سخنگوی کاخ سفید: ارزیابی مذاکرات وین مشکل است

گروه جهان الف،   4000910004

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در واکنش به مثبت ارزیابی کردن مذاکرات وین از سوی مقامات اروپایی، ارزیابی در این زمینه را مشکل دانست.

سخنگوی کاخ سفید: ارزیابی مذاکرات وین مشکل است

به گزارش ایرنا سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی در گفتگو با خبرنگاران این مطلب را در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر آمریکا در خصوص گزارش مقامات اروپایی در خصوص مثبت بودن مذاکرات و جدی بودن ایران چیست، بیان کرد.
جن ساکی که در هواپیمای ایر فورس وان در سفر به سوی ایالت مینه سوتا با خبرنگاران گفت و گو می کرد، افزود که ارزیابی این امر برای ما مشکل است، نمی خواهم از اینجا این کار را انجام دهم.
سخنگوی کاخ سفید در عین حال مدعی شد: تمرکز ما همچنان بازگشت متقابل به پایبندی به برجام است. این بهترین گزینه در دسترس ما است.
این مقام آمریکایی همچنان ادعا کرد که ما متعهد به مسیر دیپلماتیک هستیم. این چیزی است که راب مالی (نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران ) و دیگران برای آن تلاش می کنند اما نمی توانیم پیش از پایان پروسه اظهار نظر کنیم.
به گزارش ایرنا، انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و رئیس نشست کمیسیون مشترک برجام با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این دور از مذاکرات، به لغو تحریم های امریکا علیه ایران بیانجامد، روز نخست مذاکرات وین را مثبت ارزیابی کرد.
انریکا مورا با بیان اینکه مذاکرات جاری در روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت، گفت تمام طرف ها برای احیای مفاد برجام مصمم هستند.
علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران نیز روز نخست مذاکرات وی برای لغو تحریم را سازنده توصیف کرد و گفت که همه مباحث شش دور قبلی مذاکرات قابل مذاکره است.
باقری شامگاه دوشنبه بعد از پایان روز نخست مذاکرات وین به خبرنگاران گفت: برخی از اعضا از جمله روسیه و چین از مواضع ایران حمایت کردند و اروپایی ها هم تصریح کردند که این کاخ سفید بود که با خروج از برجام، مشکلات را ایجاد کرد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین گفت که همه مباحث شش دور گذشته قابل مذاکره است.
مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود: نشست امروز نشست امروز کمیسیون مشترک برجام که با شرکت جمهوری اسلامی ایران و کشورهای چهار به علاوه یک برگزار شد دو دستور کار داشت. دستور کار اول مربوط به گزارشی درباره وضعیت اجرای برجام بود و دستور کار دوم درباره دیدگاه‌های طرف‌های شرکت کننده در این نشست در رابطه با مذاکرات در دوره پیش رو بود.
وی بیان داشت: در موضوع اول ما نگاه خودمان را بیان کردیم مبنی بر اینکه وضعیتی که الان با آن مواجه هستیم، عامل اصلی آن اقدام غیرقانونی آمریکایی‌ها در نقض توافق و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و همینطور نقض قواعد و مقررات بین المللی است.
باقری افزود که جمهوری اسلامی ایران در این نشست تصریح کرد در دستور کار نخست و اولویت دار کمیسیون مشترک برجام باید رسیدگی به وضعیت تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی باشد که این مساله مورد اتفاق این نشست قرار گرفت و بر همین اساس مقرر شد که صبح فردا نشست کارگروه تحریم در وین برگزار شود.
میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین نیز در توئیتی نوشت شرکت کنندگان در این نشست درخصوص برداشتن گام های فوری بعدی توافق کردند؛ نشستی که کاملا موفقیت آمیز آغاز شد.

در دومین روز از مذاکرات وین گفت‌وگوها در قالب‌ها، موضوعات و سطوح مختلف با هدف رفع تحریم‌ها ادامه یافت.  علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران امروز با انریکه مورا رئیس کمیسیون مشترک برجام دیدار کرد. طرفین در این جلسه، با بررسی نتایج جلسه روز گذشته، در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها به بحث و رایزنی پرداختند.

از سویی معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه ایران با رییس بانک مرکزی اتریش دیدار کرد. در ملاقات دکتر مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه کشورمان با آقای هولتزمان رئیس بانک مرکزی اتریش، طرفین ضمن مرور همکاری ها، زمینه های تقویت و گسترش ارتباطات بانکی و مالی را مورد بررسی قرار دادند.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ از روز هشتم آذر (۲۹ نوامبر ) با ترکیب جدید تیم مذاکره کننده ایرانی در وین آغاز شده است. علی باقری کنی ریاست هیات مذاکره کننده ایران در این گفت‌وگوها را بر عهده دارد. تمرکز هیات ایرانی در این روزها بر روی رفع تحریم‌های ظالمانه متمرکز است.