ترامپ قبل از مناظره انتخاباتی با بایدن احتمالا کرونا مثبت بود

گروه جهان الف،   4000910142

یک روزنامه انگلیسی به نقل از کتاب خاطرات رئیس پیشین ستاد کارکنان کاخ سفید نوشت، نتیجه تست کرونای رئیس جمهور سابق آمریکا پیش از شرکت در مناظره‌های انتخاباتی مثبت اعلام شده بود.

ترامپ قبل از مناظره انتخاباتی با بایدن احتمالا کرونا مثبت بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مارک میدوز» آخرین رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید در دوره «دونالد ترامپ» گفته است، تست کرونای رئیس جمهور سابق آمریکا پیش از حضور در مناظره انتخاباتی مثبت اعلام شده بود.

میدوز در کتاب خود «رئیسِ رئیس» که به‌دست روزنامه «گاردین» رسیده است نوشته، نتیجه تست کرونای ترامپ در تاریخ ۲۶ سپتامبر سال گذشته میلادی، در حالی مثبت اعلام شد که مراسم معارفه «ایمی کانی بارت» نامزد دیوان عالی آمریکا در «باغ رُز» کاخ سفید به تازگی برگزار شده بود.

این مقام سابق آمریکایی می‌نویسد، ترامپ با وجود اینکه «کمی خسته به نظر می‌رسید» و گمان می‌رفت «کمی سرماخورده» بود، به پنسیلوانیا سفر کرد تا در یک تجمع انتخاباتی شرکت کند. اندکی بعد از پرواز هواپیمای ریاست جمهوری، پزشک کاخ سفید به او خبر داد که نتیجه تست ترامپ مثبت است.

میدوز در کتاب خود نوشته است که بلافاصله با ترامپ تماس گرفت و به او گفت: «آقای رئیس جمهور، خبر بدی دارم. نتیجه تست شما برای کووید-۱۹ مثبت شده است. ترامپ با لحن شعرگونه‌ای جواب داد، "ای تف! داری شوخی می‌کنی؟"».

میدوز می‌نویسد، اندکی بعد تست کرونا با دستگاهی جدیدتر تکرار شد و نتیجه آن منفی شد اما او به کارکنان کاخ سفید دستور داد که طوری رفتار کنند که گویی نتیجه تست او مثبت است.

رئیس وقت کارکنان کاخ سفید می‌افزاید، یک روز بعد ترامپ برای بازی گلف و شرکت در رویدادی با حضور خانواده‌های نظامیان به ویرجینیا رفت و «درباره ارزش‌های فداکاری سخنرانی کرد».

گاردین می‌نویسد میدوز در کتاب خود به این نکته اشاره نکرده که ترامپ همچنین در نشست خبری در محیط بسته شرکت کرد. ۲۸ سپتامبر نیز ترامپ در رویدادی با حضور تاجران سرشناس شرکت کرد و تا این زمان کاخ سفید به طور عمومی اعلام نکرده بود که تست کرونای ترامپ ابتدا مثبت و سپس منفی شده است.

میدوز می‌نویسد، روز ۲۹ سپتامبر که قرار بود ترامپ در مناظره با «جو بایدن» شرکت کند، «اندکی بهتر شده بود» و اسپری نارنجی همیشگی را به صورت زده بود اما دور چشمانش بیش از پیش گود افتاده بود.

گاردین به نقل از «کریس والاس» مجری مناظره می‌نویسد، ترامپ به دلیل دیر رسیدن، پیش از اجرای برنامه تست کرونا نداده بود.

سه روز بعد (دوم اکتبر) ترامپ در پیامی توئیتری اعلام کرد او و همسرش «ملانیا ترامپ» به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. عصر همان‌روز میدوز به ترامپ کمک کرد به بیمارستان برود و ظرف چند روزی که ترامپ در بیمارستان نظامی «والتر رید» به سر می‌برد تمام تلاش خود را به کار گرفت که طوری وانمود کند که حال رئیس جمهور وقت خوب است اما گفته‌می‌شود وضعیت ترامپ جدی‌تری از چیزی بود که کاخ سفید اعلام می‌کرد.

از زمان شیوع جهانی ویروس کرونا، بسیاری از مقامات آمریکایی، ترامپ را به کوتاهی در قبال کنترل این بیماری متهم کرده‌اند. ترامپ در ماه‌های ابتدایی شیوع این بیماری آن را مشابه سرماخوردگی توصیف کرده و از تعطیلی کسب‌وکارها و اجرای قوانین محدود کننده خودداری کرد.

با این حال رئیس جمهور سابق آمریکا اخیراً در مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» بار دیگر مدعی شد در صورتی‌ که ابتکار عمل دولت وی موسوم به عملیات «Warp Speed» (سرعت فوق العاده‌) برای تسریع تولید واکسن کرونا در آمریکا پیش نرفته بود، آمار مرگ و میر ناشی از فاجعه شیوع بیماری همه‌گیر کرونا شبیه به فاجعه بیش از یک قرن پیش در زمان شیوع بیماری همه‌گیر آنفولانزای اسپانیایی می‌شد.