در نشست روسای دانشگاه‌های برتر کشور وزیر علوم: با اختصاص بودجه مناسب، روند رو به رشد تولید علم را استمرار بخشیم

گروه اجتماعی الف،   4000909096

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در نتیجه تلاش محققان کشور، سطح اول تولید علم منطقه را داریم گفت: با سرمایه گذاری مناسب در علم و فناوری و اختصاص بودجه مناسب به دانشگاهها، باید فتح قله های علم در دنیا را استمرار بخشیم.

وزیر علوم: با اختصاص بودجه مناسب، روند رو به رشد تولید علم را استمرار بخشیم

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدعلی زلفی‌گل در نشستی که به میزبانی دانشگاه تهران و با حضور روسای کمیسیون های آموزش، تحقیقات و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، مسئولان سازمان برنامه و بودجه و روسای ۱۴ دانشگاه برتر کشور برگزار شده بود؛ اظهار داشت: اینکه با اختلاف بالا نسبت به کشور دوم، از نظر تولید علم در منطقه اول هستیم افتخار بزرگی است که باید آن را حفظ کنیم.

وی تاکید کرد: حفظ و ارتقای جایگاه ایران از نظر تولید علم در دنیا، حرکت در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و از شاخص های ولایت مداری است و در این مسیر فراهم آوردن امکانات و تجهیزات بر عهده دولت و تحقیق و پژوهش بر عهده محققان، اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.


دکتر زلفی گل با اشاره به فرمایش اخیر مقام معظم رهبری در مورد حفظ نخبگان در داخل کشور گفت: باید دولت و مجلس شورای اسلامی شرایطی را فراهم کنند تا تحقیق و پژوهش مورد تشویق قرار بگیرد و هر محقق و عضو هیات علمی به اندازه شایستگی علمی و میزان تلاش و نوآوری خود از مزایای مادی و قانونی برخوردار شود.


وزیر علوم با اشاره به تعیین سقف حقوق اعضای هیات علمی در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: تعیین سقف ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، افزایش حقوق اعضای هیات علمی با درجه استاد تمامی را بی اثر کرده و حتی باعث شده است حقوق عادی اساتید بر اساس روال سال های گذشته نیز پرداخت نشود و حق قانونی این عزیزان ضایع شود.

وی افزود: با اتفاقی که در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ افتاد؛ امکان پرداخت حق التدریس، حق راهنمایی رساله و پایان نامه و مشارکت در پژوهش های علمی به اساتید وجود ندارد. ادامه این روند نیز برای نظام علمی کشور مطلوب نیست.


دکتر زلفی گل با قدردانی از رئیس جمهور برای ابلاغ قانون تاسیس صندوق شورای عالی عتف گفت: اگر بودجه مناسبی به این صندوق اختصاص یابد و بودجه پژوهشی دستگاههای اجرایی و شرکت های دولتی در آن متمرکز شود می‌توان گام بلندی برای تحول در پژوهش و فناوری و رفع نیازهای کشور برداشت.


وزیر علوم تاکید کرد: در قبال تکالیف قانونی وزارت علوم، برنامه های اعلامی وزیر به مجلس شورای اسلامی و هرگونه امکاناتی که دولت و مجلس در اختیار این وزارت بگذراند پاسخگو هستیم و آمادگی دارم نسبت به سه ماه آغاز فعالیت به کمیسیون آموزش و تحقیقات گزارش ارائه کنم.


در ادامه این نشست روسای دانشگاههای برتر نیازهای بودجه ای و مسائل جاری مالی دانشگاهها را بیان کردند و مسئولان سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی بر رفع این مشکلات و اختصاص بودجه مناسب به آموزش عالی در بودجه سال آتی، در حد مقدورات کشور تاکید کردند.


گفتنی است: دکتر حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و دکتر علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، دکتر علیرضا علی احمدی معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی و دکتر رحیم ممبینی معاون کل سازمان برنامه و بودجه در این نشست حضور داشتند.