تحریف سخنان رئیس‌جمهور به چه قیمتی؟!

گروه سیاسی الف،   4000908188 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
تحریف سخنان رئیس‌جمهور به چه قیمتی؟!

تغییر سخنان سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) که به میزبانی ترکمنستان برگزار شد موجب حاشیه‌ها و حرف‌وحدیث‌های فراوانی شد.

آیت‌الله ابراهیم رئیسی روز یکشنبه، هفتم آذرماه در بخشی از سخنرانی خود در اجلاس اکو اظهار داشت: «علاقه‌مند هستیم پروژه‌های انتقال آب به کشورهای متقاضی از جمله جمهوری اسلامی ایران در دستور کار سازمان اکو قرار گیرد».

 انتشار این بخش از سخنان رئیس‌جمهور با تغییری کوچک توسط یک از خبرگزاری‌های داخلی باعث شد که برخی رسانه‌های معاند آن را به سرخط اخبار خود تبدیل نمایند. رسانه داخلی بر اثر سهل‌انگاری خبر را به‌گونه‌ای تنظیم و منتشر کرده بودند که گویی رئیس‌جمهور بیان داشته ایران آماده انتقال آب از ایران به کشورهای دیگر است.

بلافاصله بعد از انتشار این خبر، شبکه سعودی ایران اینترنشنال در تحریفی آشکار با تغییر کامل سخنان آیت‌الله رئیسی نوشت «ایران آماده صادرات آب به کشورهای عضو اکو است!».

تغییر و در ادامه تحریف سخنان رئیس‌جمهور در مقطع زمانی کنونی از جهات متعدد حائز اهمیت است.

اولاً آن‌که در روزها و هفته‌های اخیر تجمعات اعتراضی متعددی مرتبط با مسئله آب در شهرهایی مانند اصفهان و شهرکرد برگزار شد. تجمعات آبی در تابستان سال جاری نیز در برخی شهرهای خوزستان انجام‌شده بود. این وقایع بیانگر اهمیت مسئله آب در ایران امروز است. بنابراین تلاش رسانه‌های معاند برای تحریف سخنان رئیس‌جمهور بیانگر اهداف و توطئه‌های آن‌ها جهت تأثیرگذاری بر التهابات آبی هفته‌های گذشته است.

 به‌ویژه آن‌که در روزهای اخیر تجمعات پایان‌یافته بود لذا به نظر می‌رسد اراده‌ای بوده که با تحریک خواسته‌های معترضان آن‌ها را دوباره به خیابان بیاورند. از سوی دیگر مذاکرات هسته‌ای برای رفع تحریم‌ها و احیای برجام نیز در وین در جریان است و طبیعتاً هرگونه تحرک و ناآرامی می‌تواند به کاهش قدرت رایزنی و چانه‌زنی تیم مذاکراتی ایران بینجامد.

تهییج و تحریک افرادی که بنا به هر دلیلی از شرایط و وضعیت ناراضی می‌باشند بخشی از سناریوی غربی‌ها برای ملتهب کردن فضا، افزایش نارضایتی اجتماعی، تصویرسازی درباره اقتدار سیستم سیاسی و متعاقب آن امتیاز گیری در وین است.

از سوی دیگر متأسفانه برخی رسانه‌های داخلی در ماه‌های گذشته تلاش داشته‌اند برخی اشتباهات لفظی از سوی رئیس‌جمهور را برجسته سازند. البته نکته مهم آن است که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کل مردم ایران است و نماینده هیچ جناح و خط سیاسی مجزایی نیست. بنابراین هر گونه تضعیف اقتدار ایشان موجب ضربه به افکار عمومی، اقتدار بین‌المللی ایران و سرمایه سیستم سیاسی خواهد شد. ازاین‌رو ضرورت دارد رویکرد اخلاقی در قبال چنین مسائلی در پیش‌گرفته شود.

البته در این موضوع خاص یعنی سخنرانی رئیس‌جمهور در اجلاس اکو، ایشان در صحبت‌های خود اشتباهی انجام نداده و این خطای برخی رسانه‌های داخلی بود که منجر به سوءاستفاده شبکه‌های معاند خارج از کشور شده است.

تحریف سخنان سید ابراهیم رئیسی در ترکمنستان، قطعاً آخرین مورد و تلاش از سوی جریان تحریف نخواهد بود و به همین دلیل است که رسانه‌های داخلی می‌باید تمام کوشش خود را برای بیان روایت صحیح موضوعات و مقابله با توطئه و التهاب آفرینی دشمنان قسم‌خورده نظام جمهوری اسلامی داشته باشند.

فراموش نشود در دنیای امروز، رسانه‌های غربی تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا روایتی دستکاری‌شده و غیرواقعی را به‌عنوان تنها روایت درست ماجرا و اتفاقات به مخاطبان خود القا نمایند. همین مسئله ضرورت دوراندیشی و هوشمندی رسانه‌های داخلی را بیش‌ازپیش ضروری و لازم می‌کند.