هشدار توکلی درباره حذف ارز ۴۲۰۰/ توضیحات قالیباف درباره جلسات متعدد سران قوا/ علت برگشت‌خوردن طرح صیانت چه بود؟

گروه سیاسی الف،   4000910118 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

هشدار توکلی درباره حذف ارز ۴۲۰۰/ توضیحات قالیباف درباره جلسات متعدد سران قوا/ علت برگشت‌خوردن طرح صیانت چه بود؟

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۱۰ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۳۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۶۰ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۷۵۷ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۹ هزار و ۹۱۲ نفر رسید.

در شبانه روز گذشته، ۱۴ استان کشور، مرگ و میر صفر و یک داشته اند؛ به این ترتیب استانهای قم، اردبیل، مرکزی، هرمزگان، ایلام، بوشهر، خراسان شمالی و قزوین، هیچ موردی از مرگ و میر نداشته اند. همچنین استانهای سیستان و بلوچستان، زنجان، کرمانشاه، لرستان، همدان و مازندران، فقط یک مورد مرگ و میر بیماران کرونایی داشته اند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت تا کنون ۵۷ میلیون و ۷۷۶ هزار و ۹۱۷ نفر دُز اول، ۴۷ میلیون و ۳۸۵ هزار و ۳۴۶ نفر دُز دوم و یک میلیون و ۱۰۵ هزار و ۵۶ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۶ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۳۱۹ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۳۷۴ هزار و ۶۵۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

علت برگشت خوردن طرح صیانت چه بود؟

همشهری نوشت: «پس از برگزاری 9 جلسه برای بررسی طرح «حمایت از حقوق  کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» درنهایت، اعضای کمیسیون مشترک بررسی طرح، در جلسه دهم تصمیم گرفتند که طرح فعلی به مرکز پژوهش‌ها ارجاع داده شود. در جلسه نهم مشخص شد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی نامه‌ای محرمانه به رضا تقی پور انوری، رئیس کمیسیون مشترک، خواستار فرصت برای ارائه پیشنهادهای این وزارتخانه شده است.

همچنین اعضای کمیسیون در همین جلسه مطلع شدند که عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس جلسه‌ای برگزار کرده و از رئیس مجلس همین درخواست را مطرح کرده است. اکنون به نظر می رسد که با پیگیری‌های قالیباف و رای اعضای کمیسیون، در حالی که 2‌پیشنهاد دیگر هم مطرح بوده، پیشنهاد ارجاع طرح به مرکز پژوهش‌ها مورد توجه اعضا قرار گرفته است.

اگرچه انتظار می رفت که طرح فعلی در قالب ماده 142 آیین نامه داخلی به مرکز پژوهش‌ها ارجاع یابد، اما چنین اتفاقی رخ نداد. درصورتی که طرح در قالب ماده 142 به مرکز برمی گشت، به جای فرصت 10 روزه کنونی، مرکز پژوهش‌ها این فرصت را داشت که طی 45 روز طرح را جمع بندی و نهایی کند.

غلامرضا نوری قزلجه، عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در گفت وگو با همشهری با اشاره به اینکه اکنون یک فرصت 10 روزه ایجاد شده تا طرح در مرکز پژوهش‌ها دوباره بررسی شود، می‌گوید: «کارگروهی در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود و نظرات دولت، دستگاه‌های ذی‌ربط، بخش خصوصی، صاحبنظران و کارشناسان دریافت می‌شود و مجددا درباره کلیات طرح رای‌گیری می‌شود.»

نوری قزلجه همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که اگر کلیات طرح جدید در کمیسیون مشترک رای نیاورد، طرح کنار گذاشته می‌شود.

عضو کمیسیون مشترک با اشاره به اینکه با وضعیتی که طرح فعلی داشت، پیش بینی‌ها این بود که طرح رای نمی آورد، ادامه می دهد: «اگر طرح در مرکز پژوهش‌ها به نحوی اصلاح شود که نظر اعضای کمیسیون را جلب کند و تبدیل به طرحی جامع، مانع و نافع برای کشور شود، کلیات آن رای خواهد آورد.» او همچنین تاکید می‌کند که «اگر جزئیات طرح به همین ترتیب فعلی باشد و موارد نامناسب و مضر آن که زیاد هم بود، همچنان باقی بماند، بدیهی است که رای نمی‌آورد».

***

هشدار توکلی درباره حذف ارز 4200

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه ای به سران سه قوه درباره تبعات حذف ارز 4200 هشدار داد. در بخش‌هایی از این نامه آمده است: « تلخ‌ترین نتیجه این بحران، علاوه بر تورم، رکود وهشتناکی است که درد تورم کمرشکن را چند برابر می‌سازد.

تورم و آسیب‌های دیگر بحران ارزی، مانند افزایش نابرابری درامد و دارایی و تشدید فرار سرمایه، همگی آثار ثانویه ضد تولید و سرمایه‌گذاری دارند و بر رکود موجود می‌افزایند. یک مثال دراین­باره کافی است: با خروج کنجاله و جو و ذرت از پوشش ارز 4200 تومانی، سپردنشان به ارز آزاد، واردکنندگان را محتاج تقریباً 7 برابر سرمایه جاری می‌سازد. مثلاً یک کشتی 65 هزار تنی پیش از تصمیم 110میلیارد سرمایه می‌خواست حالا بازرگان باید حدود 750 میلیارد تومان داشته باشد!

چون واردکنندگان متوسط به پایین، سرمایه جاری کافی ندارند از بازار رانده می‌شوند و جای آنها را انحصارگران می‌گیرند و بازار را انحصاری‌تر می‌کنند. همین‌طور کارخانه‌های خوراک دام و طیور، دامداری‌ها، مرغداری‌ها، کارخانه­های لبنیات و بازرگانان مسیر، همگی دچار کمبود سرمایه در گردش می­ شوند.

قیمت لبنیات و مرغ را چندین برابر می‌کند. البته این­ها با فرض ارز آزاد 29000 تومانی امروز است، که به سرعت افزایش خواهد یافت. طبیعی است که ما نمی‌توانیم با این استدلال درست، ارز 4200 را همیشگی کنیم، ولی می‌گوییم نخست چاه را بکنید بعد سراغ منار بروید! آشکار است که همه این‌ها ضد تولید و سرمایه‌گذاری است.»

بیشتر بخوانید:

احمد توکلی: هشیار باشید؛ فرصت کوتاه است

***

رئیسی: دولت می‌خواهد بودجه ۱۴۰۱ کسری و تورم نداشته باشد

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در جلسه مشترک مجلس و دولت به مناسبت روز مجلس در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه بودجه ظرف چند روز آینده تقدیم مجلس خواهد شد، گفت: ‌قبل از اینکه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس بیاید اگر دوستان نظراتی دارند که در همین پیش‌نویس بتواند رعایت شود، مطرح کنند. مشی سازمان برنامه و بودجه در این چند وقت هم این بوده که با مشورت صاحبنظران به ویژه دوستانی که در کمیسیون‌های مجلس هستند، کار را دنبال کند.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور با اشاره به تقدم لایحه بر طرح در بیانات رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: گاهی دغدغه نمایندگان به صورت طرح ارائه می‌شود؛ این حق نمایندگان است اما اگر طرح‌ها با نظر کارشناسان و دولتمردان باشد با غنای بیشتری تبدیل به قانون خواهد شد.

رئیسی ضمن تاکید بر مشخص شدن وضعیت احکام برنامه ششم توسعه گفت: بودجه ۱۴۰۱ اولین سندی است که قرار است به مجلس ارائه شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه برای تدوین لایحه بودجه از نظرات نمایندگان مجلس استفاده کرده و استفاده خواهد کرد. دولت می‌خواهد بودجه ۱۴۰۱ کسری و تورم نداشته و دارای رشد اقتصادی باشد.‌

***

اوجی: فروش نفت نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است

جواد اوجی، وزیر نفت در گفت‌‌وگو با خانه ملت با اشاره به نشست مشترک مجلس و دولت که به مناسبت روز مجلس در صحن مجلس برگزار شد، عنوان کرد:  وزارت نفت گزارشی از فروش نفت و گاز صادراتی و محصولات پتروشیمی در صد روز اخیر داشته است، طبق آمار میزان فروش نفت نسبت به سال گذشته رشد بسیار چشم‌گیری داشته است..

وی تصریح کرد: در مورد تبصره 18 استفاده از توان شر‌کت‌های دانش بنیان در مناطق کم برخوردار؛ پروژه‌های خوبی را در این  مناطق در حوزه صنعت نفت تعریف کرده‌ایم، امیدورایم زمینه اشتغالزایی خوبی را ایجاد کند. اتفاقات خوبی در بخش سرمایه گذاری، فروش و اشتغالزایی در وزارت نفت رخ داده است که در نتیجه همکاری دولت و مجلس بوده است.

***

توضیحات قالیباف درباره جلسات متعدد سران قوا

به گزارش فارس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک با دولت که صبح امروز برگزار شد،گفت: هر چقدر از گذشته بگوییم و گله کنیم فایده ندارد؛ دقت کنید همیشه در جلساتی که هستیم به این موضوعات می پردازیم، اما چه باید کرد و این مهمتر از این است که چه بوده‌ایم. هرچند باید آسیب شناسی کنیم اما نگاهمان باید روبه آینده باشد. وگرنه بحث اصلاح ساختار بودجه که مربوط به دیروز و امروز و این مجلس این دولت نیست. ساختار بودجه از قبل از انقلاب دارای مشکل بوده و هست و نتیجه این شده که اکنون می‌بینیم.

قالیباف همچنین خاطرنشان کرد: اگر مسیر همینطور ادامه پیدا کند مردم از ما سوال می‌کنند و نمایندگان هم سوال دارند و می‌گویند هر هفته روسای قوا که کنار هم می‌نشینند چه می‌گویند و چه کار می‌کنند؟ چه موضوعی را حل می‌کنند چه تصمیم مهمی می‌خواهند بگیرند؟

رئیس مجلس تصریح کرد: این جلسه (نشست مشترک دولت و مجلس) حتماً مهمترین جلسه در تصمیم گیری برای اداره کشور است. بدون شک به عنوان یک عضو از آن سه عضو (سران سه قوه) عرض می‌کنم اگر در این جمعی که اینجا نشستیم با هم کار را دنبال نکنیم ما سه نفر هم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. هم شما (نمایندگان) باید بدانید ما آنجا چه می‌گوییم و هم با همه وجود باید مردم هم بدانند که به چه سمتی می‌خواهیم حرکت کنیم.

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد که ما باید تصمیم‌های سخت و شجاعانه بگیریم و با قوت و قدرت تصمیم بگیریم؛ در غیراین صورت همه چیز در خدمت به مردم زیر سوال می‌رود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: هر تصمیم عادلانه و عاقلانه‌ای حتماً تصمیم انقلابی هم هست. مردم برای هر تصمیم عاقلانه و عادلانه‌ای که هزینه‌ای داشته باشد را می‌دهند اما باید مطمئن باشند که این تصمیم هم در طراحی و هم در اجرا درست است.

***

در جلسه غیرعلنی دولت و مجلس چه گذشت؟

ایلنا نوشت: در جلسه امروز دولت و مجلس سه تن از اعضای کابینه و چهار نفر از روسای کمیسیون ها، طی سخنانی به بیان دیدگاه دیدگاه و نظرات پرداختند.

در جریان نشست مشترک امروز میان مجلس و دولت که به مناسبت دهم آذرماه و روز مجلس برگزار شد؛ در بخش غیرعلنی این جلسه به ترتیب محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، جواد اوجی وزیر نفت به نمایندگی از دولت و فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سید شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید و الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ به نمایندگی از بهارستان به سخنرانی و طرح دیدگاه و نظرات پرداختند.

شنیده‌ها از انتقادات جدی و شدیداللحن الیاس نادران خطاب به دولت حکایت دارد.

***

درخواست اروپایی‌ها برای پایان سریع این دور از مذاکرات وین

تسنیم نوشت: «یک منبع آگاه به خبرنگار ما گفت که طرف‌های اروپایی در وین درخواست پایان سریع این دور از گفتگوها را مطرح کرده‌اند.

یک منبع دیگر نزدیک به تیم مذاکره‌کننده در این خصوص به خبرنگار ما گفت که «تیم ایرانی ترجیح می‌دهد به ادامه گفتگوها تا زمانی که نیاز باشد، ادامه دهد.»

خبرنگار ما همچنین اطلاع یافت که مهمترین مانع در مسیر تفاهم حداکثری در نشست روز گذشته، اصرار طرف‌های اروپایی بر لزوم نظرخواهی مورد به مورد آن‌ها از آمریکا بود. هیأت ایرانی در نشست دیروز تأکید کرد که کشورهای اروپایی باید استقلال خود را حفظ کنند و ضمناً به‌خاطر داشته باشند که آمریکا به‌تصمیم خود، با خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای، خود را از حضور در اتاق محروم کرده است.»

***

استراتژی حاکمیت، تلاش برای رسیدن به توافق است

رحمان قهرمان‌پور، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با ایلنا، در ارزیابی روند مذاکرات وین میان ایران با ۱+۴ و با حضور غیرمستقیم ایالات متحده برای احیای برجام که روز دوشنبه در دور هفتم از سر گرفته شده است، گفت: مجموع اظهارنظرها نشان می‌دهد که میزان تغییری که برخی انتظار داشتند در رویکرد ایران نسبت به مذاکرات احیای برجام اتفاق بیفتد، صورت نگرفته بنابراین استراتژی ایران مشخص و مبتنی بر لغو کلیه تحریم‌های ناقض برجام است. البته در این دور هنوز به موارد اختلافی نرسیده‌اند و به همین دلیل هم هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در این مذاکرات اظهار خوشبینی کرده است چرا که انتظاری که آن‌ها از تیم جدید مبنی بر در پیش گرفتن رویکرد و راهبردی کاملا متفاوت با تیم داشتند، درست نبوده است.

وی تاکید کرد: یک جریانی در داخل به دنبال این بود که استراتژی مذاکراتی تغییر کند یا برای این گروه اساسا مذاکره معنا ندارد اما خروجی جلسه دیروز نشان داد که استراتژی حاکمیت همچنان ادامه مذاکرات و رسیدن به توافق است. 

قهرمان‌پور در پاسخ به این سوال که با توجه به استدلال‌های مطرح شده در خصوص اعضای ۴۰ نفره حاضر در هیات ایرانی مبنی بر اینکه زمان برای ایران مهم بوده و به دنبال کسب نتیجه در کمترین زمان است، فکر می‌کنید این دور از گفت‌وگوها چه مدت به طول بینجامد، گفت: افزایش اعضای تیم مذاکره کننده با توجه به طولانی و پیچیده شدن پرونده هسته‌ای ایران تصمیم خوبی بود و در مرحله کنونی نمی‌توان توقع داشت که ۵ نفر مقابل ۵ تیم متشکل از متوسط ۲۰ نفر قرار بگیرد؛ پس نفس افزایش تعداد تیم مخصوصا اینکه افراد حاضر متخصص باشند خوب است.