دیدار رهبران گروه «چارچوب هماهنگی شیعیان» با جریان صدر قوت گرفت

گروه سیاسی الف،   4000910124

منابعی در عراق از دیدار احتمالی رهبران «جریان صدر» و گروه «چارچوب هماهنگی شیعیان»، با هدف خارج کردن عراق از بن بست سیاسی و برداشتن مانع بر سر تشکیل دولت آینده خبر داد.

دیدار رهبران گروه «چارچوب هماهنگی شیعیان» با جریان صدر قوت گرفت

منابع موثق در عراق از افزایش احتمال دیدار میان رهبران «جریان صدر» و «چارچوب هماهنگی شیعیان» خبر می‌دهند. در صورت برگزاری این نشست، این جدی‌ترین گام گروه‌های سیاسی شیعی برای حل بحران سیاسی عراق است.

به گزارش تسنیم، طی هفته‌های گذشته، مهم‌ترین چالش سیاسی عراق که به یک مانع بزرگ برای تشکیل دولت تبدیل شده بود، بحث شکل‌گیری فضای دو قطبی در داخل بیت شیعی بود. در یک سو جریان صدر می‌خواست به صورت مستقل از دیگر گروه‌های سیاسی شیعی، با دو جریان اصلی کُرد و سُنی وارد ائتلاف شده و بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان را تشکیل دهد.

در سوی دیگر، چند جریان بزرگ شیعی با یکدیگر جلسات هماهنگی و رایزنی برگزار می‌کردند تا عملا قطب مقابل جریان صدر را در داخل بیت شیعی تشکیل دهند. این گروه ها در ادامه به «چارچوب هماهنگی» مشهور شدند.

مهم‌ترین گروه‌های تشکیل دهنده چارچوب هماهنگی عبارتند از «دولة القانون» (نوری المالکی)، «فتح» (هادی العامری)، «تیار الحکمة» (سید عمار حکیم)، «نصر» (حیدر العبادی)، «عقد الوطنی» (فالح الفیاض)، «حزب الفضیلة» (عمار طعمه) و «حقوق» (حسین مونس). به این ترتیب، عملا چارچوب هماهنگی یکی از قطب‌های اصلی بیت شیعی بود که - بر اساس نتایج رسمی که دیروز اعلام شد - به صورت مستقیم 60 کرسی پارلمان را در اختیار دارند و با احتساب نمایندگان مستقل و جریانات نزدیک به خود جمعا می‌توانستند نزدیک به 75 کرسی پارلمان را به خود جذب کنند. در مقابل، جریان صدر نیز با 73 نماینده پارلمان از بخت بالایی برای تشکیل دولت برخوردار است.

از سوی دیگر، وضعیت امنیتی و سیاسی عراق به صورتی است که بسیاری از بزرگان و دلسوزان این کشور بر ایجاد وحدت رویه در داخل بیت شیعی و توافق میان دو قطب اصلی بیت شیعی تأکید دارند. در همین راستا، گفته می‌شود قرار است به زودی در جلسه مشترکی با حضور رهبران دو قطب اصلی، بر سر «تشکیل فراکسیون مشترک و فراگیر بیت شیعی» رایزنی شود. از زمان برگزاری انتخابات تاکنون، چنین جلسه‌ای میان نمایندگان جریان صدر و چارچوب هماهنگی برگزار نشده بود.

یادآوری می‌شود طبق قانون اساسی عراق، بزرگ‌ترین فراکسیون در زمان افتتاح هر دوره پارلمان، دارای حق انحصاری تعیین نخست‌وزیر است. در همین راستا، عمده تلاش گروه‌های سیاسی در راستای تشکیل گسترده‌ترین ائتلاف است تا بتوانند بزرگ‌ترین فراکسیون را تشکیل دهند.