماه اکتبر رأی منفی ندهد، موانعی بر سر راه ورود اندونزیایی‌ها به مکه مکرمه ایجاد خواهند کرد.

این روزنامه همچنین اشاره کرد که کشور آفریقایی توگو نیز  همزمان با روز رأی‌گیری اعلام کرده بود که سفارت جدیدی در ریاض افتتاح خواهد کرد و برای حمایت از اقداماتی که در راستای مبارزه با تروریسم انجام می‌شوند، حمایت مالی از عربستان سعودی دریافت خواهد کرد.

این گزارش در حالی منتشر شده است که «برنامه جهانی غذا» شاخه کمک غذایی سازمان ملل متحد و بزرگترین نهاد انسانی جهان در زمینه امنیت غذایی و رفع گرسنگی در اواخر مهرماه اعلام کرده بود که مردم یمن با کمبود شدید مواد غذایی مواجه شده‌اند و به خوردن برگ درختان روی آورده‌اند.

این نهاد مرتبط با سازمان ملل متحد در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر اعلام کرده بود که با توجه به جنگ و فروپاشی اقتصاد در یمن هیچ نشانه‌‌ای مبنی بر کمرنگ شدن بحران این کشور وجود ندارد و این مسئله باعث شده که گرسنگی در این کشور چند برابر شود.

«جیمز الدر» سخنگوی یونیسف پیش از  برنامه جهانی غذا با ارائه گزارشی به سازمان ملل در ژنو گفته بود: «درگیری یمن به سطح جدید و شرم آوری رسیده است. ما در حال حاضر ۱۰ هزار کودک داریم که از مارس ۲۰۱۵ کشته یا مجروح شده‌اند که معادل چهار کودک در روز است. علاوه بر اینکه خیلی از عملیات‌هایی که به کشتار یا معلولیت کودکان منجر شده، ثبت نشده است».

وی همچنین بیان کرده بود: «از هر پنج کودک، چهار نفر یا در کل، حدود ۱۱ میلیون نفر در یمن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند در حالی که حدود ۴۰۰ هزارکودک از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند و بیش از دو میلیون کودک نیز تحصیلات خود را ترک کرده‌اند».

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرده است.

ائلاف سعودی تاکنون با تجاوز نظامی به یمن هیچ یک اهدافش را محقق نکرده است. در حالی که این اقدام با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.